Kostnad utöver stallplats och foder?

MissFideli

Trådstartare
Funderar på att i framtiden åter skaffa häst. Troligen foderhäst. Det ligger många år framåt i tiden, så jag förstår att det inte går att ge exakta summor. Har hittat ett stall jag verkligen vill ha hästen i, hade jag räknat på det idag hade jag räknat på drygt 5000 för stall, foder och strö där. Då ingår ridhus.
Vad bör jag räkna med utöver det? Träningar förstås (finns tränare på gården), men mer?

Sv: Kostnad utöver stallplats och foder?

Tror inte mina nerver pallar tävlingar :D
Men ja, typ sånt. Jag vet inte vad sånt kostar idag (Stockholm), när jag hade häst kostade det 450 kr att sko runt om.

ojoj, här i västerås går det på en tusenlapp så jag antar att det är dyrare där?

Jag vet inte :p Stallplatserna är ju klart dyrare, fodret också säkert. Men resten vet jag inte.

Har du kollat så allt foder och strö ingår eller bara en del som man "bör" klara sig på? Kollade själv på ett stall nyligen där strö ingick, sen visade det sig att det var boxfyllnad vid inflyttning sen en kärra torv i veckan vilket jag aldrig skulle klara till min grismaja. Och man fick inte förvara strö på gården pga platsbrist så jag hade fått släpa dit torvbalar i bilen var och var annan vecka. Kolla också så att du får ta så mycket hö som din häst kommer att behöva och inte typ 5 kg dagen och så behöver du mer eller att höet är av fullgod kvalité.

Sen tillkommer försäkring, vetkostnader, tandvård och som man tidigare nämt utrustning för både dig och häst ( man sliter ju ut), skor, vaccination, avmaskning, resekostnader till stallet och ev tränare.

Exakta summan är omöjlig att säga eftersom sånt kan variera så beroende på var man bor och vilken typ av häst man har. En ung häst behöver oftast skos lite oftare än en äldre, försäkringen varierar beroende på ras, försäkringsbelopp, försäkringsbolag och vad du vill ha med i försäkringen. Endel hästar behöver aldrig täcke eller kan gå barfota.

Själv har jag ett pållekonto också där jag sätter in pengar varje månad för oförutsedda utgifter och månader där kostnaderna springer iväg. Vipps så ska man köpa nytt vintertäcke, hovis behöver komma samtidigt som det ska vaccineras :( Då är det skönt att ha ett litet försprång.

Men jag ser att det är dyrt att ha häst i Stockholm :crazy:. Min pålla kostar runt 2000 i mån totalt och står inakorderad. Men då är hon lite till åren så hon skos var 9 vecka och försäkringen ligger på bara 112 kr i mån. Hon är lätt född så maten blir billig och jag har nära till stallet, kan cykla om jag vill.

Jag betalar förutom kallhyra, strö, grovfoder.

kraftfoder
skoning
försäkring
Veterinär (vaccination, tandkoll, maskkontroll, avmaskningsmedel, ett litet hembesök av vet då och då :crazy:)
träningar
förbruknings saker som; flugmedel, salvor, shampoo, glansspray, läderfett mm mm
Utrustning (allt från ett par ridbyxor till ny borste, benskydd, täcke osv)

När jag har summerat detta så landar jag på en månadssumma på 4000:- i år.
och då har jag bara betalat ca 800:- tillsammans för de tre övre posterna.
Så resterande 3200:- är på övrigt.
(och då har jag riktigt billig hovslagare och bra billig veterinär)

Jag blir mörkrädd av att tänka på vad det skulle kosta om man översatte det till "centralare" pris med hovis på 1000 och vacc på 1000 ingen bonde att köpa havre från osv.

Ho 2.50/kg x300kg per manad
Foder 1.50/kg x 10 kg per manad
Mineraler 400 per 20 kg
hovis 100kr per manad
eget stall
detta ar for en hast.. de far inget foder per se da mitt ho har sa hoga naringsvarden och de ar mkt lattfodda..men nu ar jag valdigt billig med mina pallar, det kan kosta dig hur mkt som helst. basta sattet ar att ha ett "hastkonto" dar du betalar allt som har med hasten att gora ifran. Kanske borja spara redan nu sa det finns en bra buffert dar den dagen du skaffar hast.. se det som ett sparkonto. For det billigaste ar hasten, allt annat kostar en formogenhet.. Lycka till

Stallet ifråga har kallhyra, sen tillkommer den fodermängd man tar. Foder och strö finns där redan, man köper av stallägaren. 5000 var löst räknat (kallhyra + foder), det beror ju på vad för häst man har och hur mycket foder den kräver. Som jag skrev är det Stockholm det gäller.

Tack för svar. Jag har inte råd med häst idag, det krävs ett bostadsbyte först så jag har inga möjligheter att lägga undan nu. Allt foder ingår troligen i dom 5000 jag tagit upp. Det var därför jag skrev utöver stallplats och foder.

Hej!

Jag bor i 08-område och har hästen några mil utanför stan.

Nuvarande stall kostar med 9 kg hö, 3dl torr betfor och alla ut/in-släpp plus mockning alla dagar i veckan: 3500/månad. Extra hö kostar 4 kr/kg.

Sen tillkommer skoning var 6-7e vecka: 1200 ca.

Träningar 700/månad (35o kr/gång).

Vaccination vet jag inte- den sker imorgon:-).

Sen blir det ju eventuella höanalyer, träckprov, avmaskningar och passande kraftfoder om grovfodret inte "fungerar".

/Lavinia

Tack! Det var ett billigt stall du hittat måste jag säga :) Det finns alltså sådana även här?
Här ingår inget direkt eftersom det blev lite snett med ponnyer och stora tävlingshästar i samma stall, men det finns väldigt bra foder av olika varianter (mestadels müslisorter) och allt analyseras. Mockningen ingår inte, men kan köpas till, resten inkl ridhus ingår. Nu är det ju inte säkert att det blir just det stallet, men jag trivs väldigt bra där så jag hoppas det.

Funderar på att i framtiden åter skaffa häst. Troligen foderhäst. Det ligger många år framåt i tiden, så jag förstår att det inte går att ge exakta summor. Har hittat ett stall jag verkligen vill ha hästen i, hade jag räknat på det idag hade jag räknat på drygt 5000 för stall, foder och strö där. Då ingår ridhus.
Vad bör jag räkna med utöver det? Träningar förstås (finns tränare på gården), men mer?

Hovslagare - 1000kr+?
Försäkring - 500kr månad?
Utrustning - Grimmor går lätt sönder och benskydd slits ut.
Sköteselprylar - Stallapotek, flugmedel osv!
En buffert!

Senast ändrad:

Jag står söder om Sthlm.
Betalar 3900kr i grundhyra sen tillkommer extra spån. Brukar landa på ca 4400kr inkl hyran då, tar 2-3 extra spånbalar/månad. Sen på vintern blir det även mer hösilage.
I grundhyran ingår 10 kg silage, 2 kg kraftfoder, betfor, 3 strö/månad, täcke på, in&ut-släpp, fodringar o.s.v. Vi har ridhus på anläggningen.

Hovslagare var 7e vecka på 1100kr.
Försäkring på kanske 500kr/månad.
För mig kostar träningar 400kr/gång och jag tränar 1-2ggr/vecka. Så det är ingen billig historia ;)
Utöver det masseras min häst ca 1 gång/månad á 500kr.
Sen får jag köpa saltsten själv men de räcker ganska länge o jag köper 6-pack. Köper även till mineraler, E-vitamin o B-vitamin. Brukar bli ett handlingstillfälle/1½ månad och kosta kanske 400kr.

Det är mina fasta kostnader på häst sen har jag alltid lite sparat så jag har något att ta av om sjuksakerna skulle ta slut, om man skulle behöva ta ut distriktare, om man behöver köpa butta/finadyne/liknande.

Försäkring (i vårt fall ungefär 500 kr/månad för fullblod utan livvärde, men halvblodet gick på någon tusenlapp/månad), skor (kostar för oss 1300 kr/6 vecka), vaccinationer och så klart veterinärkostnader som inte täcks av försäkringen (vilket hittills har varit m e m allt under fem år).

Tillskott och extrafoder kan bli dyrare än man räknar med tyvärr, beroende på hästens behov och noggrannheten hos grovfoderinköparen på stallet man står.

Sedan hade jag helt sonika lagt på en 1000-lapp utöver normala kostnader varje månaden, för sådant som man inte kan snåla på men som ändå lyckas dyka upp (ET-besök, massage, tappskor, sönderätna täcken, sönderslagen utrustning etc)

*kl*
Hur stor bör bufferten vara tro?
Har ju möjlighet att låna ihop pengar också, men det ska väl bara behövas om bufferten inte räcker/tagit slut.
Jag litar fullt på foderinköparen i stallet, hon är duktig och eftersom varenda häst i stallet är skinande blank och fin i hullet (från promenadhästar till häst som just gått junior-SM) så verkar det vara bra. Det finns flera olika att välja på och varje häst får den sorten som passar bäst.
Just ET och liknande vill man ju gärna kunna ta ut om det behövs.

Jag betalar :
boxplats, strö, hö foder= 700kr
Hovis 1100kr
Vet "vacc" 400kr
dirv utrustning nån 100lapp i månaden.
Försäkringen vet ja inte, då jag bara lånar en häst=)

Just nu har jag haft det lite tufft med sparande då jag varit utan jobb ett tag men jag brukar försöka lägga undan sisådär 500-1000kr månaden iaf! Då har man fått ihop ett par självrisker osv efter ett tag! :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 752
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 342
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 253
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka