Bukefalos 28 år!

Kostnad Hovslagare

500 kr för verkning i Västerås. Vitt och utbildad hovslagare, såklart. Resan ingår upp till ett visst avstånd, och min häst står inom det :up:
Såg nu att du bara frågade om helskoning. Där har jag för mig att hon tar mellan 1000-1200 kr.
 
Linköping/östergötland
Helskoning 1600 kr utan skor, med de skorna jag vill ha, 2400 (tur att man kan lägga om dem)

Herregud vad jag sparar pengar nu när jag verkar själv!
 
Då är "min" hovslagare i Sverige billigare på varmskoning. Senaste räkningen var på 1535:- inkl fyra broddhål per sko.

Ja, det verkar överlag vara billigare i Sverige. Broddhål brukar kosta extra här också, har aldrig sett skor med förborrade hål som t ex Mustads vanliga.
 
Betalade 1650 kr sista skoningen för min gammelman. Helskoning tjocka sulor fram och lite speciell att sko. Köpte egna broddar.
2012
Uppsala
 
Senast ändrad:
Jag är nyfiken nu, vad kostar en helskoning för er eller i era trakter?
Nämn gärna vilken del av Sverige.

Nyfiken på hur mycket det skiljer sig i olika delar av landet. :)

800 kr inkl skor, vitt. Tar 200 kr för att verka.

Jag tjatar faktiskt om att han ska höja priset......

Hälsingland
 
Bra att jämföra - men också viktigt att komma ihåg att hovslagare har olika utbildning och specialkompetenser. Har man en häst i träning och tävling är det bra att ha en välutbildad hovslagare som du kan prata med och diskutera dina mål med - vad ska hästen göra, vad ska den hålla för, har den några rörelseproblem osv. Har man haft en skadad eller halt häst är det också viktigt att anlita en godkänd hovslagare. Den stora skillnaden på utbildningsgraderna är att de godkända hovslagarna har utbildning för olika typer av sjukdomar och skador och de tillhör djurhälsopersonalen - de kan alltså mycket mer än att bara sko och verka. På Jordbruksverkets webb kan man läsa om skillnaden
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html
 
Jag betalade min nya hovslagare ca 1600kr, ink 3 skor och milersättning(den ligger på nästan 300kr, ensam om att använda denna killen i mina trakter därav så dyr milersättning)

Men jag är så nöjd med han att jag kommer ta ut honom igen :)
 
Min förra 1400 inkl skor och resa. Min nya vet jag inte riktigt. Idag betalade jag 1000 kr för omläggning av gamla skorna. Sist betalade jag 1300 kr för skoning samt 2 nya skor samt 4 snösulor. Inkl resa.

Så gissar ordinarie pris är någonstans som den gamla eller kanske strax under, dvs kring 1400 kr inkl skor och resa.

Vitt, kvitto, godkänd av Jordbruksverket.
 
Jag är nyfiken nu, vad kostar en helskoning för er eller i era trakter?
Nämn gärna vilken del av Sverige.

Nyfiken på hur mycket det skiljer sig i olika delar av landet. :)
1250 + moms inkl. skor. Hovis som har gått lärling ett antal år och är godkänd av Jordbruksverket också så man slipper ringa veterinär för second opinion vid någon mindre hovböld eller så.
Norra Stockholm
 
Brukar ligga runt 1400 beroende på hur många skor som behövs bytas ut (och jag tror även brodd + snösulor). Håller inte så bra koll med billigare än 1200kr blir det nog inte. Men det är inkl. resa, moms och allt. Hovis är även godkänd och gör ett toppen jobb, skulle aldrig vilja byta bort honom och betalar gärna lite extra för hans jobb.

Bor utanför Gävle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 401
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: sweep
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 561
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp