Kört att få tillbaka känseln?

Fibusen

Trådstartare
I juli slant jag med kniven ganska rejält och fick ett snitt över fingertoppen på långfingret. Det gick enda ner till benet, men eftersom jag kunde röra fingertoppen utan att det gjorde mer ont än i såret så ansågs det att det inte behövdes röntgas. Jag syddes ihop med 5 stygn.

Nu har det alltså gått ca 7 månader, känseln i fingertoppen är fortfarande borta, och där jag hade sviiiinont under läkningen har det bildats som en liten knöl, och det räcker att jag nuddar där så ilar det i hela fingret och gör riktigt ont. När jag blir kall om händerna gör det också hemskt ont i fingret och nuddar jag nått så känns det som tusen (smärt)nålar, som om man skulle bränna sig ungefär.

Så, vad kan jag göra? Är det bara att lära sig att leva med detta, eller finns det fortfarande chans att nerver hittar tillbaka?
 
Jag skar mig i tummen för 30 år sedan. Fem cm långt sår som gick längs tummens sida från nagelbandet och neråt. In till benet hela vägen. När man stryker över ärret känns det fortfarande som att klia sig utanpå kinden när man fått bedövning hos tandläkaren. Men det gör inte ont.
Din skada låter jättejobbig. Fingertopparna är ju bland det känsligaste vi har.
 
Kan bara jämföra med mitt kejsarsnitt men där började känseln återkomma till det normala efter ca 2 år. Det gjorde lite ont vid beröring fram tills dess ungefär.

Angående köld etc så vet jag inte men håll hoppet uppe, förhoppningsvis blir det bättre men det kan säkert ta tid innan det läker helt.
 
Jag skar mig i tummen för 30 år sedan. Fem cm långt sår som gick längs tummens sida från nagelbandet och neråt. In till benet hela vägen. När man stryker över ärret känns det fortfarande som att klia sig utanpå kinden när man fått bedövning hos tandläkaren. Men det gör inte ont.
Din skada låter jättejobbig. Fingertopparna är ju bland det känsligaste vi har.

Ja, det känns obehagligt i många sittuationer, bla att klappa min hund, ta på frottéhanddukar (vilket sker varje gång man tvättar händer/duschar) svårt att beskriva känslan, men det är så känsligt, trots att jag inte har känsel. :down: Det river verkligen i fingret!

Knäppa små knappar är jättesvårt bla. Jag känner inte hur mycket motstånd jag håller mot knappen och får fummla ett bra tag innan jag får in knappen i hålet. Men det värsta är att det gör ont som sagt när jag kommer åt sidan (där ärret börjar, precis på översta knotan, sen går det snett över fingertoppen) och att vid kyla så kan jag inte röra något. Kan inte hålla i ratten när bilen är kall ens utan att det gör så ont så håret reser sig på kroppen! (Och min älskade vän köpte rattmuff till mig! :love:) Det känns så...lönlöst att hoppas på mer förbättring...:(

När jag var in och sydde sa jag att jag har verkligen noll känsel,dom grävde med pincett och satte nål utan att jag kände det, men det skulle komma tillbaka när det läker och jag har ju gått och hoppats på det...
 
Kan bara jämföra med mitt kejsarsnitt men där började känseln återkomma till det normala efter ca 2 år. Det gjorde lite ont vid beröring fram tills dess ungefär.

Angående köld etc så vet jag inte men håll hoppet uppe, förhoppningsvis blir det bättre men det kan säkert ta tid innan det läker helt.

Ja, jag hoppas och hoppas! Jag funderar ju på om det kan ha bildats nån brosk om det är det som gör ont på något sätt? Har som sagt som en hård knöl där såret blev djupast som är extra känslig. Det var även där dom trodde att det gått i benet, men eftersom jsg kunde röra fingret så avslog dom det. Den ena ville dock röntga endå, medans den andra trodde det var lugnt. Jag ville ju bara hem då jag fick hastigt dumpa barn hos grannen för att åka in...
 
Ja, jag hoppas och hoppas! Jag funderar ju på om det kan ha bildats nån brosk om det är det som gör ont på något sätt? Har som sagt som en hård knöl där såret blev djupast som är extra känslig. Det var även där dom trodde att det gått i benet, men eftersom jsg kunde röra fingret så avslog dom det. Den ena ville dock röntga endå, medans den andra trodde det var lugnt. Jag ville ju bara hem då jag fick hastigt dumpa barn hos grannen för att åka in...
Det där kan jag inte uttala mig om alls. Jag är inte särskilt kunnig med sånt. En sak jag noterade var att när känseln liksom återkom en bit i taget gjorde det svinont på kanten mellan känsel och inte känsel om du förstår vad jag menar. En rakhyvel var ju rent vidrig. Och som du skriver ovan: handdukar. Ungen som föddes med snitt blir 5 snart. Jag kände nu och känseln finns ju men den är svag. Om jag nyper i skinnet ska det ganska mycket till för att jag ska känna att det gör ont. Inga smärtor eller annat obehag i området dock.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, det känns obehagligt i många sittuationer, bla att klappa min hund, ta på frottéhanddukar (vilket sker varje gång man tvättar händer/duschar) svårt att beskriva känslan, men det är så känsligt, trots att jag inte har känsel. :down: Det river verkligen i fingret!

Knäppa små knappar är jättesvårt bla. Jag känner inte hur mycket motstånd jag håller mot knappen och får fummla ett bra tag innan jag får in knappen i hålet. Men det värsta är att det gör ont som sagt när jag kommer åt sidan (där ärret börjar, precis på översta knotan, sen går det snett över fingertoppen) och att vid kyla så kan jag inte röra något. Kan inte hålla i ratten när bilen är kall ens utan att det gör så ont så håret reser sig på kroppen! (Och min älskade vän köpte rattmuff till mig! :love:) Det känns så...lönlöst att hoppas på mer förbättring...:(

När jag var in och sydde sa jag att jag har verkligen noll känsel,dom grävde med pincett och satte nål utan att jag kände det, men det skulle komma tillbaka när det läker och jag har ju gått och hoppats på det...
Usch, det låter verkligen illa. Stackare!!!
Jag kan ju inte veta men om jag skulle sätta pengar så skulle jag satsa på att sju månader är ganska kort tid i sammanhanget. Jag tror inte att det är dags att ge upp hoppet än på länge.
 
Efter min operation i halsen hade jag jättesvårt för kyla och vid beröring i strax över två år efteråt. Under tredje året verkade nerverna börja hitta tillbaka till varandra. Fingrar är känsliga saker, efter min skada i handen i somras där jag troligtvis skadade en nerv sa läkaren minst 1 år kanske två innan den känns helt ok igen så om din läkare tycker den är ok så ha tålamod.
 
Ja då får jag fortsätta hoppas. Dom sa att nerverna borde hitta rätt om ett par månader när jag var där och sydde, men det kan ju säkert vara olika.
 
Jag skar upp min vad och musklerna fick krosskador(ridolycka) för tretton år sedan. De första åren hade jag ingen känsel alls, men den har kommit tillbaka sakta men säkert, iidagsläget känner jag beröring även om benet fortfarande har den här bortdomnade känslan :)
 
Jag har fått tillbaka känseln i fingrarna. Men det har tagit tid! Skadat knät i en olycka också, så knäskålen halkade ner på sidan om knät och klippte av alla nervtrådarna. Där har jag inte full känsel, men lite känner jag ju. Tänker att en kniv ger ”snyggare” sår som är lättare att läka än en trubbig knäskål.
 
Man brukar säga att det kan ta upp till 2 år att få tillbaka känseln. Om den inte kommit då så är den borta permanent.
Jag tappade känseln från knäet och ner till foten efter en operation. Den kom tillbaka delvis, men det är fortfarande bedövat och jag har från ingen känsel till nervsmärtor på olika ställen över området. Jag hade problem att gå i början då även foten blev påverkad/bedövad. Detta var över 15 år sedan så känseln kommer aldrig komma tillbaka. Jag fick tips om att utsätta det bedövade området för massor av olika typer av material för att på det viset "träna" upp känseln igen. Så jag har suttit med mjukt, vasst, kallt, varmt osv och tränat och tränat de första 2 åren. Och det hjälpte till viss del. Jag tycker det är ENORMT obehagligt om någon tar på området om jag inte är beredd. Jag kan bli nästan illamående av vissa punkter.

Meeen, man lär sig leva med det. :)
 
Ja då får jag fortsätta hoppas. Dom sa att nerverna borde hitta rätt om ett par månader när jag var där och sydde, men det kan ju säkert vara olika.

Det kan, som redan beskrivits, ta lång tid. Och det är många gånger så att nerven inte "hittar tillbaka".
Det låter som om det kan ha bildats ett neurom, utifrån det du beskriver om en mycket ömmande punkt?
Men att "bara" vänta är en klok strategi.
 
Jag hörde om en som amputerat fingertoppen och var tvungen att öva upp den nya toppens känslighet. Det han fick göra var att försiktigt dutta fingret mot typ ett bord för att nerverna skulle lära sig hur en normal beröring ska kännas. Han förlorade väl ingen känsel men hade just den där sjukt obehagliga känslan som du beskriver.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart har det gått ett år sen jag skar mig i fingret, har ett ärr på ca 2,5 cm, och ingen känsel har kommit tillbaka i fingertoppen. Jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 246
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp