Kotledsinflammation båda fram

LuckyMe

Trådstartare
Min häst har fått kotledsinflammation i båda frambenen. Hon har troligtvis gått med det länge. I förra veckan var vi på kliniken där dom satte den här diagnosen.

Hon sprutades med tuppkam och kortison samt fått metacam i 5 dagar. Boxvima dom 2 första dygnen och sedan ut i hagen som vanligt med vila.

Redan dagen efter blev hon väldigt mycket bättre. Piggare, visade lite hälta men knappt märkbart och fick ut steget i skritt som varit svårt innan.

När metacamet tog slut började kotorna bli något ljumna på insidan båda fram. Svag puls i kotorna. Hon verkar lite påverkad av det men hon är bra mycket bättre än innan.

Vi ska på återbesök om 2 veckor och jag tror vi behöver spruta igen.

Men nu börjar ja fundera på om jag ska boka en närmre tid redan i nästa vecka? Eftersom hon verkar lite mer påverkad nu efter att metacamet gått ur kroppen helt.

Men då är fråga, kan man spruta så tätt inpå (efter 2 veckor) eller ska det gå längre emellan? Hur skulle ni gjort? Är det ens någon mening med att åka dit tidigare?

Tacksam för svar :)
 
Det bästa är nog att du ringer kliniken och pratar med veterinären som behandlade hästen.
Den bör ju veta om det behöver göras något tidigare eller om det räcker med återbesök som planerat.:)
 
Det bästa är nog att du ringer kliniken och pratar med veterinären som behandlade hästen.
Den bör ju veta om det behöver göras något tidigare eller om det räcker med återbesök som planerat.:)
Just min veterinär har semester nu så återbesöket blir till annan veterinär. Men får väl ringa o prata med dom :). Vill ju att hästen ska bli bra snabbt och slippa ha ont.
 
Det är standard att upprepa behandlingarna med 2 veckors mellanrum. Det tar sin tid för cortisonet och tuppkammen att verka i leden. Eftersom din häst har varit initialhalt (halt utan provokation) skulle jag gissa på at det kommer att ta 3-4 behandlingar innan det blir tal om igångsättning. Mitt tips då är att rannsaka hur hästen tränats, kolla över utrustning och sen dubbla rehabschemat som kliniken ger. Dvs låt det ta lång tid att komma tillbaka.
 
Det är standard att upprepa behandlingarna med 2 veckors mellanrum. Det tar sin tid för cortisonet och tuppkammen att verka i leden. Eftersom din häst har varit initialhalt (halt utan provokation) skulle jag gissa på at det kommer att ta 3-4 behandlingar innan det blir tal om igångsättning. Mitt tips då är att rannsaka hur hästen tränats, kolla över utrustning och sen dubbla rehabschemat som kliniken ger. Dvs låt det ta lång tid att komma tillbaka.
Tack för svar :). Jag tror som sagt att vi kommer behöva spruta en gång till iaf.

Vi har våra misstankar om hur det uppstått och vi kommer självklart försöka hindra att det blir så här igen. Jag vill ha en frisk och hållbar häst i minst 20 år till utan diverse skador mm.

Jag ska ringa kliniken idag och se om jag kan få en tid i nästa vecka istället :)
 
@LuckyMe det är precis som Fiorano påtalat och har hästen gått med inflammationerna länge tar det med största sannolikhet som sagt mer än 2 behandlingar att få bukt med det hela initialt . Ring och boka om tiden till 14 dagars intervall tycker jag , så hästen kan få en skjuts på vägen med "regelbunden" behandling så att säga .
 
@LuckyMe det är precis som Fiorano påtalat och har hästen gått med inflammationerna länge tar det med största sannolikhet som sagt mer än 2 behandlingar att få bukt med det hela initialt . Ring och boka om tiden till 14 dagars intervall tycker jag , så hästen kan få en skjuts på vägen med "regelbunden" behandling så att säga .
Vi vet inte om hon gått med det länge men vi tror det. Eller jag utgår från att så är fallet. Vill inte gå in på detaljer då hästen ska hållas hemlig för att hon är i fara. Har inte haft henne länge och hon kommer inte från något bra ställe sas.

Men som sagt så vill jag hennes bästa och jag vill att hon ska bli bra så fort som möjligt så att hon slipper ha ont.

Ville bara höra med er om det går att behandla tidigare eller om man måste vänta minst 3 veckor för nästa behandling. Har ingen erfarenhet själv av detta så jag vet inte hur det är med behandlingen egentligen.

Ska som sagt ringa o se om vi kan boka om besöket och om det blir fler återbesök ska jag försöka få det med 14 dagars mellanrum :)
 
Just min veterinär har semester nu så återbesöket blir till annan veterinär. Men får väl ringa o prata med dom :). Vill ju att hästen ska bli bra snabbt och slippa ha ont.

Att hon har i båda framkotorna vittnar kanske om att det inte är något yttre trauma, typ vrickat sig. Som du säger, antagligen gått med det en längre tid. Det betyder att det inte går snabbt att bli frisk. Mitt absoluta råd är att ta det väldigt försiktig och räkna med en lång rehabilitering för att inte få bakslag. Jag hade nog räknat ca 6 månader innan hästen är i full gång igen. Beror det på felbalastning/felridning så kan det ta ännu längre tid att få rätt på allt.
 
Att hon har i båda framkotorna vittnar kanske om att det inte är något yttre trauma, typ vrickat sig. Som du säger, antagligen gått med det en längre tid. Det betyder att det inte går snabbt att bli frisk. Mitt absoluta råd är att ta det väldigt försiktig och räkna med en lång rehabilitering för att inte få bakslag. Jag hade nog räknat ca 6 månader innan hästen är i full gång igen. Beror det på felbalastning/felridning så kan det ta ännu längre tid att få rätt på allt.
Ville egentligen inte säga för mycket men hon har antagligen haft det sen innan jag fick henne. Vet att hon varit halt fram hos den tidigare tjejen efter att dom hoppat 5 dagar i veckan i flera veckor.. Utöver det så reds hon ca 3 h åt gången 5-7 dagar i veckan med mestadels galopp. Hästen var väldigt mager och hade noll muskler så vad jag tror så härstammar det därifrån.

Hon är kollad av ET 2 gånger sen ja fick henne. Lite av problemen hon såg kom nog av inflammationen i kotorna.

Vid senaste besöket togs röntgenbilder på kotorna fram och knäet vänster bak eftersom det var där jag sett hälta från början. Men bilderna var UA.

Dock var ledvetskan väldigt tunn. Vet sa att det var inflammationen som gjorde det så.

Jag räknar inte med att vi kan rida på för fullt i sommar eller så. Jag låter det ta den tid det tar helt enkelt. Vill som jag sagt tidigare ha en frisk häst i många år framöver så jag vill inte skynda mig fram för att rida.

Det jag ville med tråden var ju att se om man kunde spruta tidigare än 3 veckor eftersom hon fortfarande visar att hon har ont, men är märkbart mycket bättre än innan första sprutan. Vill att inflammationen ska gå över så fort det bara går eftersom att jag inte vill att min häst ska lida onödigt mycket.
Sen att jag inte kan rida förrän i höst eller senare spelar ingen roll. Prio 1 är att hon blir bra och inte har ont :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp