Bukefalos 28 år!

Kostnad hundpassning

Sv: Kostnad hundpassning

Riktigt så enkelt är det inte. Det finns vissa krav för att en verksamhet ska få räknas som hobbyverksamhet. Ett av dessa krav är att arbetet inte ska utföras på uppdrag av någon annan (t.ex. någon som vill få hundpassning). Hundpassning kan alltså inte räknas som hobbyverksamhet.

Som en parentes så tror jag även att det är en vanlig missuppfattning att man inte behöver betala egenavgifter på inkomst från hobbyverksamheter. Det måste man självfallet göra, givet att verksamheten genererar ett överskott.

Fast många gånger handlar det väl att ge och ta.. För mig är det inte detsamma som att "jobba" eller ha verksamhet...

Min nattmatte har min hund när jag jobbar, jag betalar för det, men samtidigt tar jag hennes hund mellan varven om hon ska göra något = ge och ta/ byta tjänster..Min nattmatte har inte bil och körkort, jag kan handla åt henne, köra henne till olika ställen hon behöver komma till, återigen ge och ta...Att snacka moral/hobby och skatt i sammanhanget blir ganska löjligt enligt mig. Här kör vi med hjälp, tjänster och gentjänster utan att blanda in skatteverket.. Herrejösses vad moraliskt riktigt det ska på buke hela tiden:crazy:...
 
Sv: Kostnad hundpassning

Fast många gånger handlar det väl att ge och ta.. För mig är det inte detsamma som att "jobba" eller ha verksamhet...

Min nattmatte har min hund när jag jobbar, jag betalar för det, men samtidigt tar jag hennes hund mellan varven om hon ska göra något = ge och ta/ byta tjänster..Min nattmatte har inte bil och körkort, jag kan handla åt henne, köra henne till olika ställen hon behöver komma till, återigen ge och ta...Att snacka moral/hobby och skatt i sammanhanget blir ganska löjligt enligt mig. Här kör vi med hjälp, tjänster och gentjänster utan att blanda in skatteverket.. Herrejösses vad moraliskt riktigt det ska på buke hela tiden:crazy:...

Nu uttryckte jag mig inte normativt (och i allra högsta grad inte med någon moralisk underton) utan skrev kort och gott att hundpassning rent skattetekniskt inte fungerar att deklarera som en hobbyverksamhet då det inte uppfyller kriterierna för hobbyverksamhet, samt att det heller inte hade varit en lösning för att slippa krångla med egenavgifter eftersom det ändå måste betalas vid ett överskott. Den enda som har uttryckt sig om den moraliska frågan är ju faktiskt du själv!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp