Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Har du provat några billigare sadlar?

Hööks har en ny allroundsadel för hög manke, kanske något att testa? De har utbytbara järn
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Crown har breda bomvidder. Hade Vid till min som sadelprovaren sa OJ det var brett, så den kanske fungerar? Bra kanal oxå
Finns några på sadlmagasinet

Ideal Tonishia har bra plats för manken och fin kanal, men är tyvärr för lång...
Alla sadlar med kilbossor går bort.

/Keb
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Har du provat några billigare sadlar?

Hööks har en ny allroundsadel för hög manke, kanske något att testa? De har utbytbara järn

Den ska helt klart undersökas, tack för tipset. :)
Problemet med de syntetsadlar jag provat förut har varit att de har en kant tvärs över kanalen en bit in under framvalvet, där bossorna sitter ihop.
Den kanten har då legat an ovanpå manken...

/Keb
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Kieffer Master?

Går tyvärr inte att få Kieffer tillräckligt vid...
Hade en Aachen som vidgades till max + flyttade ner bossorna framtill medan han var unghäst...

/Keb
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Jag har en som har (hade iofs, hon är 22 o har blivit lite svankig) spikrak, kort och superbred rygg.

Jag lyckades efter mkt om och men hitta en Höpfner Ahlerich som satt kanon. Min häst har visserligen ingen manke, men den sadeln har större cutback än vad jag sett på ngn annan sadel. Köpte hoppmodellen senare, den har dock inte alls lika mkt cutback.

Aldrig hört talas om märket, men googlade och ser att Jensen har en inne.
Ska kontakta dem imorgon och höra mig för närmare.
Tack!

/Keb
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Den ska helt klart undersökas, tack för tipset. :)
Problemet med de syntetsadlar jag provat förut har varit att de har en kant tvärs över kanalen en bit in under framvalvet, där bossorna sitter ihop.
Den kanten har då legat an ovanpå manken...

/Keb

Många sadlar har ju kort mankhus just ang sån "skarv" handlar ju inte om syntet i sig utan hur sadeln är byggd öht och väldigt många, inkl curback är inte byggda för lång manke utan bara hög och då blir mankhuset för kort ?
Just om det bara är att höja sadeln pga manken så frågar jag återigen : om du provat massor med sadlar som ligger bra i övrigt och hästen trivs i , efter att den tydligen är känslig allmänt osv så varför inte en renommerad padd sån jag nämde , utprovad med sadeln ? Fixar marginalen i manken Samtidigt som den inte klämmer eller ökar trycket osv utan snarare fördelar tryck väldigt snyggt , Ffa ger bogfrihet åt känsligare hästar ?
 
Senast ändrad:
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Om du hittat sadlar som funkar i alla bemärkelser utom lite låg i manken hade jag faktiskt i ditt läge provat ut den sadeln med en mattes fårskinnspadd , för att lösa om det "bara" är manken som ställer till det .

Bara en fårskinnspad blir för lite...
Fårskinnet trycks ihop för mycket.
Har provat en specialmodell av Amerigo Classic som har längre bom-ben tillsammans med Mattespad för att den skulle komma upp mer, men det hjälpte inte.

Det skulle vara om jag fick tag på en tillräckligt vid sadel som jag kunde ha min Aero-Gel pad under, den bygger en knapp cm på varje sida men har bara neopren i kanalen för att hålla ihop själva paden.
Har tyvärr inte sprungit på en såpass vid sadel än... (Köpte paden till förra hästen)

/Keb
 
Senast ändrad:
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Men vad för fårskinn pratar vi då ?

Aldrig varit med om att en mattes trycks ihop ?? De brukar höja minst lika mkt som padden du nämner ?

I min Erf är en gel padd mkt svårare eftersom den för sadeln smalare , medans mattes höjer sadeln med resultatet att bredden på sadeln i sig inte påverkas på samma sätt som med en gel padd .
 
Senast ändrad:
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Du bor ju en aning avigt till, som sagt...
Men rent generellt så brukar Passiersadlar funka bra på hästar som har lite manke. Och dem kan man måttbeställa så de passar hästen. (de flesta blir jättenöjda med detta men en och annan har fått sadel som ändå inte passar, troligen för att någon har mätt hästen fel)
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Du bor ju en aning avigt till, som sagt...
Men rent generellt så brukar Passiersadlar funka bra på hästar som har lite manke. Och dem kan man måttbeställa så de passar hästen. (de flesta blir jättenöjda med detta men en och annan har fått sadel som ändå inte passar, troligen för att någon har mätt hästen fel)

Än så länge är jag supernöjd med min, som är sydd efter mig och min häst. Min häst är kort, rak, bred och lång manke, dock inte så hög.

IMG_20131030_201749_zps95c6ac1f.jpg
 
Sv: Kort, rak, bred sadel med plats för HÖG manke - finns det sådana?

Hej,
jag har ett fbl med hyfsat mkt manke, kort rak rygg, har precis som du provat mig igenom ett gäng sadlar.
Crown har legat ok, amerigo har inte räckt till i bomvidd, prestige likaså samt att prestigen var aningens för svängda. Pfiff funkar inte, santa cruz funkar inte heller. MEN jag har en dominus dressyr xxw nu som ligger löjligt bra på hästen och han är supernöjd.
Och jaa jag trodde den skulle vara för svängd, men nej, en ligger riktigt bra.
Är dessutom i en mkt bra prisklass, det kan ju kanske vara värt att testa i alla fall :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Nu har jag testat massor av olika engelska sadlar till min arab och ingen passar. Jag har en westernsadel som ligger utmärkt och den...
2
Svar
22
· Visningar
4 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp