Korsbandsskada?

Miao

Trådstartare
Jag har lite funderingar som jag hoppas att det finns någon som har erfarenhet av korsbandsskador på hund som kan svara på.

Igår kom min systers snart fyra månaders valp gående på tre ben efter att ha varit ute och kissat.

När det inte blev bättre på ett tag åkte vi in till veterinären för en undersökning. Där misstänkte de uttänjt/avsnäppt korsband i bakknäet, men kunde inte avgöra om det var av eller inte. De sa att vi skulle avvakta i två veckor, sen troligtvis operera (vi ringde till blå stjärnan för en andra konsultation ang. operationstiden, och de sa samma sak).

Hon kommer att få "koppelvila" under de närmsta två veckorna, och göra ett återbesök hos veterinären då för att se hur det hela ser ut.

Vad jag undrar över nu är, om det skulle vara så oturligt så att korsbandet är av, borde det inte göra ont/synas på hunden då? Idag går hon precis som vanligt, och skulle gärna rusa runt och hoppa om hon fick (dock hålls hon ju i stillhet för att inte förvärra en eventuell skada).

Kan man ha haft sån "tur" att knäet bara fått sig en rejäl smäll alt. korsbandet tänjts lite, och att det redan börjar rätta till sig? Veterinären sa att det kunde vara så. Det hade ju varit det absolut bästa, så man slapp genomgå en operation på en så ung valp.

Så min fråga just nu är alltså: Kan ett korsband verkligen vara av, utan några tecken på smärta, ovilja eller hälta hos hunden?

/MosterMia, som verkligen hoppas att lilla pigga fröken ska kunna slippa operation och den långa konvalecenstiden därefter :(.
 
Sv: Korsbandsskada?

Hade en tik för många år sedan som korsbandet gick av på. Hon hade ordentligt ont och haltade rejält. Det blev operation, kan inte komma ihåg att vi behövde avvakta någon tid ens.
 
Sv: Korsbandsskada?

Jag skulle nog tro att efter din beskrivning finns det ingen ordentlig skada på korsbandet. Kände vet ngn tydlig "draglåda"?
PL
 
Sv: Korsbandsskada?

Tack för svar!

Jag kommer inte riktigt ihåg om de använde ordet draglåda, men de sa att det kändes lite "glappigt" i knäet. Valpen reagerade inte med någon direkt smärta under undersökningen, men visade tecken på obehag när de böjde och vred i knäet (om den beskrivningen detta hjälpa ngt?). Och som sagt, idag är hon precis som vanligt, hade det hänt när man inte varit hemma hade man inte kunnat gissa att hon haft ont!

Solis: Min systers hund reagerar ju inte överhuvudtaget, så det är därför jag funderar på om vi kan ha haft "tur i oturen" s.a.s.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 017
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa På onsdag ska vår ena hund opereras pga avslitet korsband. Han ska genomgå en tplo. Han är ganska opåverkad i dagsläget, det är tre...
Svar
15
· Visningar
2 025
Senast: Tititu
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp