Bukefalos 28 år!

Kostnad Hovslagare

Vi byter ALLTID skor. Efter 6-7 veckor har vi inga dojjor kvar på hästarna. Tunna som blad.

Vi vill helst ha 7-8 veckor mellan skoningarna för de växer ganska långsamt men måste boka 6-7 veckor och hoppas att skorna håller till dess, annars får jag ringa hit hovis tidigare.

Våra hästar går så många mil och på så många olika underlag att det slits så otroligt snabbt.

Idag var en novis (kan typ inget om hästar) med i vagnen och personens omedelbara reflektion efter halva turen var: ”Jisses vad många olika underlag du kör på”

Byter ni varannan gång eller varje?
 
Byter när det behövs. Vintertid med snö kan de gå både 2 och 3 perioder med samma skor. Sommartid räcker de bara en.

Gissar de kommer hålla längre sommartid även här, sandmark jämfört med grus och berggrund tidigare.
 
@Efwa jag måste ha nya skor alla månader om året minus några tre-fyra vintermånader då fyrbrodd anlitas då kan skorna läggas om .
Har 6 v intervaller utom maj- sept då jag har 5 v intervaller för hästen.
 
Vi byter ALLTID skor. Efter 6-7 veckor har vi inga dojjor kvar på hästarna. Tunna som blad.

Vi vill helst ha 7-8 veckor mellan skoningarna för de växer ganska långsamt men måste boka 6-7 veckor och hoppas att skorna håller till dess, annars får jag ringa hit hovis tidigare.

Våra hästar går så många mil och på så många olika underlag att det slits så otroligt snabbt.

Idag var en novis (kan typ inget om hästar) med i vagnen och personens omedelbara reflektion efter halva turen var: ”Jisses vad många olika underlag du kör på”

Byter ni varannan gång eller varje?
Vi byter vid behov. Skor vi med 6v intervall brukar de hålla sig en gång till och speciellt på vintern. Men på sommarhalvåret växer hovarna snabbare och hästen sliter mer på de naturligt. På vintern är ju allt snö, de har broddar mm :p
 
Vi byter ALLTID skor. Efter 6-7 veckor har vi inga dojjor kvar på hästarna. Tunna som blad.

Vi vill helst ha 7-8 veckor mellan skoningarna för de växer ganska långsamt men måste boka 6-7 veckor och hoppas att skorna håller till dess, annars får jag ringa hit hovis tidigare.

Våra hästar går så många mil och på så många olika underlag att det slits så otroligt snabbt.

Idag var en novis (kan typ inget om hästar) med i vagnen och personens omedelbara reflektion efter halva turen var: ”Jisses vad många olika underlag du kör på”

Byter ni varannan gång eller varje?


Mitt halvblod sliter hårt på sina skor. Vi har använt road nails. Då dessa inte slits ner som standard söm håller även skon längre.
 
Mitt halvblod sliter hårt på sina skor. Vi har använt road nails. Då dessa inte slits ner som standard söm håller även skon längre.

Jag hade det en omgång och det fungerade ganska bra. Dock har vi gått över till kopparsöm nu, vilket verkar passa hovkvaliteten bättre. Har ju en med skithovar.
De finns ju tyvärr inte med kärna.
 
1200 kr inkl. Skor och borrning av extra broddhål. Gratis tappsko. Godkänd av jordbruksverket och har ansvarsförsäkring. Varit färdig hovslagare i 10 år med erfarenhet av klinikskoning. Helsingborg.
 
1100 kr, Västra Götaland. Det är ett lägre pris än de flesta andra utbildade i trakten som brukar ligga på 1200-1500 kr.
 
Stockholms län. Min hovslagare tar 850 för helskoning, inlkusive skor. Han är dock inte utbildad hovslagare men den bästa jag har haft.
 
jag har alltid bytt förutom nu under konvalecensen då hästen bara stått i sjukfålla och box och gått kanske 50m till och från hagen dagligen. vet inte om han haft samma skor två eller tre skoperioder. har iaf lagt om skorna 2 ggr men minns inte om vi tog nya nånting där emellan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: sweep
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 518
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 497
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp