Bukefalos 28 år!

Kräkningar, skonkost och Applaws

Whirlie

Trådstartare
Min katt har kräkts ca 2ggr/dag sedan i torsdags. Har varit småhängig vissa dagar (och inland ovanligt busig), ätit dåligt och varit glanslös i pälsen sedan några veckor/någon månad. I torsdags hittade jag en spolmask i kräket, och gav i fredags morse en tablett Milbemax. Hon har dock fortsatt kräkas efter det.

Hon kissar och bajsat ungefär som vanligt, och igår såg sambon en död mask i bajset när han tömde lådan. Hon är just nu piggare än förra helgen och hoppar glatt runt på tomten (förra helgen låg hon mest i vår säng) så hon verkar på bättringsvägen.

Jag är dock lite orolig för att hon inte slutat kräkas. Vi har kokat kyckling, men det vill hon inte äta. Däremot har jag gett henne Applaws kycklingbröst (blötmat), som hon äter med god aptit. Enligt förpackningen består maten av 75% kycklingbröst, 24% kycklingbuljong ("broth") och 1% ris. I mina öron låter det som perfekt skonkost.
Tycker ni jag kan fortsätta ge det tills hon blivit bättre?
Och när tycker ni jag ska börja bli orolig på riktigt och ringa veterinären?

Hoppas på kloka svar.
 
Problemet med Applaws blötmat är att det inte är ett helfoder, utan ett komplementfoder. Sådant foder bör inte utgöra mer än 20% av kattens veckointag, pga risken för näringsbrist(er). Jag skulle därför inte vilja ge det för länge, utan hade hellre köpt skonkost hos veterinären.

Jag hade nog ringt en veterinär för rådgivning redan nu - det kostar ju ingenting. Du skriver ju att katten varit dålig i en månad, vilket i mina ögon är lång tid. Nu har du visserligen avmaskat, så det kan ju ha berott på masken, men ändå.
 
Ja, jag vet att det inte är något helfoder, men det är inte kokt kyckling heller. Men jag hoppas att hon slutar kräkas snart och vi kan gå över på annan kost. Just nu är jag bara glad att hon äter, men vill ha så skonsam mat som möjligt.

Har rådgjort med veterinären och de var rådvilla. Å ena sidan sa de att jag bör åka in, å andra att om hon är pigg är det inte akut. Jag ska hålla ett vakande öga på henne över natten och ta henne till veterinären imorgon. Om hon blir sämre ikväll eller i natt åker jag såklart in akut. Men när hon är så pigg så känns det dumt att ta upp veterinärernas tid en söndagskväll.
 
Nej, jag hade som sagt köpt skonkost som är ett helfoder. Men det är klart att katten måste äta :)

Det låter som en bra plan. Jag hade inte heller åkt in på helgen om katten är pigg och glad i övrigt.(Min egen fick akut diarré i måndags e.m. och kräktes då saliv en gång per dygn under veckans första halva, sedan mat 2gg i torsdags. Avvaktade på veterinärens inrådan då avföringen blivit normal igen. Lugnt i fredags, kräktes mat och en hårboll igår och inget nu det senaste dygnet. Pigg och glad. Nu har han börjat få sin vanliga blötmat blandad med skonkosten. Veterinär sa att om han börjar igen så ska jag ringa.)
 
En del av första stycket föll bort och mobilen vill inte redigera. Det ska stå: Men det är klart att katten måste äta, och ska ni ändå till veterinär imorn så går det ju att lösa då om det behövs :)
 
Ge du Applaws kyckling. Tricket med skonkost är ju att det inte ska innehålla så mycket bös så du behöver inte springa iväg och köpa något "skonkosthelfoder". De kan äta obalanserad flera veckor utan risk för någon brist.
 

Liknande trådar

E
Övr. Hund Konstiga och blandade symptom, vad kan detta vara nu då? :confused: Nu är det något konstigt med vår ena hund. Han är 8,5 år gammal...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp