Bukefalos 28 år!

Kost inför koloskopi

Hagens_Zorba

Trådstartare
Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka.
"Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta veckan innan.
Pratade just med en sköterska och hon sa att havregrynsgröt går jättebra.
Que, det är ju fibrer?
Nån med erfarenhet som vet om man kan äta detta veckan innan:
Alkohol
Proteinpulver/aminosyror
Typ måltidsersättningar (pulver)
Sushi måste väl va ok?
Vitamin well-dryckerna
Aloe vera-dryckerna
Drickkvargen, det finns en smak med apelsinjuice i och en med hallon, syns ju inga bitar i drycken men kanske inte är bra ändå?

Mår inge bra av socker så tror inte jag vågar gasa på med massa pasta/bröd etc, normalt sett äter jag typ bär, nötter, frön, kyckling, fisk och grönsaker men nu kan jag ju typ bara äta fisk å kyckling, känns lite tråkigt.
Så därför jag vill köra mer flytande istället.

Sen det här kritiska dygnet innan. Man kokar buljongtärning å häller de genom en sil alltså? Nå andra tips på vad som är ok att dricka då så man får i sig socker/salt? Typ fun light är det ok eller ska man undvika sötningsmedel?
 
Det står på din kallelse .

Men jag har för mig att jag fick äta precis som vanligt. Förutom dagen innan när man skulle börja med laxeringen där man dricker flera liter äcklig vätska.Någon buljong har jag aldrig druckit innan koloskopi?
 
Exakt dom grejerna står det inget om på kallelsen.
Det beror ju på hur man tolkar att det är hallon i en dryck som det inte märks nå kärnor i?
Är så rädd å råka äta nåt som pajjar undersökningen..

Vad drack du under fastedagen? Bara äckelvätskan? Känns som man kommer va rätt mosad om man inte får i sig nå salt/socker på 1,5 dygn? :S
 
Exakt dom grejerna står det inget om på kallelsen.
Det beror ju på hur man tolkar att det är hallon i en dryck som det inte märks nå kärnor i?
Är så rädd å råka äta nåt som pajjar undersökningen..

Vad drack du under fastedagen? Bara äckelvätskan? Känns som man kommer va rätt mosad om man inte får i sig nå salt/socker på 1,5 dygn? :S

Har för mig att jag drack saft och vatten sen bara laxeringsmedlet som man skiter och spyr av samtidigt. Man är inte så sugen på att äta något annat tro mig.
Däremot kan jag lugna dig med att undersökningen inte var någon big deal alls enligt mig.
 
Jag äter inget annorlunda jämfört med normalt veckan innan (har tappat räkningen på antalet koloskopier jag gjort). Det som fungerar för mig är att dagen innan jag ska rensa mig äta soppa (mättande soppor iofs). Dagen jag har rensning har jag laddat upp med misosoppa, kräm utan bitar och ej rödfärgad (röda drycker går bort). Jag tror nog mjölersättningsprodukter a la diverse havre- och nötdrycker går bra men eftersom jag tycker de är päckel har jag aldrig testat.

Det smartaste du kan göra är att ringa mottagningen och fråga om du är osäker men jag har som sagt aldrig haft restriktioner i en vecka innan.

Ett råd som förmodligen är TMI: Skaffa en bra fet salva att smörja in ändalykten med. Kuta på toa stup i kvarten med diarre gör att man blir rätt öm. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Har för mig att jag drack saft och vatten sen bara laxeringsmedlet som man skiter och spyr av samtidigt. Man är inte så sugen på att äta något annat tro mig.
Däremot kan jag lugna dig med att undersökningen inte var någon big deal alls enligt mig.

Meningen med laxermedlet är iofs inte att man ska spy av det, sedan reagerar alla olika på det. Spyr man av det får man inte i sig så mycket som behövs och i värsta fall blir man inte ordentligt rensad.
 
Meningen med laxermedlet är iofs inte att man ska spy av det, sedan reagerar alla olika. Spyr man av det får man inte i sig så mycket som behövs och i värsta fall blir man inte ordentligt rensad.
Nej det är nog inte meningen, men så blev det då för mig, spydde som en gris hela natten och även in på morgonen. Men kanske är extra känslig eller något.
 
Nej det är nog inte meningen, men så blev det då för mig, spydde som en gris hela natten och även in på morgonen. Men kanske är extra känslig eller något.

Jag har ju tjatat till mig att slippa Laxabon (där man ska dricka en stor mängd på kort tid) utan får istället Phosphoral där man dricker en mindre mängd laxermedel och sedan får se till att dricka det som är tillåtet i rejäl mängd under dagen. Nackdelen med det enligt min läkare är att om man inte dricker tillräckligt blir man inte ordentligt rensad. Det fungerade bra för mig dock.

Gör man koloskopier regelbundet tycker jag man ska prata med sin läkare om det inte fungerar med det man testat. Det finns ju olika medel att välja på.
 
Jag äter inget annorlunda jämfört med normalt veckan innan (har tappat räkningen på antalet koloskopier jag gjort). Det som fungerar för mig är att dagen innan jag ska rensa mig äta soppa (mättande soppor iofs). Dagen jag har rensning har jag laddat upp med misosoppa, kräm utan bitar och ej rödfärgad. Jag tror nog mjölersättningsprodukter a la diverse havre- och nötdrycker går bra men eftersom jag tycker de är päckel har jag aldrig testat.

Det smartaste du kan göra är att ringa mottagningen och fråga om du är osäker men jag har som sagt aldrig haft restriktioner i en vecka innan.

Ett råd som förmodligen är TMI: Skaffa en bra fet salva att smörja in ändalykten med. Kuta på toa stup i kvarten med diarre gör att man blir rätt öm. Lycka till!

Shit va olika det verkar va då :eek:
Oki misosoppa utan bitarna alltså? Borde ju va samma som buljong typ.
Mejeriprodukter får jag inte dricka dan innan men ja älskar havre å nötdrycker :love:

Ja, jag ringde å fråga men det verkar så jäkla oklart.

Åh fy farao, men stackars lilla röv. Den är ju redan dökänslig.
Feta salvor å bedövning har jag dock gott om :arghh:
 
Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka.
"Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta veckan innan.
Pratade just med en sköterska och hon sa att havregrynsgröt går jättebra.
Que, det är ju fibrer?

Du ska inte äta mat med frön i, som bröd ed linfrön och liknande. Och INTE järntabletter, färgar tarmen så utsikten blir dålig.;)
 
Jag har ju tjatat till mig att slippa Laxabon (där man ska dricka en stor mängd på kort tid) utan får istället Phosphoral där man dricker en mindre mängd laxermedel och sedan får se till att dricka det som är tillåtet i rejäl mängd under dagen. Nackdelen med det enligt min läkare är att om man inte dricker tillräckligt blir man inte ordentligt rensad. Det fungerade bra för mig dock.

Gör man koloskopier regelbundet tycker jag man ska prata med sin läkare om det inte fungerar med det man testat. Det finns ju olika medel att välja på.

Woho, jag skulle fått Laxabon på förra stället men fick en snabbare remiss till annat ställe så nu blir det Citrafleet. Har läst rätt bra om den ändå.
 
Du ska inte äta mat med frön i, som bröd ed linfrön och liknande. Och INTE järntabletter, färgar tarmen så utsikten blir dålig.;)

Ah dom grejerna har jag koll på :) Å inte bulkmedel, ska bli intressant att se hur jag ska klara denna vecka utan att få förstoppning. Kan ju inte va klockrent när man ska tömma tarmen liksom :confused:
 
Jag har ju tjatat till mig att slippa Laxabon (där man ska dricka en stor mängd på kort tid) utan får istället Phosphoral där man dricker en mindre mängd laxermedel och sedan får se till att dricka det som är tillåtet i rejäl mängd under dagen. Nackdelen med det enligt min läkare är att om man inte dricker tillräckligt blir man inte ordentligt rensad. Det fungerade bra för mig dock.

Gör man koloskopier regelbundet tycker jag man ska prata med sin läkare om det inte fungerar med det man testat. Det finns ju olika medel att välja på.

jag fick utskrivet både laxabon och phosporal och det började med ett par dl laxabon men insåg att jag aldrig skulle få i mig så pass mycket. så därför körde jag på phosporal istället, men det var alltså den som jag spydde som en gris av hela natten tyvärr. Jag spydde nog upp mer än hälften, men läkaren sa att han sällan sett en så ren tarm så nog fungerade det ändå
 
Shit va olika det verkar va då :eek:
Oki misosoppa utan bitarna alltså? Borde ju va samma som buljong typ.
Mejeriprodukter får jag inte dricka dan innan men ja älskar havre å nötdrycker :love:

Ja, jag ringde å fråga men det verkar så jäkla oklart.

Åh fy farao, men stackars lilla röv. Den är ju redan dökänslig.
Feta salvor å bedövning har jag dock gott om :arghh:

Givetvis, dagen innan får man ju inte äta något fast. Jag gör egen misosoppa så det är inte ett problem för mig :D

Kräm brukar jag köra slät aprikos. Inte så kul men det är ju faktiskt bara en dag. Jag har också ätit sojavanlijpudding, den tycker jag är rätt god. Gillar du havre/nötdryck är det ju perfekt, det ger ju näring så att man inte känner sig svimfärdig. MASSOR av vatten också naturligtvis.
 
Ah dom grejerna har jag koll på :) Å inte bulkmedel, ska bli intressant att se hur jag ska klara denna vecka utan att få förstoppning. Kan ju inte va klockrent när man ska tömma tarmen liksom :confused:

Testa Frukt&Fibertärningar (finns på apotek och i hälsokosten). Det sätter REJÄL fart på min mage! Kör det veckan innan men givetvis inte dagen innan.
 
Fast asså, enligt min lapp får jag inte äta frukt eller fibrer veckan innan för det blir rester i tarmen.
Å dagen innan får jag bara dricka genomskinligt, inte kräm eller nå nöt/havredrycker :(
 
Fast asså, enligt min lapp får jag inte äta frukt eller fibrer veckan innan för det blir rester i tarmen.
Å dagen innan får jag bara dricka genomskinligt, inte kräm eller nå nöt/havredrycker :(

Hmm, det verkar vara olika bud från olika mottagningar. Ring och fråga. Men jag har aldrig gjort en rensning som inte lyckats och då har jag ätit kräm och den där sojavaniljpuddingen. Doktorn har aldrig haft svårt att se det den behöver.

Att man inte ska äta mjölkprotein är för att det kan ge en hinna på tarmen som ställer till det. Jag har som sagt heller aldrig haft restriktioner veckan innan förutom att man inte ska äta överdrivna mängder fibrer typ linfrö. Frukt har de aldrig sagt någonting om.
 
Hmm, det verkar vara olika bud från olika mottagningar. Ring och fråga. Men jag har aldrig gjort en rensning som inte lyckats och då har jag ätit kräm och den där sojavaniljpuddingen. Doktorn har aldrig haft svårt att se det den behöver.

Att man inte ska äta mjölkprotein är för att det kan ge en hinna på tarmen som ställer till det. Jag har som sagt heller aldrig haft restriktioner veckan innan förutom att man inte ska äta överdrivna mängder fibrer typ linfrö. Frukt har de aldrig sagt någonting om.

Det verkar va stört olika, därför jag blir så jävla virrig men det verkar ju finnas få rätt eller fel.
Nu äter jag ju typ en tvärtomkost från den man "ska" äta inför, för en som äter makaroner med korv till middag å vitt bröd med skinka till frulle så är det ju det samma sak som det man ska äta. Skulle jag ösa på den mängden socker skulle dock min mage balla ur och jag vill ju ha en glad mage inför :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp