Sv: Kostnad utöver stallplats och foder?
Har du kollat så allt foder och strö ingår eller bara en del som man "bör" klara sig på? Kollade själv på ett stall nyligen där strö ingick, sen visade det sig att det var boxfyllnad vid inflyttning sen en kärra torv i veckan vilket jag aldrig skulle klara till min grismaja. Och man fick inte förvara strö på gården pga platsbrist så jag hade fått släpa dit torvbalar i bilen var och var annan vecka. Kolla också så att du får ta så mycket hö som din häst kommer att behöva och inte typ 5 kg dagen och så behöver du mer eller att höet är av fullgod kvalité.
Sen tillkommer försäkring, vetkostnader, tandvård och som man tidigare nämt utrustning för både dig och häst ( man sliter ju ut), skor, vaccination, avmaskning, resekostnader till stallet och ev tränare.
Exakta summan är omöjlig att säga eftersom sånt kan variera så beroende på var man bor och vilken typ av häst man har. En ung häst behöver oftast skos lite oftare än en äldre, försäkringen varierar beroende på ras, försäkringsbelopp, försäkringsbolag och vad du vill ha med i försäkringen. Endel hästar behöver aldrig täcke eller kan gå barfota.
Själv har jag ett pållekonto också där jag sätter in pengar varje månad för oförutsedda utgifter och månader där kostnaderna springer iväg. Vipps så ska man köpa nytt vintertäcke, hovis behöver komma samtidigt som det ska vaccineras

Då är det skönt att ha ett litet försprång.
Men jag ser att det är dyrt att ha häst i Stockholm

. Min pålla kostar runt 2000 i mån totalt och står inakorderad. Men då är hon lite till åren så hon skos var 9 vecka och försäkringen ligger på bara 112 kr i mån. Hon är lätt född så maten blir billig och jag har nära till stallet, kan cykla om jag vill.