Kortison och fång på tävlingshästar (utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jo men alla hästar kan få fång precis som alla hästar kan få kolik.
Ingen vet ju vad som låg bakom varför PKs häst fick fång.
Jag fattar inte syftet med att spekulera i att den behandlats med kortison ungefär som att de gjort något fel.🤔
Har så svårt att tro att de skulle ta en så stor risk. Behandla med kortison o sen direkt släppa ut på gräs.
Jag vet. Men många gör nog inte det utan tänker det bara är feta ponnyer och kallblod på grönbete som får fång. Just för det sällan pratas om de varmblod som drabbas.

Jag har dock inte upplevt att det pratats om kortison som något de i så fall skulle gjort fel? Utan tvärtom. Att det börjat diskuterats kring att fång skulle varit påhitt för hur skulle den fått fång. Och sedan då att kortison skulle vara en logisk förklaring och stöda att det visst kan vara sant. Men utan att det skulle varit fel eller konstigt att den fått kortison

Dock, det går ut massvis med hästar med behandlade med kortison på gräs. De flesta veterinärer "varnar" bara vid allmän behandling med kortison. Antagligen för att risken är så liten vid ledbehandling. Samtidigt så för den som har hästen som är det där undantaget är det ju förödande

Jag är mest förvånad över hur snabbt det gick till avlivning?
Det måste ha varit ett ordentligt fånganfall när en så värdefull häst (11 år gammal GP häst som dessutom såg ut att bli riktigt bra i GP) går från ”onda fötter några dagar innan Aachen” (i början av juli) till avlivning i början av september? Två månader?
Otroligt sorgligt, hon var riktigt fin ❤️
Förstår också att avel på en häst som har fång (pga hormonerna samt mängden foder som krävs för att gå dräktig + dia) väl hade varit hopplöst. Dessutom måste den varit rejält smärtpåverkad när de inte valde att fortsätta behandla den och se om det skulle lösa sig.

Det PK beskriver är ju också ganska klassiskt för en häst som endokrinologisk fång, att hästen först upplevs ömfotad osv. Och ett kort tag därefter kommer kraftiga, tydliga symptom. Men då är det ofta illa med stora lägesförändringar av hovbenen Allt är i själva verket ett och samma fånganfall. När det är utlöst av hormonell orsak är det oftast just sådär utdraget i början jämfört med tex bryta sig in i sadelkammaren och äta 10 kg havre-fång som är mer pang poff

Jag ser inget konstigt med beskrivningen. Inte heller ens att välja att avliva ganska direkt då det ofta som sagt hinner bli kraftiga lägesförändringar av hovbenen om man misstar de första tecknen för att den bara är ömfotad

Däremot tycker jag det är synd att det inte delges mer, just kring hur det visade sig, hur det blev mm. För ett öka kunskap och uppmärksamhet. Typ kan PKs häst få fång kan din med, vad uppmärksam på detta och detta

Senast ändrad:
Jag är mest förvånad över hur snabbt det gick till avlivning?
Det måste ha varit ett ordentligt fånganfall när en så värdefull häst (11 år gammal GP häst som dessutom såg ut att bli riktigt bra i GP) går från ”onda fötter några dagar innan Aachen” (i början av juli) till avlivning i början av september? Två månader?
Otroligt sorgligt, hon var riktigt fin ❤️
Förstår också att avel på en häst som har fång (pga hormonerna samt mängden foder som krävs för att gå dräktig + dia) väl hade varit hopplöst. Dessutom måste den varit rejält smärtpåverkad när de inte valde att fortsätta behandla den och se om det skulle lösa sig
Två månader är i sammanhanget ganska lång tid. Om du på två månader inte lyckas häva smärtan t ex så finns inga andra alternativ. Eller om du inte lyckas stoppa eller ändra lägesförändringar i hovbenet osv
På 2 månader hinner du gott och väl få svar på om det verkar gå att häva och få stopp så hästen är smärtfri i box utan smärtstillande
När man inte det på den tiden så avlivar man ju av djurskyddssskäl om inte annat åtminstone här i Sverige. Och prognosen är ju milt sagt pessimistisk då

Att avliva efter 2 veckor hade varit förvånande. Att avliva efter 2 månader tyder mer på just det PK säger. Ett kraftigt fånganfall. Som antagligen inte riktigt gick att häva ens med alla insatser i världen. Och där man valde att sätta stopp och inte köra amerikanskt synsätt och hålla på in absurdum

Är det verkligen bara oralt det ökar risken för fång med kortison? Mina veterinärer har varit väldigt försiktig att spruta kortison i hov/kronled just för fångrisk. Ett av få halvblod jag vet som dött av fång blev just behandlad med mängder av kortison i flera leder lågt fram.
Nej inte bara, men det är vid oralt som risken är hög. Betydligt lägre risk vid intramuskulär och tror ännu lägre vid ledbeh. Men dos är nog avgörande, som ngn var inne på.

Jag kollade upp detta när Nelly behandlades intramuskulärt med kortison för flera år sedan.

Det PK beskriver är ju också ganska klassiskt för en häst som endokrinologisk fång, att hästen först upplevs ömfotad osv. Och ett kort tag därefter kommer kraftiga, tydliga symptom. Men då är det ofta illa med stora lägesförändringar av hovbenen Allt är i själva verket ett och samma fånganfall. När det är utlöst av hormonell orsak är det oftast just sådär utdraget i början jämfört med tex bryta sig in i sadelkammaren och äta 10 kg havre-fång som är mer pang poff

Jag ser inget konstigt med beskrivningen. Inte heller att välja att avliva direkt då det ofta som sagt hinner bli kraftiga lägesförändringar av hovbenen om man misstar de första tecknen för att den bara är ömfotad

Däremot tycker jag det är synd att det inte delges mer, just kring hur det visade sig, hur det blev mm. För ett öka kunskap och uppmärksamhet. Typ kan PKs häst få fång kan din med, vad uppmärksam på detta och detta

Jag tyckte inte heller att det var vidare konstigt att den fick fång. Mina TVÅ sista swb-ston har varit sockerkänsliga/Ems? och trots att de var fullt igång fick de båda lindriga anfall som relativt unga.
Den nuvarande verkar dock INTE lika känslig tack och lov!!

Två månader är i sammanhanget ganska lång tid. Om du på två månader inte lyckas häva smärtan t ex så finns inga andra alternativ. Eller om du inte lyckas stoppa eller ändra lägesförändringar i hovbenet osv
På 2 månader hinner du gott och väl få svar på om det verkar gå att häva och få stopp så hästen är smärtfri i box utan smärtstillande
När man inte det på den tiden så avlivar man ju av djurskyddssskäl om inte annat åtminstone här i Sverige. Och prognosen är ju milt sagt pessimistisk då

Att avliva efter 2 veckor hade varit förvånande. Att avliva efter 2 månader tyder mer på just det PK säger. Ett kraftigt fånganfall. Som antagligen inte riktigt gick att häva ens med alla insatser i världen. Och där man valde att sätta stopp och inte köra amerikanskt synsätt och hålla på in absurdum
Åhå, då lärde jag mig nya saker (men så är det många år sen jag hade fångponny med).
Jag minns det gamla med att låta en helt ny hovkapsel växa ur, dvs ett år av boxvila/boxhage och sjukbeslag och sen kunde man ta beslut på om det gick eller inte. Det låter mycket mer hästvänligt att man snabbare kan avsluta lidandet för dem det ändå inte kommer bli bra för.

Nej inte bara, men det är vid oralt som risken är hög. Betydligt lägre risk vid intramuskulär och tror ännu lägre vid ledbeh. Men dos är nog avgörande, som ngn var inne på.

Jag kollade upp detta när Nelly behandlades intramuskulärt med kortison för flera år sedan.
Fast det är inte sant.

Dexametason som generellt är den formen av kortison man ger i muskeln är betydligt mer potent än prednisolon, som generellt är det man ger i munnen. Prednisolon som man ger per oralt har väldigt svag vetenskaplig evidens att det skulle ge ökad fångrisk, tex kan man läsa den här studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26713748/

Som sagt har dexametason mer potent effekt och därmed även större påverkan på insulinregleringen.

Jag tror att risken för fång vid kortisonbehandling av en helt frisk häst är väldigt låg om man använder ”normala” doser, men det finns ju uppenbarligen många anekdotiska berättelser om hästar som får fång i samband med kortisonbehandling. Kanske hade de redan metaboliska störningar och kortisonet puttar dem ”över kanten”, eller så är det fler faktorer som spelar in?

Fast det är inte sant.

Dexametason som generellt är den formen av kortison man ger i muskeln är betydligt mer potent än prednisolon, som generellt är det man ger i munnen. Prednisolon som man ger per oralt har väldigt svag vetenskaplig evidens att det skulle ge ökad fångrisk, tex kan man läsa den här studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26713748/

Som sagt har dexametason mer potent effekt och därmed även större påverkan på insulinregleringen.
Det var flera år sedan och jag minns inte ngn källa, men det var iaf vad jag lärde mig då. Möjligt att det inte stämmer. Minns inte heller vilket preparat hon fick.
Jag tror att risken för fång vid kortisonbehandling av en helt frisk häst är väldigt låg om man använder ”normala” doser, men det finns ju uppenbarligen många anekdotiska berättelser om hästar som får fång i samband med kortisonbehandling. Kanske hade de redan metaboliska störningar och kortisonet puttar dem ”över kanten”, eller så är det fler faktorer som spelar in?

Ja så har jag fattat det när jag läst på.

Åhå, då lärde jag mig nya saker (men så är det många år sen jag hade fångponny med).
Jag minns det gamla med att låta en helt ny hovkapsel växa ur, dvs ett år av boxvila/boxhage och sjukbeslag och sen kunde man ta beslut på om det gick eller inte. Det låter mycket mer hästvänligt att man snabbare kan avsluta lidandet för dem det ändå inte kommer bli bra för.
Man gör fortfarande så, men även förr så om du inte lyckats häva smärtan på box efter 2 månader tog du bort. Jag pratar alltså inte om att de efter 2 mån ska kunna gå ut etc. Men stå på bädd i box utan smärta utan smärtstillande.

Jag kan även berätta att min blivit behandlad flera gånger med kortison efter sitt fånganfall men med normala doser och aldrig reagerat negativt på det igen. Min är tyvärr allergisk mot nsaid så när han får ont så har vi inte så mycket annat att ta till tyvärr.

Nu gäller detta hund och det går ju givetvis inte att översätta rakt av. Men just kortison påverkar slemhinnan i magen oavsett om den tas oralt eller inte. Vissa kortisonsorter är ”elakare” än andra.

Att avliva tidigt efter en fånganfall brukar betyda att...

1. Hästen är inte en kandidat för boxvila/minihagevila. Jag har själv ägt en sån häst, jag klarade av ett lättare fånganfall på han med hjälp av rehabboots med mera, men hos nya ägaren blev det en tid senare ett jätteanfall och då var vi båda överens om avlivning direkt.

2. Hästen har fått upprepade anfall och varken häst eller människa orkar med processen av rehaben igen. Det är inte alltid rimligt att tvinga en häst att leva kvar trots smärta.

3. Röntgen visar allvarliga benförändringar, dålig prognos på smärtfritt liv.

Och tyvärr även:

4. Kunskapen saknas och man lyckas inte häva anfallet. Man har inte tagit bort allt socker och stärkelse och inte köpt sockerlågt hö. Man har inte provat de olika receptbelagda och receptfria smärtstillande. Man har inte en nog kunnig hovis.

Man gör fortfarande så, men även förr så om du inte lyckats häva smärtan på box efter 2 månader tog du bort. Jag pratar alltså inte om att de efter 2 mån ska kunna gå ut etc. Men stå på bädd i box utan smärta utan smärtstillande.
Fast jag tror nog att man fortfarande har hästar på smärtstillande på box längre än två månader… av vad jag hört/sett, ingen egen erfarenhet.
Men som du skriver är det kanske inte så hästvänligt, och de gjorde nog denna hästen en tjänst i att inte behandla den vidare.

Fast jag tror nog att man fortfarande har hästar på smärtstillande på box längre än två månader… av vad jag hört/sett, ingen egen erfarenhet.
Men som du skriver är det kanske inte så hästvänligt, och de gjorde nog denna hästen en tjänst i att inte behandla den vidare.

Ja, och då har man inte lyckats häva anfallet och saknar kunskap i hur man kan skydda hästen medans den har en dräglig tillvaro.

När inflammationen hävts kan hästen absolut få lov att "leva mer normalt", men måste såklart skyddas med specialsulor i boots eller wraps. Har man inte väldigt lugna hagkompisar kan en egen hage behövas. Om man har en liten sjukhage med sand kan man klara sig utan boots, det viktiga är att hästens vikt sprids över hela sulan för att minska trycket på de skadade lamellerna och kronranden. Någon-några månader efter det brukar det ha stabiliserats såpass att man kan börja motionera lätt och ha i vanlig hage utan boots.

Sen handlar det "bara" om täta verkningar tills "näbben" vuxit ut. Och det tar ungefär ett år - men såfort den akuta fasen är över så brukar inte hästen ha fortsatt ont.

Största problemet upplever jag är att folk vägrar fixa dieten. Jag har varit med om folk vägrat sluta mata fångshettisen med havre, eller vägrat ta bort hästen från gräs. Och då går det som det går.

Jag tycker också två månader är en ganska lång tid att avvakta om man inte ser en förbättring.
Jag hade också gett upp om jag haft en fånghäst på box med smärtlindring och övrigt korrekt fångbehandling med korrekt foder och hovslagare, om den inte börjat svara på behandlingen.

Ja, och då har man inte lyckats häva anfallet och saknar kunskap i hur man kan skydda hästen medans den har en dräglig tillvaro.

När inflammationen hävts kan hästen absolut få lov att "leva mer normalt", men måste såklart skyddas med specialsulor i boots eller wraps. Har man inte väldigt lugna hagkompisar kan en egen hage behövas. Om man har en liten sjukhage med sand kan man klara sig utan boots, det viktiga är att hästens vikt sprids över hela sulan för att minska trycket på de skadade lamellerna och kronranden. Någon-några månader efter det brukar det ha stabiliserats såpass att man kan börja motionera lätt och ha i vanlig hage utan boots.

Sen handlar det "bara" om täta verkningar tills "näbben" vuxit ut. Och det tar ungefär ett år - men såfort den akuta fasen är över så brukar inte hästen ha fortsatt ont.

Största problemet upplever jag är att folk vägrar fixa dieten. Jag har varit med om folk vägrat sluta mata fångshettisen med havre, eller vägrat ta bort hästen från gräs. Och då går det som det går.
Fast det kan gå åt helvete med alla korrekta insatser i världen med.
Tyvärr är ju uttryck som förekommer i ditt inlägg en stor anledning att det fortfarande är "skamligt" att ha drabbats av fång

Nja. De flesta eller iaf många veterinärer verkar ha en hård gräns runt där? För om du inte kan ta hästen av smärtlindringen har du inte lyckats häva anfallet. Och det är - under förutsättning att den får adekvat behandling osv i övrigt såklart - riktigt dåligt prognostiskt

För 15 är sen när L fick fång så var det avgörande just att man skulle kunna ta honom av butta. Vi hade gjort flera försök men smärtan kom åter. Han stod på box, korrekt diet, korrekta hovåtgärder mm. Och helt smärt- och symptomfri på butta. Men så fort vi satte ut den så återkom symptom. Och det blev just läget där nu måste man kunna ta bort det annars måste man ta bort. I hans fall gick det ju bra efter att man gipsat hovarna. Och han blev ju bra med.

En bekant fick ta bort sin fina irish cob här i somras. Den fick fång och samma sak där, man lyckades inte få den av smärtstillande utan att symptomen återkom. Och veterinärerna drog gränsen och rek avlivning efter knappt 2 månader.

Naturligtvis kan ju en ägare vägra och det finns säkert en annan veterinär som skulle tycka att klart den kan få butta 2 mån till. Men min uppfattning är att man generellt i Sverige sätter ett krav på att man faktiskt ska kunna häva anfallet inom rimlig tid för att det ska vara försvarbart

Fast det kan gå åt helvete med alla korrekta insatser i världen med.
Tyvärr är ju uttryck som förekommer i ditt inlägg en stor anledning att det fortfarande är "skamligt" att ha drabbats av fång

Jag tycker inte att det är skamligt, men okunskapen om vad som orsakar det är fortfarande stor, och effektiva protokoll för att förebygga och häva anfall är inte stabilt etablerade överallt.

Det allra vanligaste är att man inte vill lära sig om, och sluta med, socker och stärkelse i fodret.

I fallet med Kittels häst kan jag tänka mig att det rör sig antingen om en häst som inte klarar boxvila, eller en där man valt att avliva pga försäkringspengar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka