Bukefalos 28 år!

Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Heulwen

Trådstartare
Jag vet att man inte kan säga något definitivt utan att utreda vidare men jag behöver bolla lite med någon.
Min drömhäst besiktigades igår på Strömsholm och veterinären anmärkte på kortare steg båda bak. Enligt veterinären inget farligt och han kommer hålla på min nivå, lättare träning och tävling ibland, hoppning max 1,10- 1,20. Men kan veterinären verkligen uttala sig om att det inte är något farligt om man inte vet vad det beror på? Ren på böjprov annars. Förmodad bihåleinflammation och ska få antibiotika.

Jag kan givetvis tänka mig olika anledningar till varför han tar lite kortare steg bägge bak men vill höra alla erfarenheter ni har av detta, både positiva som negativa:

*Kan bero på låsning i ryggen efter att han vrickade sig på vänster fram för cirka 3-4 veckor sedan och möjligen har avlastat frambenet genom bakbenen. Har enligt ägarna känts ren vid ridning och var bra 2 dagar efteråt men de har givetvis tagit det lugnt.

* Mycket boxvistelse ett tag i samband med det som kanske har gjort honom stelare.

* Han vill gärna stå brett med bakbenen i transporten och kan ha blivit spänd under resan dit men det tar bara 20 min från nuvarande ägarna att köra till kliniken så jag vet inte vad jag tror om det.

* Han blev skodd 2 dagar före besiktningen - dålig skoning?

* Sadel som inte legat optimalt men som 3 dagar innan besiktningen fixades till hans mått av sadelmakare.

* Lite svårriden på så sätt att han lätt spänner sig om andra rider och går med huvudet i vädret och sänkt rygg och han har blivit provriden av ett par-tre stycken förutom mig den senaste tiden som inte fick honom att slappna av. Efterverkningar av det?
När jag red honom fick jag dock honom att arbeta avslappnat och fint med ryggen och han kändes helt okej efter drygt 5 minuters spändhet. Ägaren rider honom väldigt fint också med god ryggverkan och bra steg.

Sedan finns det ju mindre trevliga alternativ också som inte är lika lätt åtgärdade. Han ska till veterinären imorgon igen men då för koll av eventuell bihåleinflammation och bokas in för en ny veterinärtid förhoppningsvis nästa vecka för ny besiktning och koll av benen.

Han kändes helt ren vid ridningen, väldigt mjuk och elastisk och långa kliv förutom att galoppen kändes något stötig men inget anmärkningsvärt. Tror snarare att jag inte fick fram honom ärligt där.

Som sagt, erfarenheter positiva som negativa av att hästen tar kortare steg med båda bak?

Hästen är 13 i år och har tävlat 1,20 hoppning. Trevlig och korrekt exteriör annars. Välmusklad.

Tack på förhand!

/Heulwen
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Jag blir lite fundersam ang frågeställningen.

Han tar kortare steg med båda bak. Kortare än vadå? Eller är det dåligt övertramp som menas?
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Det är såklart omöjligt att säga säkert, men både hovar och sadel känns heta i sammanhanget som möjliga orsaker.
Största nackdelen är ju just att man inte vet, kommer det resultera i rehabilitering/konvalescens eller kommer man i princip inte märka av det? kommer det gå över efter två veckor eller två år? Osv.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

"trippig" bak kanske? Så tolkade jag det, kort bakbenssteg.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Jag är lite dimmig pga influensa och hade missuppfattat ägaren, han tog korta steg med bägge bak och var lite stel efter böjprovet. Visade alltså inget innan. Veterinären ansåg att det inte är något problem såvida hästen inte ska gå höga klasser i hoppning, vad nu det räknas som? (Tänker tävla max 1,15).
Ny koll nästa vecka och då ska jag ringa veterinären efteråt för att få större klarhet i det hela om jag inte har möjlighet att vara med. Blir bara så less på att vänta .... Som det känns nu är det här den enda häst jag vill ha också, klickade så otroligt bra med honom.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Jag hade gjort en "exportröntgen" på hästen + en ryggröntgen. Men så tråkig är jag... :p Det finns alltid en miljon olika anledningar att skylla på, men hästen visar trots allt att det är något som inte är riktigt hundra och att stoppa in den i röntgen tycker jag är en bra början på en ev felsökning. Om det finns någon kiro på kliniken som kan känna igenom hästen så är det också bra. Helst en vet som har kiroutbildning också.
Det där med bihåleinflammation på häst är inte att skoja med... :crazy: Det kan vara ett helvete att få bukt på det och i värsta fall kan det sluta med att man måste borra hål i huvudet på hästen så det är INTE bra om den har bihåleinflammation. Det kan också bero på att den har något allvarligt problem med en tand och att man måste göra en smärre tandoperation på hästen, så var helt säker på att den inte har bihåleinflammation om du skall köpa den!
Tänk på att en häst skall ha varit igång fullt ut i tre månader innan man kan göra en vettig besiktning vad resten anbelangar. Kära hälsningar ifrån Tråk-Kryddan :devil:
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Tack för tips och info!
Då var inte bihåleinflammation så ofarligt som jag trodde då ... :crazy:
Han kommer undersökas på Strömsholm imorgon för just bihålornas skull, hoppas de gör en ordentlig koll i munnen på honom då också så det inte är någon trasig tand som spökar. Har vidarebefodrat det till ägaren så jag hoppas veterinärerna kollar ordentligt och inte bara skriver ut antibiotika på ren rutin, det är ju ingen idé om man inte vet vad grundorsaken till hans eventuella bihåleinflammation är. Men veterinärerna på Strömsholm borde vara kunniga nog att undersöka det grundligt? Nej, fy så fick jag en sak till att oroa mig för. :(
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Min besiktigades o var ren på böjprov men på longering gick hon kortare med bb. Visade sig ha låsningar i si-led bb och är nu helt återställd och har normallångt steg, var dock ridskolehäst innan ja köpte så aldrig jobbat ordentligt med bakbenen så hade inte styrkan där heller, som "din" borde ha då den är hopphäst. Så jag skulle absolut utreda vidare, kan ju hänga ihop med rygg elr bakknän/haser. Min bedövades bort i höfter, knän o haser utan bättre resultat innan låsningarna konstaterdes.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Jag håller med de som tycker hästen borde kollas upp lite mer innan du bestämmer dig för att köpa den. Min häst hade ett kort steg bak och svårt att få med ryggen vid arbete. Han visade sig ha knäledsinflammationer båda bak, som troligen har kommit för att han försökt avlasta ryggen. En röntgen visade kissing spine och början till pålagringar på flera tornutskott i länden. Min häst var aldrig halt på rakt spår och hade "bara" ett kort steg med bakbenen på volt.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Det är omöjligt för oss att sia om man som ev kan vara fel med hästen när vi inte ens sett den. Det kan vara en massa olika orsaker.
Den kan vara slapp i bakknäna, stel i bakkärran, ha ont i bakknän, ha ks, sitta fast ngnstans etc etc.
Ibland är det så simpelt att man kan rida bort det genom att stretcha överlinje, baksida etc. Ibland är de slut.

Håller med om bihåleinflammationen också. Vi har en polo-häst på gården som hade det. Det måste du borras upp i skallbenet och grejas om den ska räddas. Iom att hästen redan är gammmal och kommer börja bli skraltig snart så får den avsluta sina dagar istället. Operationen är dyr som jag förstått det.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Oj, jag är så tråkig att jag inte ens övervägt att köpa en häst med den listan. Men så har jag också lagt försvarliga summor på sånt som "inte är några problem" enligt somliga veterinärer.

Dubbelsidigt problem bak tycker i alla fall jag är en stor varningslampa, bihåleinflammationen ännu större.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

*delvis kl*

Tack för svaren!
Vad vet man om bihåleinflammation på häst?
Jag har läst runt lite och ibland tycks det hjälpa bra med en antibiotikabehandling och aldrig återkomma och ibland blir det kroniskt. Diagnosen är dock inte satt ännu utan ska utredas närmare imorgon, han har varit lite småsnorig (genomskinligt) av och till sedan några månader tillbaka. Det var så lite att veterinären missade det tills ägarna påpekade det. Inget illaluktande eller allmänpåverkan. Men jag hoppas verkligen veterinärerna tittar på det ordentligt imorgon. Får se hur det löser sig, just nu känns det inte jättebra.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Om en häst har bihåleinflammation så brukar det bli ett kläggsnor, inte genomskinligt. Inte på de hästar jag har sett som har haft det i a f. De jag har sett har haft ett tjockt gulaktigt snor. Men de kanske kan ha genomskinligt också? Känns lite tveksamt dock.
I vilket fall. Jag har haft två hästar som har haft bihåleinflammation. Den ena hade det när jag köpte honom, men jag förstod inte det vid inköpet. Jag trodde bara att han var förkyld. Det var otroligt besvärligt att få bukt på det, men det gick till slut med hjälp av människomedicin, nästa steg hade varit att borra upp skallbenet på honom. Den här hästen (minishettis) var klart nedsatt i sin hälsa för han var inte stans mest välvårdade ponny när jag köpte honom precis... Besiktning var ju onödig eftersom jag "bara" skulle ha honom som sällskap... :o:crazy: Det stod mig dyrt kan jag säga.
Den andra fick det och i hans fall så var det så att han hade en massa andra problem och hade bevisligen ett nedsatt immunförsvar. Så min högst ovetenskapliga teori är att en häst som drabbas av bihåleinflammation i grunden har andra problem som tippar dem över kanten. Eller så har de en spräckt kindtand som har blivit inflammerad och det yttrar sig som bihåleinflammation. I vilket fall så är bihåleinflammation ett megaproblem som man skall ha tur för att få väck med en Hippotrimkur.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Nu har han varit hos veterinären och det är konstaterat bihåleinflammation. De undersökte allt noggrant och det beror inte på något tandrelaterat utan en förkylning som gått för långt och han har även fått en svampinfektion däri. Han ska äta antibiotika 1 vecka och om det inte släpper får man gå in/operera och spola bort det. Ägaren vill inte sälja en sjuk häst utan tar allt ansvar fram till han är frisk så jag kan bara avvakta och se hur det går. Hon eller veterinärerna kan inte lova någonting men hon vill verkligen att han hamnar hos oss så hon ska göra allt i sin makt för att han ska bli frisk innan försäljning så jag slipper stå där med en sjuk häst. Det är bara att vänta lite till helt enkelt .... :(
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Och sedan måste väl ägaren utreda bakdelen också, innan det blir tal om försäljning?
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Oj oj, jag är också en tråkig person tycker absolut du ska titta efter en annan häst annars kommer du alltid ha detta i åtanke så fort något inte känns bra! Det kan inte bli en bra start på ett hästköp som ska vara kul!
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Håller med många andra, problem får man ändå! Dumt att köpa på sig problem från början.
 
Sv: Kortare steg med båda bak - vad kan det bero på?

Hej!

Håller med jag med tyvärr.

Om inte annat kan du ju se om du hittar fler "drömhästar" därute under tiden denna pålle rehabiliteras.

Att köpa problem ger en bara ångest.. Problemen kommer ändå, tyvärr.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 885
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 259
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp