Bukefalos 28 år!

Kostnader med hus?

Sv: Kostnader med hus?

.

Men undrar vadär det för kostnader med hund?

:confused:;):rofl:

Gå in på olika banksidor så finns det säkert en kalkyl ni kan använda för att se ungefärliga kostnader för drift och underhåll (försäkringar, uppvärmning, hushållsel, sophämtning, vatten etc.)

Jag tror att ni gör ett klipp när ni köper huset, ett lån på 300.000 är ingenting i dagens läge (speciellt inte om det är värderat till 800.000).

Däremot så är det p.g.a. dig som din farfar säljer billigt vilket gör att jag tycker att din sambo borde vara den som står för lånet på 300.000.
Då kommer han ändå billigt undan eftersom han normalt skulle ha betalt 400.000 (hälften av 800.000).

Annars bör ni ta kontakt med en jurist för att skriva något sorts avtal om vad som händer om ni separerar (du vill ju inte gärna hamna i den sitsen att du ska lösa ut din sambo till hälften av husets verkliga värde vid en separation- vilket de facto skulle ge honom en vinst på 400.000-150.000 = 250.000 kr). Någon sorts samboavtal helt enkelt.

Ett annat alternativ är att ni skriver samboavtal och att du äger huset och står för lånet men det brukar inte vara en bra lösning att bara en äger huset.
 
Sv: Kostnader med hus?

:confused:;):rofl:

Gå in på olika banksidor så finns det säkert en kalkyl ni kan använda för att se ungefärliga kostnader för drift och underhåll (försäkringar, uppvärmning, hushållsel, sophämtning, vatten etc.)

Jag tror att ni gör ett klipp när ni köper huset, ett lån på 300.000 är ingenting i dagens läge (speciellt inte om det är värderat till 800.000).

Däremot så är det p.g.a. dig som din farfar säljer billigt vilket gör att jag tycker att din sambo borde vara den som står för lånet på 300.000.
Då kommer han ändå billigt undan eftersom han normalt skulle ha betalt 400.000 (hälften av 800.000).

Annars bör ni ta kontakt med en jurist för att skriva något sorts avtal om vad som händer om ni separerar (du vill ju inte gärna hamna i den sitsen att du ska lösa ut din sambo till hälften av husets verkliga värde vid en separation- vilket de facto skulle ge honom en vinst på 400.000-150.000 = 250.000 kr). Någon sorts samboavtal helt enkelt.

Ett annat alternativ är att ni skriver samboavtal och att du äger huset och står för lånet men det brukar inte vara en bra lösning att bara en äger huset.


Haha ojj jag skrev visst fel:P


Ja men vi ska göra så att han komma stå förlånen och betala dom, Men vi komma endå dela på huset efter som att jag får till bra pric då för det är min farfar så det har vi redan gjort upp hur det ska gå till:)
 
Sv: Kostnader med hus?

Jag tror som sagt ni har ett guldläge om ni får köpa loss huset så billigt, jag tycker absolut ni ska göra allt ni kan för att få köpa det om ni verkligen vill det! Boka tid med banken för att få lite rådgivning och hjälp att räkna på kostnaderna! Och börja spara pengar på en gång! Ägaren till huset kan ta ut en mäklare för värdering, dom brukar göra sånt kostnadsfritt :) om ni har med papper på värdering till banken lär dom le och vara väldigt hjälpsamma ;)

JA men vi hade lovat att fixa besiktningsman så det ska vi ringa på i veckan:D Bruka det vara lätt att få tag i snabbt?
Och banken har vi pratat med och lånet komma vi nästan 100% bara att dom villa ha ny värdering på det och så:)
 
Sv: Kostnader med hus?

Se till att ni bägge står som ägare, för står han ensam på lånen finns väl en risk att han anses äga huset själv? Kanske... Om jag var du hade jag själv tagit de lånen och ägt huset själv. 300000:- är inget. Om du har känslor för huset dvs, om det "bara är ett hus" så är det ju inga problem om ni skulle mot all förmodan separera.

better safe than sorry, eller vad är det man brukar säga?
 
Sv: Kostnader med hus?

Se till att ni bägge står som ägare, för står han ensam på lånen finns väl en risk att han anses äga huset själv? Kanske... Om jag var du hade jag själv tagit de lånen och ägt huset själv. 300000:- är inget. Om du har känslor för huset dvs, om det "bara är ett hus" så är det ju inga problem om ni skulle mot all förmodan separera.

better safe than sorry, eller vad är det man brukar säga?

Ja men det känns endå bättre att det blir bådas hus,Och han ska ju hjälpatill renovera fixka lite med det, och då känns det väl bättre för han med om det är bådas hus.
 
Sv: Kostnader med hus?

Se till att ni bägge står som ägare, för står han ensam på lånen finns väl en risk att han anses äga huset själv? Kanske... Om jag var du hade jag själv tagit de lånen och ägt huset själv. 300000:- är inget. Om du har känslor för huset dvs, om det "bara är ett hus" så är det ju inga problem om ni skulle mot all förmodan separera.

better safe than sorry, eller vad är det man brukar säga?

Det är skillnad på vem som står på lånen och vem som står på lagfarten på lånen (man räknas inte som ägare av huset bara för att man står på lånen).
Står hon på lagfarten själv och tar lånen själv så går sambolagen in om man köpt huset för gemensamt bruk och hon måste då lösa ut sin sambo med ytterligare pengar vid en separation.
 
Sv: Kostnader med hus?

Ja men vi ska göra så att han komma stå förlånen och betala dom, Men vi komma endå dela på huset efter som att jag får till bra pric då för det är min farfar så det har vi redan gjort upp hur det ska gå till:)

Det tror jag blir en bra lösning!

Mäklarkontoret brukar ha numret till besiktningsmän, annars får du använda telefonkatalogen!
 
Sv: Kostnader med hus?

jaha ockay då vet man vart man ska ringa och höra då iaf:)


Jo så både komma ju stå på det ochså då för kanske inte så roligt om han ska renovera och betala också sen skulle inte han fåe tt skit om vi skulle ha gjort slut.
 
Sv: Kostnader med hus?

Antisimex besiktade vårat hus, kostade 6 300 kr eller om det var 6 700 kr. Vi delade på kostnaden med säljaren.
 
Sv: Kostnader med hus?

Anticimex hade vi, betalade typ... 4500 kr :) men besiktningsman värderar ju inte.... inte i vårat fall i alla fall, värderar gör mäklare. Har banken egen mäklare brukar ju denne göra det gratis? Annars tar mäklarna här 1000 kr för att skriva på papper värdet som man ger till banken.
 
Sv: Kostnader med hus?

Jaha då va det aöötså billigrae, Ska höra på banken isf på måndag om dom vill ha nå speciell annars får man väl ringa runt och kolla om det är nån som har tid i vecka.

Det är ju bara värderingen banken vill ha, så besiktningen bry vi oss inte i isf.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 310
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 153
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 287
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp