Jag vet. Men många gör nog inte det utan tänker det bara är feta ponnyer och kallblod på grönbete som får fång. Just för det sällan pratas om de varmblod som drabbas.Jo men alla hästar kan få fång precis som alla hästar kan få kolik.
Ingen vet ju vad som låg bakom varför PKs häst fick fång.
Jag fattar inte syftet med att spekulera i att den behandlats med kortison ungefär som att de gjort något fel.
Har så svårt att tro att de skulle ta en så stor risk. Behandla med kortison o sen direkt släppa ut på gräs.
Jag har dock inte upplevt att det pratats om kortison som något de i så fall skulle gjort fel? Utan tvärtom. Att det börjat diskuterats kring att fång skulle varit påhitt för hur skulle den fått fång. Och sedan då att kortison skulle vara en logisk förklaring och stöda att det visst kan vara sant. Men utan att det skulle varit fel eller konstigt att den fått kortison
Dock, det går ut massvis med hästar med behandlade med kortison på gräs. De flesta veterinärer "varnar" bara vid allmän behandling med kortison. Antagligen för att risken är så liten vid ledbehandling. Samtidigt så för den som har hästen som är det där undantaget är det ju förödande