Kort i stegen

Twister2007

Trådstartare
Idag hade jag dressyr träning, jag valde att ha lindor fram som jag egentligen inte brukar ha på min ena. Men kände för de idah. När jag gick ut för att rida, gick stoet med väldigt korta steg, dubbla steg om ni förstår vad jag menar. Hon har gjort det en gång innan men då har jag tänkt att de har varit muskel värk eller annan värk som sedan har värmt ut sig. Idag var de likadant, vill tillägga att jag har vart på pay n jump och hopptränat i förra veckan. De kan ha varit i samband med de. Vi valde därför att ta av lindorna, efter ett två steg var hon normal igen. Vad kan de bero på muskel värk? eller mer obehag av lindorna?
 
Säket obehag av linorna, brukar du linda regelbundet på den hästen? Eller andra också för den delen, det är en konst att linda :)
 
Säket obehag av linorna, brukar du linda regelbundet på den hästen? Eller andra också för den delen, det är en konst att linda :)
Brukar Linda den andra, de här stoet brukar inte ha lindor i träning men under natten:) men jag tror att de är lindorna, jag hade nämligen inga benskydd torra och vill ha något skydd. Hon är känslig😅
 
Jag har sett många hästar påverkade av olika sorters benskydd och en massa som aldrig blir det. Så, jag skulle tro att du tolkar din häst helt rätt.

Vi med hästar som har korta men breda skenben har stora problem när ägarna/ryttarna vill ha benskydd/senskydd. De är antingen för små runt om, om man köper ponny och alldeles för långa om man köper cob. Speciellt de som är 1-2 cm för långa påverkar hur hästen går eller hoppar. ´Frambenen kan bli "hängande" istället för att de dras upp t.ex.

Lindor har jag sett hästar som får koliksymptom av. Alltså, det ser ut som kolik (irriterade, slår mot magen, kan inte stå stilla och vill lägga sig) men när man tar av dem är de helt lugna.

Stegen kan också påverkas ganska rejält.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 235
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 214
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp