Korsningssto

Utan att ha läst andra inläggen, så är mitt förslag att Du betäcker henne med en ren arabhingst. Det finns arabhingstar med massa och storlek, en del är ganska säkra förvärvare av storlek. De hingstar jag tänker på har också meriter inom div. område. PM:a gärna om Du vill ha förslag.
 
Ang. registreringen kan Du regga Ditt sto som Partbred Arab i ARAB (Arabhäst Registratur AB). Kontakta ARAB för uppgifter om reg. av Ditt sto som Partbred Arab (d.v.s. det man tidigare kallade korsningsarab)

Om Du sedan väljer bet. Ditt sto med arabhingst så kan även avkomman reggas som Partbred Arab
 
Senast ändrad av en moderator:
En riktigt kraftig, rejäl arab som nedärver mycket massa kan vara ett alternativ, men då ska den vara tävlad i hoppning och gärna dressyr också, på minst LA nivå. Den ska heller inte vara högre än 148 cm och ha ett stabilt, trevligt temperament. Har inte kollat, men finns det någon sådan arabhingst i mellansverige idag?

Och man kan alltså registrera ett föl som Partbred arab även om russmormodern inte var registrerad och inte heller hade känd stam?
 
Ja, Du kan regga Ditt sto (arab/russ) som Partbred Arab. Är araben känd i henne?! Det gör ingen att russet är av okänd stam, bara så länge araben är verifierad. För då blir det en 50% arabkorsning (eller som det heter idag - Partbred Arab).
För att få reggas som Partbred arab måste hästen ha minst 12,5% arabblod i sig.

Så avkomman går defintivt att regga som Partbred Arab också om Du väljer en arabhingst.

Skall kolla igenom arabhingstlistan, kan inte säga någon på rak arm.......Var i Mellan-Sverige ungefär?! Hur långt vill Du resa?
 
Intressant. Arab går bra, men inte fullblod? Du kan regga som korsning i ASRP också. ALLA hästar går att registrera någonstans.
 
Garryhack Frederick finns i Nybro, i Småland.
Bor du i närheten, gör gärna ett besök och se honom med egna ögon! :)
 
Jag har inte träffat VPT eller Thor personligen, men Thor ser jättetrevlig ut under ryttare iaf. Enligt ägarens hemsida (Stuteri JiPe) fick han beröm för sitt temperament på bruksprovet.

//Kristin
 
Varför jag inte kan tänka mig fullblod? Den bästa fullblodshingst jag hittat är Green River, och han är för det första lite för stor, och för det andra står han inte i närheten av där jag bor.
 
Jag bor i Stockholm och åker max 20 mil, möjligen lite till om det är en riktig topphingst.
Verkligen synd med Frederick, ju mer jag sett av honom desto trevligare verkar han, men Småland är nog lite väl långt...

VPT och Thor är de mest intressanta just nu. Har inte hört något mer om deras temperament, förutom att båda är trevliga och hoppar kanon. Någon som vet något?
 
Då är det nog för långt till Valentin Bells far Gentleman, men eftersom han borde vara en av de största NF-hingstarna i avel (146 cm) blir jag nyfiken på hur han för övrigt skulle passa in i avelsmålet. Lämnar han stora avkommor med hoppförmåga och bra temperament?
 
Ok, då förstår jag. Det lät lite lustigt bara när du först dissade alla fullblodsraser, men sen tyckte det var ok med arab.

Hur stort är ditt sto? Den jag betäckte är 138 cm, hingsten 157 cm (i största laget...) och fina fina avkomman är 147 cm. Men den hingsten har ju även fått avkommor som växt över. Dock en som "blev till" samtidigt som min som jag var SÄKER på skulle bli för stor (stort sto), den är exakt lika stor (liten) som min!! Lustigt hur storleksgenerna slår.
 
Här är en lista på de connemarahinstar som står i Södermanlands- Stockholms- och Upplands län:
Fendth RC 55
Hagens Ryan RC 76
Brolötens Grafit RC 70
Juno Rory RC 56
Rooar RC 86
Önnarps Chateau RC 88
Finn RC 38
Fredriksminde Hazy Chance RC 73
Kamik Breeze RC 63
Möllans Castro RC 43
Grange Flynn Sparrow RC
Gräns Ruben RC 67
Janus RC 71

Du kan kolla resultat och liknande på www.connemaraponny.org
 
Mitt sto är 142,8 cm hög. Vill alltså helst ha en hingst under 148, så fölet inte växer över, även om en det är ganska liten risk med en hingst som Green River, t ex. Men gener är som sagt konstiga, man vet aldrig...

Tack för connemarahingstarna. Har försökt hitta info om dem, men allt jag hittar på connemaraponny.org är ålder, ras, stam etc. Finns det någon sida med tävlings- och bedömningsresultat? Har hört att Kewin och Janus ska vara oootroligt fina båda två, enl en i stallet, men det är ju inte så mycket att gå efter... :smirk:

Gentleman är en oerhört snygg och rejäl hingst av den typ som jag gillar! Han har lämnat fina avkommor och tävlat framgångsrikt dessutom. Synd att han inte står tillräckligt nära. Han son Valentin Bell ser också fin ut (har även hejat på honom personligen), och han står i Närke, vilket är långt. Men jag har lite bekantskaper där så jag kanske kan natta över hos dom vid betäckningen. Kan vara ett alternativ...
 
Jag tror att både VP Tom och Thor är bra alternativ. Vi har en avkomma till Tom i stallet och hon är mkt bra i temperament, dock bara C-ponny. Storleken kan vara ett litet frågetecken på Tom eftersom du vill ha en stor d-ponny, sen kan han ibland lämna lite långa hästar (lång rygg) så det beror ju på hur din häst ser ut. Thor har jag inte sett några avkommor till men jag har sett honom själv vid ett flertal tillfällen och han verkar väldigt fin i temperamentet. Han tävlar ju också framgångsrikt för sin ålder i både dressyr och hoppning.
Om du kan tänka dig att åka till Linköpingstrakten har du där flera alternativ. Dels Xandino RNF 89 som väl finns på Valla fortfarande. Han lämnar oftast D-ponnyer med bra hoppning och ganska mycket framåtanda (mest kända avkomma Fredriksbergs Jazz). Jag har själv en 4-årig dotter till honom som är maxad D och bra i temperament. Är själv vuxen ryttare och känner mig inte alls stor på henne. Sen har du också Skattegårds Miramis och Skattegårds Porter, båda rejäla d-ponnyer. Miramis är mer allround, tävlad lätt A hoppning och FEI dressyr, mkt fina poäng i löshopp på bruksprov också. Avkommorna går mycket bra så här långt. Porter är ju färskare i avel och har inte så mycket avkommor än. Han är lite mer elegant och dressyrinriktad med riktigt bra gång och ridbarhet. Har bra hoppteknik men kanske inte riktigt hoppsyke är väl lite för feg när det gäller hoppning. Mycket trevlig i all hantering.
 
Thor är jättefin i tempramentet. Vid bruksprovet skrev domaren i protokollet "Särskilt beröm för sitt utomordentliga lynne, en sådan ponny som man själv vill ha till sina barn".
Men jag har heller aldrig träffat en otrevlig new forest, och jag har träffat många :D
DOCK: Thor är utlånad till Ängsgårdens stuteri i Skåne. Så det är väl för långt..En annan NF hingst med utmärkt exteriör, lynne och höga tävlingsmeriter i hoppning och fälttävlan är Fredriksbergs Dizney. Isabell dessutom, :love: Han står på Ekerö.
 
Den första jag tänkte på, när du skrev att du ville ha en new forest eller connemara var faktiskt Lotus RP 131. Han är inte ren new forest (fadern A-premierat holländskt halvblod med bra stam, mamman new forest) men kanske kan passa?
Rör sig något helt otroligt... Verkar kunna hoppa också.
Står väl i Blekinge men kanske verkar på semin? Urläcker hingst i alla fall.
Ägarens hemsida hittar du här, dom har även hans pappa.

Mvh Cissi (som ju mest håller på med halv- och fullblod annars)
 
Lotus är såld, och tävlas nu av någon annan, han står inte i Blekinge längre.
 
Ojdå! Kul att han kommer ut på tävlingsbanorna i alla fall! Jag blev ruskigt impad när jag såg honom... Rör sig verkligen härligt!
Nån som har en aning om var han hamnat?

Mvh Cissi
 
Fast Dizney är ju bara en C-ponny, så det är kanske inte aktuellt om man vill ha en maxad D-ponny...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
851
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp