Liv Ängerud

Trådstartare
Hejsan, jag funderar nu på att skaffa foderhäst och skulle säga att jag har har ganska bra koll på kostnader osv men vill gärna ha lite mer info så jag får ännu bättre koll.
Vad betalar ni allt som allt i månaden för er häst? (Stallhyra, försäkring, hovslagare mm)
Tack på förhand!
 
Jag har eget stall så den kostnaden är ju inte så aktuell om du ska hyra in dig.
Mina två lättfödda på ca 150 cm kostar ca 2000 kr/månad var utan stallhyra och utan den medicin de behöver för att överleva. Då är kostnaderna utslagna på ett år, årlig vaccination, blodprov för att ha koll på den sjukdom de har, tandkoll och även kollamasken men inte ev. avmaskning, inga träningar, tävlingar eller liknande är inräknat där. Inte transportens kostnader heller.
Jag har möjlighet att köpa årets behov av grovfoder på en gång vilket ger en lägre kostnad och samma sak med strö. Jag köper inget färdigt kraftfoder utan räknar och ger separat vad de behöver vilket också blir billigare.
 
Jag har tre hästar och dem är väldigt olika, kostar därmed olika också. Vi hyr hela stallet med hagar och en liten (ca 15x20)paddock för 1500 kr/ månad utan att något ingår. Vi kan köpa till in- och utsläpp för 20 kr/ gång (tror jag, inte riktigt säker). Jag tror att det är ovanligt billigt, men stället har sina nackdelar också.

Försäkringen kostar dem i snitt 160 kr/ häst (då inräknat två shettisar), jag tror dock att varmblodet och islandshästen kostar mer. En av hästarna är inte fullförsäkrad, alla i Agria. När vi lämnat ut hästar på foder har vi enbart stått för försäkringen.

En vanlig helskoning här kostar mellan 1100-1300kr. Varmblodet behöver skos om var femte vecka. Dem andra går nu barfota då dem inte tränas särskilt mycket (unghäst och pensionär), verkas runt var åttonde vecka för 350-625kr/ häst. En halvskoning av hovslagaren vi har nu kostar 900kr. Om jag skulle köpa en till häst för träning skulle jag utgå från att den behöver helskos och se det som positivt om det inte behövs.

Höet här kostar mellan 2,5- 4 kr/ kg. Varmblodet äter runt tolv kg, fullblodet runt femton kg, islandshästen vet vi inte än men tror inte mer än 10 kg. Fullblodet stödfodras med lusern, fyra kg och betfor. Varmblodet får en musli, en säck kostar runt 450 kr och håller 20 dagar. Hon får även ett tillskott, 250 kr/ kg och den räcker nog två månader. Islandshästen behöver inget kraftfoder än.

Utrustning är svårt att säga, nu behöver båda mina ridhästar nya sadlar och det kostar gansks mycket. Men annars går det att hålla ganska lågt om man inte vill ha massa saker. Behöver hästen täcken kan det bli en förbrukningsvara, eller så håller de flera år.

Hästen behöver även vaccineras varje år, tror att det blir runt 6-700 kr/ häst. Maskprov behöver även göras, jag skulle räkna på två gånger per år. Jag vet inte vad det kostar, och eventuellt avmaskningsmedel tillkommer.

Jag har säkert missat något men hoppas att du har lite nytta av det här :)
 
Jag betalar 1700 kr i hyra sep-maj, 1000 kr under sommarmånaderna på bete.
Tillkommer gör kraftfoder, ca 300 kr i månaden högt räknat. Hovslagare 250 kr i månaden utslaget (barfota). Vaccination och tandkoll utslaget per månad 150 kr. Försäkring 100 kr. Utrustning är knappt nånting pga hobbyhäst. Detta är fasta kostnader.

Lösdrift 3 mil nordöst om Stockholm. Jag kommer undan väldigt billigt. :-)
 
Jag räknar på ca 8000kr/månad. Då ingår stall plats, foder, skoning, försäkring, del av den årliga veterinärkostnaden, en peng till förbruknings samt nån träning eller tävling.

Jag står inhyrd på en ganska fin anläggning där mkt service ingår.
 
Jag vill helst inte räkna ihop allt. Ignorance is bliss😆🙈💸

Men jag betalar 2800 kr i stallhyra. Köper eget kraftfoder och mineraler, vad den kostnaden landar på beror på stallets hösilage. Ett bra jobb år med bra värden på hösilaget blir det billigare, ibland blir det dyrare.. Tror jag legat kring 200-250 kr/månad för kraftfoder iår + mineraler.

Betalar 1600 kr för skoning. Brukar ha 7-8 veckor som intervall.

Försäkringen kostar lite mer än 10 000 per år.

Har noll koll på vad det landar på när jag slår ihop träckprov, avmaskning, vaccination, veterinär vid ev skador, utrustning osv.
Just veterinärräkningar kan ju variera. Ibland har man tur och hästen håller sig skadefri och ibland händer saker som kostar hur mycket som helst..
Utrustning och sånt övrigt förbrukningsmaterial springer också iväg. I början behöver man ju köpa grejer hela tiden, sen gillar iaf jag att köpa en del saker för att det är fint/roligt. Det går också åt en hel del typ flugmedel, pälsglans, sjukvårdsmaterial mm. Jag vet inte hur mycket pengar jag har lagt på kompresser och vetflex 😅
 
Stallplats + hö - 2700
Hovis- ca 700/månad (kommer dock bli mer nu då jag har skaffat en unghäst som sliter av sig skor titt som tätt)
Försäkring - 600
Kraftfoder/tillskott - 5-600

Totalt: ca 4500/mån

Sen tillkommer ju träningar och annat lull-lull som utrustning man bara måååååååste ha 😅
 
Stallhyra inkl hösilage och strö blir ca 2700, beroende på hur mycket hösilage hästen äter.
Hovslagare 1200 var sjunde vecka
försäkring 500 per månad
Kraftfoder 300-400
Sen tillkommer träningar, utrustning, vetrinär osv. brukar landa på 6-8 tkr
 
Har hästarna hemma så har ingen stallhyra,
landar då på 1500-2000kr/månad/häst.
Inga tävlingar/träningar inräknat, men allting annat.
 
Mellan 20 och 25 tusen om året per häst, inte räknat med träning, oförutsedda vet utgifter och extra elkostnader, med är allt från foder till insektsmedel och gödsel till hagarna mm
Har hästarna hemma och utbildad hovslagare.
 
Hejsan, jag funderar nu på att skaffa foderhäst och skulle säga att jag har har ganska bra koll på kostnader osv men vill gärna ha lite mer info så jag får ännu bättre koll.
Vad betalar ni allt som allt i månaden för er häst? (Stallhyra, försäkring, hovslagare mm)
Tack på förhand!

Jag har eget stall men som nu står tomt. Jag hade alltså ingen srallhyran utan bara löpande kostnader för hästarna.
Och jag trodde aldrig att jag la så mkt så jag visst gjort på hästarna.
Nu har jag inga hästar kvar sen i slutet av maj och jag har utan att ändra nått annat än att vara hästlös och jag har så mkt pengar över som jag aldrig trodde var möjligt.
Med detta menar jag att det kostar mkt mer än vad man kunde tänkte tänka sig trots att man tom hade eget stall och 0 i stallhyra
 
Förra stallet, ca 5000kr om inget hände eller behövdes köpas in.
Stallhyra 2000kr
Strö köpte man själv och grovfoder köptes av stallägaren.
Sen tillkom:
Hovslagare, kan bli billigt med endast verkning eller snordyrt med 3 tappskor under en period.
Veterinären för vaccinering och tandkoll
Kraft + tillskott
Försäkring
Busskort + bensin
Utrustning om något behövdes bytas ut (oftast till det dyrare :D )
Och alla saker som alltid användes, tänker salvor/flugmedel/pälsglans/schampo och vad man väljer att använda.
Transportkostnader, antingen för den egna eller hyra när man behöver.

Ja, det är skit dyrt och jag ångrar inte att jag lämnat iväg hästen och betalar knappt 1/5 av kostnaderna nu. :)
 
2500 kr per månad och häst ungefär, då är inte utrustning och träning/tävling inräknat. Har tre hästar med eget stall.
Försöker att inte tänka på hur mycket pengar jag lägger på hästarna:D
 
Stallhyra, kraftfoder, extra strö utöver vad som ingår, försäkring, träningar, hovslagare och vaccinering+tandkoll 1 ggr/år blir 7-8000 per häst och månad. Sedan tillkommer kostnader för utrustning, hästtransport, veterinärvård osv...
 
Det absolut viktigaste är att hästen genomgår en besiktning utifrån hästens ålder. Dvs äldre häst kan ha skador som börjar märkas om den rids mer. Be om att få se ev Skade journaler. Ett utförligt kontrakt för att undvika problem. När man får hem hästen så ändra inte för mycket på hur den ridits innan. Många hästar går sönder vid ryttarbyte om ridningen skiljer sig markant från vad den är van vid. Det är här de stora ej inräknade utläggen kan komma.
 
Beror helt på häst skulle jag säga, min ponny kostade i princip ingenting i jämförelse med min häst han var frisk och sund inga känsligheter mycket sällan tappskor osv. Min häst var känslig och hade korsförlamningar och hålväggar konstant. Ska jag ha egen häst igen blir det en robust ponny igen :) räkna med minst 2500 i månaden i fasta kostnader och bra mycket mer om hästen behöver veterinärvård.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 031
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 144
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp