Kosttillskott för leder - marknadsöversikt

Sv: Kosttillskott för leder - marknadsöversikt

Jag tycker att Gurkmeja funkar prima. Gav det till mitt gamla sto som hade lite taskiga bakkotor efter en svårhittad och långdragen kotledsinflammation, som 13 åring och hon höll sig faktiskt fräsch i benen upp till över 20 års ålder... hobbyhäst som både hoppade och reds dressyr.

Det var ju en serie om kosttillskott för hästar i Ridsport nyligen (under hösten tror jag) och om jag minns rätt, så hade det gjorts en undersökning om Glukosamintillskott på hästar som visade en positiv förändring så länge man fortsatte ge Glukosaminet.
Ni som sparar era Ridsportstidningar kan ju kolla efter om det stämmer.

Gurkmeja "rent" kanske fungerar bättre?Jag testade BioSynov.Men möjligt att hästarna svarar olika också.

Skulle vara kul & se den artikeln!Stod det vilken sorts glukosamin det gällde?

Det tillskottsfoder som jag tycker man ser effekt av är nog Flexijoint,men frågan är ju om man kan ge det under längre tid,med tanke på att det ska vara lite smärtstillande?

"Har själv haft artros"

HAFT artros?? Kan man bli av med det helt och hållet menar du? Jag har ju artros i min ena höft (syns t.o.m. på röntgen så den har varit där ett tag) men var hade du din? Min prognos är verkligen inget uppåt... Men jag äter mineraltillskott och vitaminer och tränar regelbundet så jag vet inte vad jag ska göra mer... :(

/Camilla

Jag har gett min häst som har pålagringar i sitt framknä och som blivit halt gång på gång av detta, Flexijoint. Det har fungerat väldigt bra eftersom han nu är fri från hältor. Pålagringarna finns ju alltid kvar men han är inte halt iaf! :banana:
Men enligt min veterinär så skall man minska dosen mer och mer.. Står inget om det på burken? Har ni gjort det? I så fall under hur lång period?

MVH Josefin

Förra sommaren skadade sig min häst allvarligt i hagen. Han opererades ocg vet sa att han hade väldigt små chanser att kunna användas till mer än lite lugn skogsridning. Jag köpte Flexjoint till honom och än så länge har han inte visat någon som helst hälta trots att han är i full gång. Om det beror på flexjoint eller inte har jag ingen aning om. Om du är intresserad av det så kontakta Martha här på forumet. Hon har lång erfarenhet av användning av detta på många hästar (har konvalicent stall). Lycka till!

Jag har givit mitt varmblod Steel-joint i ca ett halvår nu. Jag har sett en STOR förbättring!!!! Han har känsliga ben som lätt sväller upp, speciellt på natten, nu gör det inte de längre!!! och hovarna är mycket bättre!
Naturligtvis är det ju från individ till individ, men jag har hört fler som är nöjda med det!
Ger du ett bra foder så ska du inte behöva ge mineraler oxå, men som sagt Steelen innehåller mycket kalk!

Tycker faktiskt att Flexijoint verkar ha effekt.:)
Man ger ju 40ml under en vecka och sen 20ml dag, det som jag funderar över är att om det är smärtstillande, borde det då inte vara vanskligt att ge under en längre period??:confused:

Jag har använt MSM till min andra häst och såg väldigt gott resultat. Använder det nu på min hund som har haft problem med sina leder trots glucosamin och gurkmeja. När han fått MSM i ca tre veckor så hade vi en helt ny hund, det var längesedan han var så här barnslig och vi har inte sett att han har haft ont sedan vi började med MSM. Jag ger han även Glucosaminen och gurkmejan men bara i halv dos

Började för några år sedan att ge mitt 23 åriga sto Bioglucamin för att hon blev tjock i benen bak över natten och det gick inte ner helt under dagen heller. Hon blev ganska fin i benen när jag gav henne detta, men förra året blev jag av någon anledning intresserad av MSM som säjs ha glukosamin egenskaper.
Hon blev ännu finare i sina ben.
Det funkade mycket bättre än Bioglucaminet.
Jag är helnöjd, men som sagt - det som funkar för en funkar inte för alla, men det kan vara värt att prova.

http://www.ion-silver.com/index.htm

Hej

Det har kommit ett nytt märke på marknaden som heter Glucovett. Det innehåller både msm och glucosamin.

Inte särskilt dyrt om man jämnför med övriga märken. Ger mest i förebyggande syfte under hårda träningsperioder, min syster har provat den varianten som finns för hund (hunden har svåra höftledsproblem) och tycker hon märker en stor skillnad.

Säljs av http://www.biokraft.com/

Har också funderat på MSM.Har faktiskt beställt hem en burk till mig själv & tänkte prova!Har värk i axlar & nacke bla.
Om det funkar bra så kanske jag ska låta pållen testa med!
Men frågan är om MSM då också är smärtstillade?Dvs bra & ge i längden?

Den flytande Flexijointen innehåller Djävulsklo som verkar smärtstillande och anti-inflammatoriskt (inte alla hästar svarar på det medan andra svarar jättebra) och är alltså inget en häst ska stå på mer än tillfälligt och ur dopningssynpunkt är det ju inte tillåtet att träna och tävla på smärtstillande. Man kan ju börja med den flytande varianten en månad för att sedan gå över på pulvervarianten som förutom glucosamin innehåller MSM, Koinditrin, hajbrosk m.m

För övrigt har jag MYCKET goda erfarenheter av Flexin. Både häst, hund och gubbe svarar prima på behandling. Särskilt tydligt på hunden (boxer) som vi trodde blivit gammal och grinig i förskott men som efter bara någon veckas behandling är sitt gamla jag igen. Överfylld av bus och lek alltså! Hästen gick på en kur Flytande en månad när vi bara skrittade i skogen för att sedan gå över på pulvret. Nu är hon finare än nånsin. Tror att det hjälpte mot hennes stelhet efter 6 månaders konvalescens så att hon orkade använda sin kropp rätt från början. Länkar till den tråden för den som är intresserad: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=598577

Lycka till alla, i foderskottsdjungeln men tänk på att rätt foderstat och rätt träning är grunden i att förebygga ledproblem.

Mvh/Somi

foderTILLskottsdjungeln ska det ju vara.

Jag ger mina hästar Steel-Joint och jag tycker att det funkar bra.

Började med det när jag hade en häst som var halt till och från i över ett år, ett tag fick hon stå stilla länge och blev då stel, så jag gav henne SJ, stelheten försvann på ett par veckor och ngr månader senare var hon frisk och har inte varit halt sen dess(1 år ungefär). Jag ger de andra hästarna (1 föl + en 16 åring) det med i förebyggande syfte. Att sedan hovarna och pälsen blir bättre är en bra biefftekt!:banana:

Jag såg också Glucovett i en butik idag, kostar bara 598 kr för 900 g. Det varar i 56 dagar om jag inte räknat fel...

Och jag som alldeles nyss har köpt 1,4 kg Cosequin för 2400 kr på veteinärens inrådan! :eek:

Är det någon som vet om dessa preparat är likvärdiga?

Snobben skrev:
Tycker faktiskt att Flexijoint verkar ha effekt.:)
Man ger ju 40ml under en vecka och sen 20ml dag, det som jag funderar över är att om det är smärtstillande, borde det då inte vara vanskligt att ge under en längre period??:confused:
Det finns flytande flexijoint och i den finns djävulsklo,den är smärtstillande och inflammationshämmande,flexijionten som är i pulverform är utan djävulsklo.

psychogrrl skrev:
Nu kanske jag är helt ute och far men omega 3 och 6 är FETTsyror. Glycosamin är som det hörs på namnet en förening mellan socker och protein. Alltså långt ifrån samma sak som omega-syrorna.
http://www.artrox.se/templates/Page.aspx?id=115

Glukosamin är inte en förening mellan socker och protein. Det är en glukosmolekyl med en amingrupp. Det bildas som texten säger en reaktion mellan glukos och aminosyror.

*lånar*

Nu har jag beställt Glucovett eftersom jag träffade på våra lokala veterinärer och de rekommenderade detta iaf för hund. Dessutom var det ju billigt men det beror på hur länge en förpackning räcker?

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 452
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 321
Senast: Chilodeur
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 625
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V