Korta av läderrem, vad behövs?

Merope

Trådstartare
Har flera träns vars remmar är på tok för långa för mina hästar (har dem inställda på något av de innersta hålen på alla träns). Nu skulle jag vilja korta av remmarna för att det ska se prydligare ut och undrar vad jag behöver för verktyg för att få det att se snyggt ut?
Det rör sig alltså om remmarna med hålen i, inte remmarna med spännen.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Korta av läderrem, vad behövs?

Sålänge det inte är dubbelsytt läder så att sömmarna kan trasas upp så är de ju bara klippa av med en starkt sax eller liten sekatör ;) Klipp snett så blir det snyggt :laugh:

Men det är inte så att din häst kan ha en storlek mindre på träns då allting är på innersta så känns det som om en mindre storlek skulle vara till pass:grin:

Men jag vill ju gärna ha sidorna så där fina och svarta, vad använder man för att få dem sådana?

Inser att jag borde nämnt att det rör sig om islandsträns, så en mindre storlek är inte aktuell eftersom de för det mesta bara förekommer i en storlek.

Klipp av sen borde det funka att dränka den avklippta sidan i svart skokräm så att den blir svart, kan nog hända att du får göra det lite emellanåt! Värt att prova! :)

Skall man vara riktigt avancerad så kapar man lädret med en brytkniv(skallpell), fasar kanterna med nåt verktyg jag inte vet vad det heter, polerar kanterna med en plastbit och sen penslar man på läderfärg på ändarna.

Eller så klipper man och sen tar läderfärg. Finns att köpa i små burkar på nätet. :)

är det nackstycket som är för stort? om du redan har allt på det innersta så går det ju inte att klippa för att få plats med mer hål, och på så sätt göra tränset mindre, om det bara är att det är för mycket överblivna remmar (själva nackstyckets remmarna är för långa) så är det ju bara att köpa läder färg och måla i de avklippta delarna.

vill du göra tränset mindre så kan du 1; byta ut nackstycket till ett i st shettland eller ponny, 2; korta ner sidostyckena.
har sytt om sidostycken till träns och det är inte världens lättaste, men en sadelmakare eller som mig en som bara råkar veta hur man syr i läder kan ju sy om det ^_^

Nej jag är inte ute efter att göra fler hål, bara av att korta remmarna.

kvandi: Tack, det var precis det jag behövde veta :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka