Kostnad för att bygga gödselplatta?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 7 526
I

IrishCobTinker

Ja som rubriken lyder, undrar jag vad det på ett ungefär kostar att gjuta en gödselplatta?
Och hur stor bör den vara till 5 hästar?

Sv: Kostnad för att bygga gödselplatta?

Jag fick ett pris på en som skulle vara 68 kubik och den skullle gå på ca 70 000 kr. Dyrt som attan men då finns den ju jämt. Köper man container så kommer urinet att fräta hål i den och då måste man köpa nu . En platta håller ju för alltid.

tror att de finns svar på hur stor man måste ha på nån sida på nätet typ jordbruksverket eller nått...

Okey, någon som vet sida?

Vår tror jag kostade runt 10 000 kr och då räcker den lätt till våra 4 hästar (förra året stod det 6 hästar här och det gick men den var överfull när sommarbetet kom och den tömdes). Då gjorde vi allt själva. Den är inte så stor men har väggar 1 m upp så det går att fylla den ordentligt.

Storleken är beroende på hur länge man måste kunna lagra gödseln i 'din' del av landet. Man får sprida gödseln på åkrarna under olika period på året beroende på om det är norr eller söder t ex, i söder kommer ju våren tidigare än i norr.

Och det finns riktlinjer för hur många månaders lagringskapacitet den ska ha, och vad man räknar med i snitt att en häst producerar i gödselmängd under ett år.

För att komplicera ännu mera finns det kommunala skillnader i bestämmelserna, och det är skillnad för den som har egen mark och t ex kan lagra på stuka, och den som får det hämtat.

Enklast är att kontakta bygg & miljö i din kommun, de kan hjälpa dig!

(Jag har aldrig mätt min, men den är snäppet för liten för 3 hästar rent utrymmesmässigt, iaf när jag slarvar med att ha system i hur jag packar gödseln, dessutom har jag låga (50 cm) kanter bara)

Vi har tömt gödsel i container i åratal. Ingen container har tagit skada av det. På ridskolan tömde vi också i container i många år helt utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 993
Senast: Häst_
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
553
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: Freazer
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage... 2
Svar
30
· Visningar
807
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V