Bukefalos 28 år!

Kostnad ladda elbil utanför hemmet?

MissFideli

Trådstartare
Min bil ska in på verkstad och jag blir troligen tvungen till att ta en hyrbil under tiden. Ser att man kan hyra en elbil relativt billigt, men jag har inga laddningsmöjligheter varken hemma eller på jobbet. Det handlar om en liten bil i Opel Corsa-storlek. Nån här som har elbil och laddar vid affärer, på mack eller annat och kan ge mig en ungefärlig milkostnad på det? Jag är totalt oinsatt i det där.
 
Ladda ner appen Chargefinder och kolla vilka laddare som finns där du bor/jobbar. Det finns långsamma och snabba laddare. De med lila eller röd plupp i chargefinder är snabba och dyrare. Prissättningen på elbilsladdning är helt olik prissättningen på bensin/diesel. Två laddare som ligger bredvid varandra kan ha helt olika pris.

Priset kan variera mellan 5-10 kr/kWh. Nu i sommar har vår tesla dragit ungefär 2kWh/mil, alltså har kostnaden var mellan 10-20 kr/mil när vi har laddat på snabbladdare. På vinter drar elbilar mer än på sommaren.

Ska man snabbladda mycket brukar det vara bra att skaffa ett konto hos tesla, 129 kr/mån ingen bindningstid. Det ger bilar som ej är teslor tillgång till teslas laddare som är många och ofta billigast.
 
Förutom Chargefinder tipsar jag även om att teslas egen app, där kan du skapa ett konto och ladda på flera av deras SuperChargers och detta har varit hands down det blilligaste i sommar. Tesla låg på 3,4kr OKQ8 bredvid på 7,6kr…. Dessutom drar elbilar väldig olika beroende på hur du kör. Vissa kan köra på 1,2kwh/mil andra ligger på 2,2kwh/mil.

Största frågan är hur många kwh kan du ladda i batteriet på bilen, aka hur ofta måste du ladda?
 
Jag laddar publikt vid jobbet för 3kr/kWh.

Det är alltså inte jobbet som har fixat laddplatser utan vem som helst kan ladda.

EV Core.
Assemblin har samma pris här.
 
Oj, med de priserna är det billigare med en fossildriven bil. Tack!!
Nej det blir inte billigare än fosildriven.
Jag har just Opel Corsa e.
Även när jag laddar borta så blir det billigare. Priset hänger på vilken styrka på laddning du väljer. Och hur du kör.
Men el är alltid billigare än fosil.
 
Förutom Chargefinder tipsar jag även om att teslas egen app, där kan du skapa ett konto och ladda på flera av deras SuperChargers och detta har varit hands down det blilligaste i sommar. Tesla låg på 3,4kr OKQ8 bredvid på 7,6kr…. Dessutom drar elbilar väldig olika beroende på hur du kör. Vissa kan köra på 1,2kwh/mil andra ligger på 2,2kwh/mil.

Största frågan är hur många kwh kan du ladda i batteriet på bilen, aka hur ofta måste du ladda?
På Opel Corsa kan man ladda 33 mil. Jag laddar min 1-2 ggr i veckan givetvis beroende på hur mycket jag kör och vilken hastighet men jag kör mest motorväg ca 3/4 till jobbet och lite i samhället.
 
Peugeot 308.och eco driving.
Ok.
Tycker det är sällan fosilbilar håller sig till specen.

Vår diselbil drar (uträknat) 0,5 och elbilel är avsevärt billigare. Nu laddar vi hemma men har rörligt som slås ut på hela månaden. I vintras när elen var snordyr och det var kallt så elbilen drog mycket mer så blev kostnaden jämt skägg mellan dem.
 
Nej det blir inte billigare än fosildriven.
Jag har just Opel Corsa e.
Även när jag laddar borta så blir det billigare. Priset hänger på vilken styrka på laddning du väljer. Och hur du kör.
Men el är alltid billigare än fosil.

Baserat på 10-20 kr/milen, blir det inte billigare. Jag betalar drygt 10 kr milen för min bensinare.
 
Ok.
Tycker det är sällan fosilbilar håller sig till specen.

Vår diselbil drar (uträknat) 0,5 och elbilel är avsevärt billigare. Nu laddar vi hemma men har rörligt som slås ut på hela månaden. I vintras när elen var snordyr och det var kallt så elbilen drog mycket mer så blev kostnaden jämt skägg mellan dem.

Särbons C4 drar lite mer än @tantens Peugeot vilket är mer eller mindre vad det står i specen. Givetvis med eco driving då.
 
Särbons C4 drar lite mer än @tantens Peugeot vilket är mer eller mindre vad det står i specen. Givetvis med eco driving då.
Precis, visst finns de därför skrev jag sällan.
När jag lertade ny bil för två år sen (helt ny) så fick alla nya bilar nedslag på jusst specen.
På äldre bilar tyckte jag att man kunde hitta snåla pärlor. Men ersättningsbilar är ofta nyare bilar. Bilar idag är inte så snåla som småbilar förr.
 
Inte enligt inlägget jag svarade på 😉
Fast nu svarar jag på ditt ursprungsinlägg. En Corsa kostar 7 kr att ladda/milen. Om du kör en hel del motorväg.

Sen är det ju högintressant vad DU kommer att köra. Är det stadskörning så kan du halvera kostnaden. 70-90 väg så hamnar du på 5 kronor
 
Precis, visst finns de därför skrev jag sällan.
När jag lertade ny bil för två år sen (helt ny) så fick alla nya bilar nedslag på jusst specen.
På äldre bilar tyckte jag att man kunde hitta snåla pärlor. Men ersättningsbilar är ofta nyare bilar. Bilar idag är inte så snåla som småbilar förr.
Jag har inte en susning om secen på in bil. Jag bara kollar på vad bilen drar. Har momentan förbrukning på instrumentpanelen och kör efter det.

Kul att åka hemifrån och ha xx antal km till tankning, och efter ett antal mils resa har jag betydligt fler mil kvar. :D
Har kollat dieselförbrukning efter några dagar på resande fot och sett hur lågt den kan komma.
årsmodell 2010.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp