KorsfÖrlamning Dolt Fel?

cutty

Trådstartare
Min nyinköpta häst drabbades idag av korsförlamning, trots att den bara får 1 kg kraftfoder morgon och kväll (stort halvblod). Blev halt, darrade i hela kroppen, hyperventilerade och svetten dröp. Höll i sig 1½ timma. Behandlades av veterinär med antiinflammatoriskt medel och beviplex. Därefter försvann symptomen.
Kontaktade förre ägaren som berättar att hästen haft korsförlamning förrut, och att den då hade flera månaders konvalecenstid...
Är det ett dolt fel att förre ägaren ej berättat att hästen haft korsförlamning, och är det allvarligt? Bör jag överväga att häva köpet, och kan jag göra det pga detta?

Har ingen erfarenhet inom detta så all hjälp är uppskattad!!!
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Korsförlamning kan vilken häst som helst få så det klassas inte som dolt fel.
Men dom borde ha upplyst att hästen lätt kan få k-förlamning så man kan förebygga det.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Det var otroligt taskigt gjort av tidigare ägare. Om de inte berättar en sådan sak som du borde ha kunnat förhindra om du fått kunskap om det, skulle jag vara mer orolig för vad de inte berättat mer om hästen...

just för att det är så smärtsamt för hästen att få det och att du hade kunnat handla på ett sätt som skulle ha kunnat förhindra det och de inte gjorde det skulle få mig att dra öronen åt mig.

Gillar du hästen och vill behålla den kan du ju prova med att
begära nedsättning med veterinärbeloppet och ev. konv. tid på köpesumman...
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Det är ju liksom så att en kosrförlamningshäst ganska lätt får återkommande korsförlamningar (man kan ju naturligtvis göra allt för att undvika det och det går rätt bra) men ska den användas till tävlig som tex en travhäst eller hopphäst på högre nivå så är det lite krångligare med träning och foder och så. Skulle själv passa mej för en sån häst för jag tycker det är mer krångligt...
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Korsförlaming kan alla hästar/djur få dom får det av överbelasning eller att de i gång satta fort eller att dom blir blöta/kalla på korset.

JAg hade hund somhar fått diskbrått (vet inte om hästar kan få det) i sånna fall ska du lämna tillbaks den för den borde opperas för det är en smärta för hästen konstant så ingt djur ska gå med diskbrått.


Om det "bara" korsförlaming så kan du nog inte kräva att få lämna tillbaks den.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Om det är ett allvarligt fel eller inte beror väl litet på hur och när det uppkommer. Hör mer med förra ägaren, tänk efter hur duktig personen är om möjligheten finns att personen missat tidigare lättare k- förlamningar. Framför allt hör med ägaren hur h*n gjort för att se till att det inte händer igen...Det är ju onödigt att uppfinna hjulet 2 ggr.

Det finns mycket forskning angående k- förlamningar, b.la en veterinär som menar att "de bästa hästarna" får k- förlamning. Något med musklernas sammansättning...

Om hästen bytt hö, så kan ju ditt hö vara så mycket bättre än vad det tidigare fått så 2 kg kraftfoder plötsligt blir mycket mer än vad hästen behöver....Eller den har fått stå mer inne hos dig än förra ägaren, fått röra sig mindre o.sv.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Hästen är i jättehage hela dagarna och har bara skrittats. Förre ägaren sa att förra gången fick hästen vila i flera månader innan den var återställd.
Kan det bli bestående skador?
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Om jag varit du hade jag gått i på Bukefalos fodersajt och bett Helena Handberg återigen förklara varför korsförlamning uppstår. Jag har hört allehanda konstigheter med igångsättning o s v men Helena förklarade på ett lättfattligt sätt att det har med stärkelse i foder m m att göra. Lycka till!
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

PS Såg just att signaturen Foxtrot på fodersajten har en tråd med förklaringar. DS
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Beror på varför hästen fått korsförlamning och om det varit ofta eller bara en gång..
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

cutty skrev:
Skulle ni köpa en häst som drabbats av korsförlamning?

Jag köpte en häst (tävlingshäst, hoppning) som hade haft korsförlamning med flera månaders konvalescens. Friskförklarad och igång med tävlandet igen när jag köpte den. Den fick aldrig någonsin igen problemen och var "frisk som en nötkärna" alla åren hos mig. Så ja, jag har inget emot att köpa en häst som haft korsförlamning.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

cutty skrev:
Det här blev andra gången...

Om en häst haft korsförlamning en gång, skulle det inte vara avgörande för att inte köpa den hästen. Om hästen har det jag söker så skulle jag köpa den.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Magnesium brist kan också ge liknande symptom. En kompis häst fick det förra helgen och vet trodde helt klart att det var korsförlamning men när de fick tillbaks proverna visade sig att hon hade magnesium brist istället.
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

cutty skrev:
Skulle ni köpa en häst som drabbats av korsförlamning?
Ja, det skulle jag om det var en häst som jag verkligen fastnat för!
Korförlamning går ju ofta att förhindra..
 
Sv: KorsfÖrlamning Dolt Fel?

Jag hade definitivt tagit ett snack med säljaren, säljaren har upplysningsplikt och borde ha talat om för dig att hästen tidigare haft korsförlamning med hyfsat lång konvalcens som följd.

VILL du häva köpet eller ha hästen kvar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 223
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 096
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Om man bytt försäkringsbolag på en nyinköpt häst - var noga med att fråga om det var någon karens, eller om det kunde vara någon...
Svar
6
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp