Ytterligare en tråd om stallhyra

Liinnaa

Trådstartare
Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om detta stall och om stallhyran känns som något ni hade betalat.
Stallet ligger i västra götaland ca 1 mil utanför en liten kommun, ca 15 hästar. Kostnad 2100 kr.

Ingår:
Utsläpp, insläpp måndag-fredag
(på helgerna så går man efter ett schema, men stalltjänst kanske ett pass varannan helg)

Fri tillgång till hösilage
Fri tillgång till halm
Fordringar 4 ggr per dag
Litet ridhus finns på gården, ingår i hyran
Paddock, ingår i hyran
Väldigt fina ridvägar

Mocka, fixa höpåsar etc gör man själv varje dag.

Det tar mig ca 10 minuter att åka till detta stall, först tänkte jag att detta pris var ganska billigt men efter att ha läst runt lite så blev jag fundersam då många verkar ha så himlans billig stallhyra där samma som jag nämnde ingår. Därför tänkte jag kolla med er vad ni tycker.
 
Jag tycker det låter billigt, men sitter inte i samma område.

Egentligen spelar det ingen roll, vill du stå där är det ju vad du får betala. Du kan säkert hitta billigare, men bra stall växer inte på träd.
 
Jag tycker det verkar rimlig kostnad.
Betalar själv ca 1000kr och då ingår:
utsläpp, insläpp, mockning alla dagar i veckan
Fri tillgång på hö och spån.
Fodringar 3 ggr/dag (ibland 4)

Finns sådär bra ridvägar runt omkring här, vi har en paddock och ca 20 min ridväg till närmsta ridhus. Litet stall och inte så mycket bekvämligheter, men det duger gillar stämningen tycker den är viktigast och att hästen trivs såklart. :)
 
Jag hade betalat det men tycker att det låter billigt! Vi har ungefär samma upplägg, men utan ridhus. 2200:- betalar jag.
 
Låter billigt!
Jag bor inte i det området alls iofs, men här är några exempel på vad jag har betalat, alla priser är för ponny:
2000 i ett halvstort stall 2 mil utanför medelstor stad, ingen kollektivtrafik. Ut- och insläpp vardagar, helger delas upp med ca 2 heldagar i månaden per person. Spån och en viss mängd hö (i nedre gränsen för vad mina ponnyer behöver) ingick, likaså fodring 3 ggr/dag. Lite tråkiga hagar. En ridbana i behov av renovering, ganska dåliga ridvägar, 1,5-2 mil till ridhus.
2400 i stort stall (ridskoleanläggning) knappt 1 mil utanför staden, bra kollektivtrafik. 2 utebanor, stort ridhus, tråkiga hagar. In- och utsläpp alla vardagar ingår, kvällsfodringar delas upp på ca 1 i månaden per häst, övriga 3 fodringar ingår. Likaså en helgdag i månaden. 1 säck spån i veckan ingår. Helt okej ridvägar.
1100 i medelstort stall en halvmil utanför staden med bra kollektivtrafik. Bra ridbana finns, långt skrittavstånd eller några minuter med transport till flera olika ridhus. Ganska dåliga ridvägar. Allt delas upp mellan inackorderade, d.v.s. ut- och insläpp samt 4 fodringar. Allt foder och strö köps in själv. Rätt trista hagar.

Så som du ser, jag har inte en chans att hitta allt det du beskriver för i närheten av 2100 ens. Trivs du där så slå till, säger jag! :)
 
Tycker också det låter billigt. Har de fri tillgång till silage kan de säkert stoppa i sig närmare 20 kg/ dag. Kostar då silaget 2 kr/kg så blir bara silagekostnaden över 1000 kr.
Räknade lite på det och skulle jag hyra ut platser så skulle jag behöva ta runt 3000 för ungefär samma för att det över huvud taget skulle vara värt det och då ingår inte ridhus/banor utan det finns hon grannen.
 
För det som ingår i det priset tycker jag det låter extremt billigt. Jag betalar 900 för enbart stallplatsen, då tillkommer foder, strö och anläggningskort eftersom vi i nuläget inte har ridbana vid stallet. Då bor jag ändå där stallplatser är relativt billiga. Vi har schema alla dagar där vi hjälps åt, det "ska" egentligen vara ett utsläpp och ett insläpp i veckan men eftersom det inte funkar för alla att ha rullande fast schema kan det bli flera pass vissa veckor och mindre andra. Lunch får jag fixa själv, de stora hästarna går på fri tillgång, men det kan inte min ponny göra.
 
Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om detta stall och om stallhyran känns som något ni hade betalat.
Stallet ligger i västra götaland ca 1 mil utanför en liten kommun, ca 15 hästar. Kostnad 2100 kr.

Ingår:
Utsläpp, insläpp måndag-fredag
(på helgerna så går man efter ett schema, men stalltjänst kanske ett pass varannan helg)

Fri tillgång till hösilage
Fri tillgång till halm
Fordringar 4 ggr per dag
Litet ridhus finns på gården, ingår i hyran
Paddock, ingår i hyran
Väldigt fina ridvägar

Mocka, fixa höpåsar etc gör man själv varje dag.

Det tar mig ca 10 minuter att åka till detta stall, först tänkte jag att detta pris var ganska billigt men efter att ha läst runt lite så blev jag fundersam då många verkar ha så himlans billig stallhyra där samma som jag nämnde ingår. Därför tänkte jag kolla med er vad ni tycker.

Billigt!
 
Ja jag tyckte också att det lät billigt men ville bara dubbelkolla, då får vi hoppas någon plats finns kvar i det stallet när jag väl skaffar hästen :)
 
Jag finns också i Västergötland med stallet 1,2 mil från kommunens tätort, ca 3 km från annan mindre ort. Stallet har plats för sju hästar och en liten ponny. Jag betalar 1700:- i månaden. Då ingår:

- In- och utsläpp alla dagar.
- Grovfoder upp till 15 kg (egentligen hösilage men stallägaren köper in hö särskilt till min :love:)
- Fodringar 3-4 ggr per dag.
- Ridhus 20x40 m på gården.
- Paddock på gården, mäter ca 30x50.

Det jag fixar själv är kraftfoder, strö och mockning. Packar inga höpåsar. Är inga problem att få hjälp med mockning av stallägaren om det behövs, samtidigt så hjälps vi inackorderingar åt med allt om stallägaren åker iväg några dagar.

Under betesperioden betalar vi 1000:- per månad men har fortfarande full tillgång till stallet så min som är äldre och blir trött av att vara ute dygnet runt kunde stå inne en del dagar när det var varmt.

Jag tycker att min stallägare tar lite för dåligt betalt och har sagt det till henne.
 
Har hel kollektiv 11 pass i månaden per häst ( så jag har 22) 2700 kr i kallhyra per Box + hösilage, torv , kraft mm Dock finns ridhus 2 utebanor och bra ridvägar tycker ditt verkar billigt ;)
 
2200 kr 10 min från mindre stad, 25 min från storstad dålig kollektivtrafik
in och utsläpp alla dagar i veckan
3 fodringar
fri tillgång hösilage
4 säckar pellets/2 spånbalar mån
omklädningsrum med eget skåp
,cafeteria,
loft med skåpförvaring
uppvärmda sadelkammare
ridhus 20*40
paddock 20*40
fina ridvägar
stora sommarhagar och vanliga grusrasthagar
Vissa av er har såå dyrt!
 
10 minuter med bil från stan, mindre ort.
6 boxar i ljust och fint stall, relativt nybyggt. Riktigt högt i tak.
spolspilta
paddock ~20*40.
helt ok ridvägar samt att man får rida på fälten när dom har tagit hö´t.
utsläpp alla dagar i veckan. Insläpp sköter man själv, vi hjälps åt om någon inte kan.
fri tillgång på hö/hösilage.
höhäck i hagen så inga fodringar behövs. Kvällsfordrar gör siste man i stallet alt. stallägarn om alla är där tidigt.
termobar vintertid.
två spånbalar i veckan.
Stora hagar, byter så fort det börjar bli lerigt. Behöver aldrig spola några ben.
Äldre transport som vi uppstallade får låna gratis, så gott som när vi vill.
Betalar 1500, 750 under betesperioden.
 
Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om detta stall och om stallhyran känns som något ni hade betalat.
Stallet ligger i västra götaland ca 1 mil utanför en liten kommun, ca 15 hästar. Kostnad 2100 kr.

Ingår:
Utsläpp, insläpp måndag-fredag
(på helgerna så går man efter ett schema, men stalltjänst kanske ett pass varannan helg)

Fri tillgång till hösilage
Fri tillgång till halm
Fordringar 4 ggr per dag
Litet ridhus finns på gården, ingår i hyran
Paddock, ingår i hyran
Väldigt fina ridvägar

Mocka, fixa höpåsar etc gör man själv varje dag.

Det tar mig ca 10 minuter att åka till detta stall, först tänkte jag att detta pris var ganska billigt men efter att ha läst runt lite så blev jag fundersam då många verkar ha så himlans billig stallhyra där samma som jag nämnde ingår. Därför tänkte jag kolla med er vad ni tycker.
Billigt! Grattis till det.
 
Låter väldigt billigt, med bara hö och strö är man ju uppe i halva hyran om man hade betalt det själv, månads hyra för anläggningskort brukar ju sen också vara mellan 200 till 1000kr beroende på var man är. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 700
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp