Kostnad ridhuskort

Men står ridhuset i 30 år har det betalat sig på 10-15 kort per år. För kostnaden är inte 2,4 miljoner per år (300X8000).

Att bara sälja per gång eller klippkort ger förmodligen både en mindre användning och en mindre intäkt. Hur mycket av kostnaden är underhåll och hur påverkas det av användningen och hur mycket är kapitalkostnad?

Behöver man ridhuset själv och kostnaden är underhåll - då är det nog per gång som gäller
Behöver man inte ha hela ridhuset själv och kostnaden är kapitalet för byggnaden - då är nog årskort eller någon annan form av abonnemang bättre
Som jag skrev över 300 årskort, att det inte kostar lika mycket varje år är jag fullt medveten om.

Förhoppningsvis så fixas underlaget några gång under 30 år och vecko underhåll och sedan har det hänt lite med pengarnas värde 30 år senare så priset på årskort lär inte vara samma under 30 år.
 
Vänder på min fråga ...
Nytt ridhus m ridyta på 21*50 m.
Helt privat. Mkt välskött. Finns inget annat ridhus inom ridavstånd. Används av mig själv ( hobbyryttare) samt ett 10-15 andra.
Bara jag själv kan boka ridhuset, vilket jag gör på dagtid 2 ggr i veckan och en kväll var annan v. Finns hinder men hoppning annat än enstaka hinder görs efter ök med mig. Vill inte att man rider sena kvällar ( i princip e 20).
Har legat lågt i pris efter vad ni skriver här men har nu lagt 25 000 kr på att underhålla underlaget efter tre år samt själv skurat sargen i en vecka av min semester.
Känns lite som om jag subventionerar andras ridning ...men vet inte vad som är ett rimligt pris f dem ....
Vad tycker ni?
 
Vänder på min fråga ...
Nytt ridhus m ridyta på 21*50 m.
Helt privat. Mkt välskött. Finns inget annat ridhus inom ridavstånd. Används av mig själv ( hobbyryttare) samt ett 10-15 andra.
Bara jag själv kan boka ridhuset, vilket jag gör på dagtid 2 ggr i veckan och en kväll var annan v. Finns hinder men hoppning annat än enstaka hinder görs efter ök med mig. Vill inte att man rider sena kvällar ( i princip e 20).
Har legat lågt i pris efter vad ni skriver här men har nu lagt 25 000 kr på att underhålla underlaget efter tre år samt själv skurat sargen i en vecka av min semester.
Känns lite som om jag subventionerar andras ridning ...men vet inte vad som är ett rimligt pris f dem ....
Vad tycker ni?
Vad skulle kännas som ett skäligt pris för att täcka del av kostnaden och för ditt arbete? Skulle det kunna funka att anordna "städdagar" så du slipper stå med en massa jobb själv?
 
Vänder på min fråga ...
Nytt ridhus m ridyta på 21*50 m.
Helt privat. Mkt välskött. Finns inget annat ridhus inom ridavstånd. Används av mig själv ( hobbyryttare) samt ett 10-15 andra.
Bara jag själv kan boka ridhuset, vilket jag gör på dagtid 2 ggr i veckan och en kväll var annan v. Finns hinder men hoppning annat än enstaka hinder görs efter ök med mig. Vill inte att man rider sena kvällar ( i princip e 20).
Har legat lågt i pris efter vad ni skriver här men har nu lagt 25 000 kr på att underhålla underlaget efter tre år samt själv skurat sargen i en vecka av min semester.
Känns lite som om jag subventionerar andras ridning ...men vet inte vad som är ett rimligt pris f dem ....
Vad tycker ni?
Jag har faktiskt funderat på om man kan införa underhållsplikt av dem som regelbundet använder bana/ridhus? T ex att du varje år ska delta i en dag då sargen skrubbas, eller gör något annat. I vårt fall med utebana skulle det kunna vara att skotta kanter/hörn. Det skulle vara mer värt än en extra hundralapp och kanske till och med stärka ansvarskänslan?
 
Jag har faktiskt funderat på om man kan införa underhållsplikt av dem som regelbundet använder bana/ridhus? T ex att du varje år ska delta i en dag då sargen skrubbas, eller gör något annat. I vårt fall med utebana skulle det kunna vara att skotta kanter/hörn. Det skulle vara mer värt än en extra hundralapp och kanske till och med stärka ansvarskänslan?

Det skulle jag aldrig gå med på. Betalar hellre dyrt för att slippa jobbet och tror säkert att de flesta tänker så.
 
Betalar 1800kr per år. Nybyggt 20*60 med fibersand. Inte öppet för alla utan mer grannar mm som köper in sig. Finns ytterligare 3 ridhus inom 1 mils radie.
 
Det skulle jag aldrig gå med på. Betalar hellre dyrt för att slippa jobbet och tror säkert att de flesta tänker så.
Men betalar du så dyrt så ridhusägaren kan anställa någon att göra jobbet? Plus "din del" av vad utnyttjandet kostar? Jag skulle vilja ta över 1000 kr i månaden för att få rida på vår ridbana för att egentligen tycka det är värt det extra jobbet. Men det förstår jag ju inte är socialt acceptabelt :-)
 
Men betalar du så dyrt så ridhusägaren kan anställa någon att göra jobbet? Plus "din del" av vad utnyttjandet kostar? Jag skulle vilja ta över 1000 kr i månaden för att få rida på vår ridbana för att egentligen tycka det är värt det extra jobbet. Men det förstår jag ju inte är socialt acceptabelt :-)

Varför inte? Din anläggning och ditt pris?

Jag hade lätt tagit som sagt 5-6tkr för ridhus sen och minst 1000kr per ekipage eller häst/månad, per ekipage snävar ju till det ytterligare så det är väl bra. Kanske tom mer.
Det skulle bli en regelrätt extrainkomst för oss och passar det inte, rid någon annanstans då :)
 
Varför inte? Din anläggning och ditt pris?

Jag hade lätt tagit som sagt 5-6tkr för ridhus sen och minst 1000kr per ekipage eller häst/månad, per ekipage snävar ju till det ytterligare så det är väl bra. Kanske tom mer.
Det skulle bli en regelrätt extrainkomst för oss och passar det inte, rid någon annanstans då :)
Den inställningen har jag inte gentemot grannar och vänner.
 
Dit jag åker mest,
kan dessutom ta mitt motionsbidrag till ridhushyra.

Superunderlag, välskött, ordning o reda, hinderpark.
Alla får vara där, inga bokningar utan man samsas.
Funkar väldigt väldigt bra. Har alltid ridit själv.
Facebooksida så man skriver bara där när man ungefär kommer och så ser man eventuella tränarträningar.
På landet, ingen stor stad särskilt nära.

Helår 2400kr
Halvår 1400kr
Kvartal 900kr
Månad 400kr
10-kort 650kr
Per gång 80kr
Per gång för minst c-tränare 65kr


Tipptoppridhus en halvtimme bort vid stad.
Isolerat, perfekt belysning, hela kortsidespeglar, välskött, bra underlag osvosvosv
Halvår 2400kr
Månad 600kr
Per gång 100kr
 
Närmaste kostar 100 kr per gång. Går tyvärr inte att köpa någon form av månads eller årskort men skrittavstånd.
Näst närmaste kostar 600 kr /halvår men då är det transport som gäller.
 
Jag tog 1000 kr om året för att hyra ut min ridbana måndag till fredag, inte efter kl 20. Någorlunda belysning, gott om hindermaterial och inhägnad med trästaket. Jag skötte harvning/skottning/ogräsrensning etc och det var sällan eller aldrig fler än två som red där samtidigt. Det enda de behövde göra var att plocka undan hinder efter sig när de tagit fram eller lyfta upp träbommar som de lagt ner. Nu har de flesta stallen runtom egna ridbanor så just nu är det inte aktuellt, och det är absolut skönast att slippa ha någon här och veta att det underhåll jag gör, är för mitt eget användande.

Det kändes ändå som att jag nästan skämdes för att säga det priset med begränsningar i ridtider men jag har som de flesta andra byggt, finansierat och underhållit ridbanan för att använda själv. Inte för att få in småpengar för att andra ska ha billig bekvämlighet, medan jag får betala priset av att själv hinna rida mindre för att jag tvingas lägga mer tid på underhåll efter dem.

Hade jag teoretiskt stått med ett ridhus så hade jag också bekostat det för att använda själv. Min tid och mina pengar är båda för begränsade för att serva andra till kraftigt underpris. Jag hade också tyckt att det var värt ett högre pris att veta att det inte blir överutnyttjat och trängsel utan att det är ett begränsat antal besökare.

Hade jag själv haft tid och ork för att prioritera och satsa på en större egen träningsinsats, dvs att jag ville och behövde träna i ridhus regelbundet, så hade jag strikt marknadsmässigt tyckt att ett belopp på 6000 om året vore helt rimligt att betala med premisserna fräsch/bra anläggning, service med välskött underlag, begränsat med nyttjare. Men det hade även för mig känts mindre konstigt att själv betala den summan - även om det var en vän/granne som hyrde ut - än att själv säga det till en vän/granne som skulle nyttja min anläggning.
 
Med tanke på hur svårt det är att få flertalet av de som rider att ta ansvar för att tömma skottkärran när den är full så tror jag inte på städdagar. Det kommet sannolikt vara några som alltid ställer upp och andra som aldrig kan ....
Jo, så är det säkerligen tyvärr. Men då är det ju strikt pengar du får räkna på. Hur mycket känns som en skälig summa för underhåll, dvs material och din arbetsinsats? Det är inte lätt att ta ordentligt betalt, men samtidigt är det ju inte kul om man börjar känna sig utnyttjad och man börjar reta sig på folk....
 
Rider i två olika, båda nybyggda. De kostar 50 kr per gång, är ofta helt lediga och sköts noggrant. Det ena har fiberunderlag. Ingen förening utan privata anläggningar.
 
Jo, så är det säkerligen tyvärr. Men då är det ju strikt pengar du får räkna på. Hur mycket känns som en skälig summa för underhåll, dvs material och din arbetsinsats? Det är inte lätt att ta ordentligt betalt, men samtidigt är det ju inte kul om man börjar känna sig utnyttjad och man börjar reta sig på folk....
[/QUOTE]
Du fångar mitt dilemma! Just därför jag undrar vad andra tar!
 
Hade vi byggt ridhus där vi bor/häromkring hade vi tagit drygt 5-6000kr året eller 1000kr i månaden och då hade det varit fritt att använda ridhuset mellan 8-22 tex alla dagar förutom om det är bokat för något specifikt.

Hemsida eller liknande där bokningar syns hade funnits.

Träning med hel hinderpark skall bokas i förväg och då max 2-3 timmar.

(Vilket betyder att jag som ägare inte heller får gå in och rida under den tiden)

Är du alltså framåt i tiden nu med din ännu inte existerande gård och noll erf av att ha eget inkl ridhus att hyra ut?
 
Red i ett jättefint ridhus för 150:-/gången tror jag, eller 400:-/månad. Vet inte om det fanns årskort.

"Subventionera andras hobby" säger många här och jag tycker det låter så märkligt.
Ta betalt så du känner dig nöjd då. Sälj begränsat antal kort så blir jobbet med underhåll mindre.
 
@Ridinglady utifrån erf av mindre privat stall med eget ridhus (7 inackorderade) med flera stall som grannar som gärna ville nyttja ridhuset samtidigt som vi ville ha det för egen del främst.

Vi hade låg avgift . 50 kr/per gång, eller terminskort 600 kr. Begränsade tider för externa ryttare . 16.00-19.00 reserverat för stallets inackorderingar vardagar. 15.00-18.00 reserverat för stallets egna inackorderingar helger.

En kväll/vecka bokat för tränare där alla - externa inkl var välkomna.

Extra avgift på de öppna tiderna för externa ryttare om de ville tömköra/hoppträna/ha ridhuset stängt för andra samtidigt. Avgift per gång -100 kr och skulle bokas i förväg .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp