Kotproblem?

LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat?
Att jag undrar det är för att mina ponnysar blev kollade idag av en kiropraktor. Inte för vi har märkt nåt konstigt eller så utan vi brukar kolla dem ibland bara så allt är bra liksom. Och då upptäckte hon att ena ponnyn reagerade i ena framkotan, jag kommer inte ihåg exakta orden hon sa men det var om reaktion i kotan iallafall, hon sa inte inflammation eller nåt sånt. Och jag tänkte inte på att fråga då för kommer nästan alltid på alla frågor efteråt. Men är det samma sak som inflammation? Eller kan det vara typ vad som helst? För det hon sa var att vi kunde låta henne vila över helgen och sen kolla igen på typ tisdag och om hon inte är fräsch då så ska vi åka in och kolla upp det. Men att vi kan vänta över helgen och smörja med liniment och vila bara? Är det rätt även om det är kotledsinflammation? Eller är det mer akut så vi skulle behöva kolla det snabbare? Vi longerade henne också lite idag och hon var inte halt så jag vet inte exakt vad för reaktion hon hade i kotan men den kiropraktoren är väldigt bra och typ alla proffs runt här brukar ha henne så jag tror ju på det hon sa och så, men har bara frågor nu som jag inte tänkte på. Och jag vill ju såklart inte att min ponny ska ha ont och inte må bra om vi kanske egentligen skulle behöva få en akuttid i helgen eller nåt?
Ifall det spelar nån roll så TROR vi att hon kanske gjort nåt i onsdags för då var en häst från ett annat stall på rymmen och galopperade omkring på ett fält typ utanför våran hage så mina ponnyer sprang omkring ganska mycket. Så vi tror att det kanske hände nåt då att hon typ halkade eller nåt men vet ju inte såklart. Igår skrittade jag barbacka och då märkte jag inget konstigt med henne. Men vad tror ni? Skulle ni ha gjort som kiropraktoren sa eller skulle ni ha gjort nåt annat?
 
Om du är orolig och vill dubbelkolla så hade jag åkt in till klinik. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
 
Det kan vara svårt att se små hältor själv. Jag hade rådgjort med en veterinär och inte kiropraktor om det vore min häst 🙂
 
Vad menade hon med att den reagerade i kotan? Böjde hon leden och hästen visade smärta? Värme? Svullnad?

Kotledsinflammationer brukar inte vara akuta. Ibland går det över med vila och ibland behöver man behandla.
Liniment gör nog ingen skillnad. Boka hältutredning på klinik 😊
 
Vad menade hon med att den reagerade i kotan? Böjde hon leden och hästen visade smärta? Värme? Svullnad?

Kotledsinflammationer brukar inte vara akuta. Ibland går det över med vila och ibland behöver man behandla.
Liniment gör nog ingen skillnad. Boka hältutredning på klinik 😊

Hon böjde inte som man gör på böjprov liksom men böjde benet lite och kände på lederna. Vi har inte känt att hon varit varm eller svullen där men kiropraktoren kanske kände nåt vi inte har märkt eller så. Vet inte faktiskt!

Iallafall så var ponnyn inte helt hundra procent fräsch i tisdags när vi kollade henne :( utan hon var ungefär 1 grad halt. Så vi har bokat en hältutredning nu men det är inte förräns om ungefär två veckor :crazy: Det kanske är normalt att man får vänta så länge men känns jobbigt! Tänk om hon går och har ont hela tiden liksom och så måste hon vänta så länge för att få hjälp! Mamma sa att veterinären hade sagt att jag kunde gå ungefär tio minuter med henne varannan dag och annars att hon ska vila och vara lugn i hagen och så. Nu går hon med min andra ponny i hagen eftersom de typ älskar varandra, tror ni det är okej att hon fortsätter göra det? De brukar inte springa i hagen så mycket utan mest stå stilla och äta gräs :p
Kan jag göra nåt mer för att hjälpa henne? Typ liniment eller icegel eller back on track eller nånting?
Och sen en sak till också att hon är ganska pigg och busig att gå med nu när hon bara vilar! Är det dåligt att gå med henne då ifall hon skulle börja busa för mycket, eller ska jag göra det ändå så hon får göra nånting iallafall? Har såklart träns på henne och hjälm på mig så det är ju ingen fara med sånt men tänker mest om det kan vara dåligt om hon kanske börjar studsa eller försöka trava och så?
 
Många frågor men ska försöka svara lite kort. Ibland rekommenderar min veterinär att hålla igång hästen så den inte vilar bort hältan och man inte hittar orsaken när man väl är där. Ring till veterinären och rådfråga ang dina frågor, det är så olika vad olika tycker och gör.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp