Bukefalos 28 år!

Kotledsinflammation..igen?

M

marieandersson

Har en häst som för ca år sedan blev frisk från sin kotledsinfl. Jag köpte honom då han var på tillfrisknadsvägen (helt syndromfri) men ur kondition.
Så jag tog det mkt lugnt med mkt skritt och korta travsträckor så småningom. Sedan höst-vinter har han bara stått och tagit det lugnt. För ett par dgr sedan upptäckte jag att han var halt igen. Hans diagnos var tidigare artros(
förändringar i leden) de trodde att det berodde på felaktig
träning bla. Är det ngn som har erfarenhet av kotledsinflammationer, som vet om det kan komma tillbaks även hästen bara har stått? Det skulle ju bara kunna vara så att han har fått en smäll i hagen, för han är ganska busig med de andra hästarna. Är det nån som har en teori?
 
Kotledsinflammation är som oftast en sekundär skada, alltså finns problet att finna någon annanstans. Artros är en förändring/pålagring i leden som kan bero på många saker, kan komma sig av tidigare kotledsinflammationer men kan också vara den direkta orsaken till den.
 
Jag har stött på en del hästar med kotledsinflammationer och oftast har dessa hästar tidigare haft det.. så min uppfattning är att har man en gång haft det dyker det gärna upp igen - beror kanske på just att det ofta beror på ngt annat..
 
Min häst fick kotledsinflammation pga att sadeln som hon hadde tidigare inte låg bra på henne(trots att den var utprovad av en "expert".
 
Hur är han undersökt? Och om han HAR artros så är det väl det som är problemet och det är väl ändå kroniskt?

Han kanske helt enkelt inte håller för träning.
 
Min häst hade det trots att hon vilat i två år....behandlades och fortsatt vila, men det hjälpte inte....
Håller tummarna!!
 
Många hästar får kotledsinflammtioner av felaktig skoning och verkning som påverkar hela hästen även under vila.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 038
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 854
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp