Kotsenskideinflammation, erfarenheter någon?

@Nominous Det låter ju väldigt positivt faktiskt. Då kanske det inte är helt kört för min heller. Det kanske finns mera erfarenheter av sådana här skador inom travvärlden som det går bra för, för inom ridhäst så verkar det nästan inte vara någon som blir bra.

Jag är helt säker på att travfolket är betydligt duktigare på att rehabilitera skadan och sedan göra allt som behövs för att underhålla den. Jag tycker själv (som har fötterna i bägge "världar") att ridfolk ofta är dåliga på att fullt ut verkligen sköta en svår skada. Det gäller att man verkligen kyler, och då pratar vi inte något klent som isbalsam eller kyllera, utan iskallt rinnande vatten i 20min eller isomslag och det bara hästen har skrittat en kvart. Och sedan ska det värmas och bandageras efteråt och alla andra dagar, sko för att öka genomblödningen. Helst en päronsko. Och sedan inte vara rädd för att träna. Helst långsam lite tyngre träning, så kan du köra in hästen och låta den börja dra däck tex efter vagnen under rehabiliteringen så är det mycket värt.
Helt kört är det inte, men det krävs otroligt mycket jobb från ägare/skötare. :) Sen är det viktigt att se en kotsenskideskada som alltid under rehabilitering. Man kan inte rehabba och sköta den i ett halvår som med tex em senskada och sedan är det läkt, utan en kotsenskida blir aldrig bra på det viset utan behöver alltid högsta omvårdnad om hästen ska tränas. Ska den bara promenadridas behövs det säkerligen inte. :)
 
Jag tycker det suger ännu mer att du inte verkar kunna läsa vad jag skriver utan att du tar det negativt och förutsätter att jag är ute för att krångla tydligen. Du blev defensiv direkt, bara av att jag skrev att "jag hade lyssnat på veterinärerna". sen verkar det inte ha spelat ngn roll vad jag skriver öht, du tolkar det defensivt oavsett.
 
Jag tycker det suger ännu mer att du inte verkar kunna läsa vad jag skriver utan att du tar det negativt och förutsätter att jag är ute för att krångla tydligen. Du blev defensiv direkt, bara av att jag skrev att "jag hade lyssnat på veterinärerna". sen verkar det inte ha spelat ngn roll vad jag skriver öht, du tolkar det defensivt oavsett.
Att förutsätta att jag inte lyssnar på veterinären bara för att jag vill höra andras erfarenheter så ja, då blir jag defensiv. Som om jag inte gör det, det handlar om den bästa varelsen som finns i mitt liv, jag vill ta rätt beslut och vill höra andras erfarenheter om skadan. Att du tycker det suger att jag tycker det suger när någon ifrågasätter då att jag lyssnar på veterinären eller inte, det skiter jag i faktiskt.

Man ska aldrig underskatta andras erfarenheter, dom betyder mycket.
 
Det gäller att man verkligen kyler, och då pratar vi inte något klent som isbalsam eller kyllera, utan iskallt rinnande vatten i 20min eller isomslag och det bara hästen har skrittat en kvart. Och sedan ska det värmas och bandageras efteråt och alla andra dagar, sko för att öka genomblödningen. Helst en päronsko. Och sedan inte vara rädd för att träna.
Det är lite detta jag är rädd för, min häst fungerar nämligen inte riktigt på box och går därför på lösdrift. Är lite rädd att det blir för mycket ansträngning att gå på lösdrift då han rör sig mycket. Att kyla efter träning osv är inga problem, gör jag så gärna, svårare blir det ju dock att linda det efteråt, fast rörelsen i hagen kanske kan vara bra för att gynna blodcirkulation och hålla svullnaden nere på det sättet, dock känns det ju inte bra när han gör sina små rundor i hagen heller.

Päronsko ska jag kolla upp med hovis som kommer om ett par dagar, aldrig hört talas om faktiskt. Skönt att det ändå kan fungera om man bara är väldigt noga. Då behöver det inte var kört just nu iallafall :)
 
Att förutsätta att jag inte lyssnar på veterinären bara för att jag vill höra andras erfarenheter så ja, då blir jag defensiv. Som om jag inte gör det, det handlar om den bästa varelsen som finns i mitt liv, jag vill ta rätt beslut och vill höra andras erfarenheter om skadan. Att du tycker det suger att jag tycker det suger när någon ifrågasätter då att jag lyssnar på veterinären eller inte, det skiter jag i faktiskt.

Man ska aldrig underskatta andras erfarenheter, dom betyder mycket.

Vet du, nu lägger jag ner. Jag har aldrig ngnsin tänkt den tanken och än mindre skrivit den. Lycka till, tråkigt att du inte kan läsa det jag skrivit på ett vettigt sätt, det har varit avsett hela tiden att erbjuda konstruktiva kommentarer, och ffa inte det du tolkat att jag tror du är ngt pucko som inte lyssnar på veterinärer osv? var i hela havet får du det ifrån. Vill inte ha ngt svar ens faktiskt men ville säga det som avslutning. TRÅKIGT. Verkligen.
 
Det är lite detta jag är rädd för, min häst fungerar nämligen inte riktigt på box och går därför på lösdrift. Är lite rädd att det blir för mycket ansträngning att gå på lösdrift då han rör sig mycket. Att kyla efter träning osv är inga problem, gör jag så gärna, svårare blir det ju dock att linda det efteråt, fast rörelsen i hagen kanske kan vara bra för att gynna blodcirkulation och hålla svullnaden nere på det sättet, dock känns det ju inte bra när han gör sina små rundor i hagen heller.

Päronsko ska jag kolla upp med hovis som kommer om ett par dagar, aldrig hört talas om faktiskt. Skönt att det ändå kan fungera om man bara är väldigt noga. Då behöver det inte var kört just nu iallafall :)

Lösdrift är bara ännu bättre än att stå i en box och få dålig cirkulation!:)
Bandage är bra och funkar på lösdrift om hästen kan ha bandage. Finns bra liniment som kan funka utan bandage om man inte kan bandagera. Men det funkar inte med klena blaskiga liniment som arnika och sådant om man inte bandagerar, utan det finns bättre liniment.
Jag använder ett liniment gjort på bara växter och bivax och sånt och det är super att använda utan bandage. Läker inflammationer hur bra som helst. Fått oroliga resultat på gaffelbandsskador med det.
 
Delvis kl
Nu blev jag mäkta nyfiken:) vad är det för ngt liniment?

GrönGröt :)

Har haft flera travare med gaffelbandsskador som jag efter att ha haft på zinkalinda en vecka sedan kylt med rinnande kallvatten 20 min varje dag och därefter smörjt hela skadade området på gaffelbandet med linimentet varje dag i två månader. Efter några veckor är all svullnad borta och på återbesök har veterinärerna varit otroligt förvånade över hur fint gaffelbanden läkt. Har tyvärr (som tur är) aldrig haft en häst med skada på ytliga eller djupa böjsenan så jag vet inte hur det funkar på dem, men troligtvis på ungefär samma sätt.
Linimentet hjälpte kotsenskidad att läka första gången och veterinären trodde inte den skulle bli så fin som den var på återbesök. Om det funkar nu igen återstår att se. :)

Kan varmt rekommendera det linimentet, men man ska använda det varje dag en lång period när det är sådana här skador. Behöver inte bandagera ovanpå.
 
GrönGröt :)

Har haft flera travare med gaffelbandsskador som jag efter att ha haft på zinkalinda en vecka sedan kylt med rinnande kallvatten 20 min varje dag och därefter smörjt hela skadade området på gaffelbandet med linimentet varje dag i två månader. Efter några veckor är all svullnad borta och på återbesök har veterinärerna varit otroligt förvånade över hur fint gaffelbanden läkt. Har tyvärr (som tur är) aldrig haft en häst med skada på ytliga eller djupa böjsenan så jag vet inte hur det funkar på dem, men troligtvis på ungefär samma sätt.
Linimentet hjälpte kotsenskidad att läka första gången och veterinären trodde inte den skulle bli så fin som den var på återbesök. Om det funkar nu igen återstår att se. :)

Kan varmt rekommendera det linimentet, men man ska använda det varje dag en lång period när det är sådana här skador. Behöver inte bandagera ovanpå.

Har du delgett dina veterinärer denna upptäckt? det borde du om det är så bra som det är enligt din upptäckt? och vetarna som blivit förvånade osv borde ju ha agerat på denna upptäckt och frågat och tagit det vidare???

skämt åsido så mitt klargörande står fast att såna här "tips" bör ju vara förankrade och att folk som läser verkligen förstår vad de läser isåfall med kunskap bakom?
Oavsett så har det ju väldigt lite att göra med TS kroniska skada att göra ang. din rapport?
 
Har du delgett dina veterinärer denna upptäckt? det borde du om det är så bra som det är enligt din upptäckt? och vetarna som blivit förvånade osv borde ju ha agerat på denna upptäckt och frågat och tagit det vidare???

skämt åsido så mitt klargörande står fast att såna här "tips" bör ju vara förankrade och att folk som läser verkligen förstår vad de läser isåfall med kunskap bakom?
Oavsett så har det ju väldigt lite att göra med TS kroniska skada att göra ang. din rapport?

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med så jag svarar väl på nåt sätt jag tror jag ska svara :P

Linimentet är välkänt inom travkretsar och används för just detta ändamål. Det är en stor ''ikon'' i speciellt travsverige som tagit fram produkten och han har gått hela veterinärutbildningen men ej tagit ut licensen då han inte vill jobba med veterinärmedicin utan vill hålla på med alternativmedicin från växtriket. Han har mottagning där man kan behandla sina hästar och han har gjort STOR skillnad på många av landets travhästar då han är en av få naturliga hästkarlar som är fruktansvärt duktig att åtgärda problem på hästar som man inte fått någon ordning på.

Ett ex är min första travhäst. Hon fick en gaffelbandsskada. Skadan vägrar ge med sig och hon är halt i 9 månader och har klippkort hos veterinärerna och ingen lyckas lösa problemet. Åker till denna man som känner igenom henne och konstaterar att hon har en inflammation mellan gaffelbandet och griffelbenet som inte syns på UL förmodligen eftersom ingen veterinär sett det trots att mina fingrar inte ens räcker till för att räkna tillfällena. Får med mig linimentet hem och ska smörja varje dag tills burken tar slut. På 3v är hästen ohalt och hästen kan börja träna kort efter det och har aldrig igen haft problem med gaffelbandet. Vann flera travlopp efter det.
Denna händelse (samt alla andra fall man hör om runt om i sverige) räcker för mig att tro på denna karl samt hans produkter då de funkat så sjukt bra på mina hästar!

Min nuvarande häst har också en kotsenskideskada som är kronisk (praktiskt taget alla kotsekskideskador blir kroniska, men man kan med rätt vård få hästarna att kunna prestera med dem) och hans skada såg verkligen inte rolig ut på första besöket. Sprutas med kortison och jag börjar smörja med linimentet. Smörjer varje dag i 8 veckors tid och på nästa UL ser kotsenskidan så bra ut man någonsin kunnat föreställa sig. Om det enbart är kortisonet vet jag inte, men veterinären trodde inte den skulle bli såhär bra. Så jag tror linimentet gjort en hel del det också.

Så jo jag tycker det har väldigt mycket med TS kroniska skada på kotsenskidan att göra, då jag har exakt samma skada på min egna häst som svarat oerhört bra på min behandling. Varför är det orelevant?

Det jag ville påvisa med mitt utlägg om linimentet från första stund är att jag fått bukt på många fula inflammerade gaffelband med det samt en inflammerad riktigt ful kotsenskida så tyckte jag att det kan vara en idé för TS att prova iomed att hennes häst har en inflammation i just kotsenskidan. Att bara smörja på lite ofarligt liniment varje dag känns ju inte som något jättestort risktagande i hopp om att det kanske kan hjälpa hennes häst. Jag har inte direkt gett råd att hon ska göra stora ingrepp hemma själv som kan äventyra hästens liv.

Har jag missuppfattat allt så ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Men jag svarade på det jag trodde att TS hade problem med inflammerad kotsenskida och en kronisk skada, vilket jag själv har erfarenhet av och har hittat ett bra sätt att sköta den. Var det nåt annat så kan ni bortse från mina svar helt och hållet. :)
 
Senast ändrad:
Jag har ägnat halva kvällen åt att googla liknande skador.. Hehe.. För en vecka sen ultraljudades min foderponny i höger bakben eftersom hon har varit ojämn till och från. Såg inte alls bra ut visade det sig, och flera områden var inflammerade. Hon misstänkte även att det fanns sammanväxningar och djupa böjsenan och förmodligen även kotsenskidan var skadad, INTE ett roligt besked. Bestämde oss på vets rekommendation för att åka in igen, och fick tid igår och spenderade hela dagen på kliniken, och provade att bedöva halva benet på stackars ponnyn, men hältan släcktes aldrig helt.. Veterinären rådgjorde med kirurg som tyckte hon borde opereras, eftersom de misstänkte att senan behövde "rensas upp" och sammanväxningen behövde skäras isär, då chansen att det läker ut av sig själv inte finns.. Så vi gav det en chans, så idag blev hon opererad.

Tydligen var det ingen sammanväxning - men de inflammerade områdena var så stora att det såg ut så på ultraljudet. Min veterinär förklarade för mig att det är jättesvårt att se skadans omfattning innan man är inne i senan (operationen gör med titthålskirurgi, artroskopi). Kirurgen delade på ringbandet så att senan ska få mer plats. Förstod knappt hälften av det hon förklarade över telefon, men jag får veta mer när jag förhoppningsvis får hämta hem henne imorgon. Nu är det metacam som gäller, och veterinären rekommenderade även Conquer, hylaruonsyra (stavning??) som jag har beställt. Prognosen kan de inte säga, utan vi ska på återbesök om 6-8 veckor så får vi se hur det artar sig. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, men ska bli skönt att få hem henne, så hoppas jag verkligen att hon ska repa sig- även om rehabtiden blir låååång :)

Om jag tog rätt beslut om operationen vet jag inte, men jag hoppas verkligen det. Så jag kanske inte har några erfarenheter om hur det har gått, men jag sitter lite i samma sits som du, eller har i alla fall gjort :)
 
Kan ju meddela att det inte gick nåt vidare, prognosen var för dålig för att fortsätta behandla så älskade häst blev utdömd idag :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Efwa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 642
Senast: maddie202
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp