Kräset barn

Min son började äta väldigt selektivt plötsligt efter en magsjuka när han var ungefär 15 månader gammal, och sen dess har det suttit kvar. Först så tänkte man ju att det tar ett tag innan matlusten kommer tillbaka efter en magsjuka, men dagar blev till veckor, som blev till månader. Otroligt frustrerande första åren, men nu ”bryr jag mig inte längre”. Han växer som han ska och följer alla kurvor, och jag är så van att laga två olika rätter, att han bara har potatis eller pasta på sin tallrik, att det bara är ett visst märke av korv han äter, att kolla så att yoghurten verkligen ÄR helt slät utan några fruktbitar i, se till att det alltid finns en enkel (smaklös) ost i kylen, köpa bröd utan frön på, osv. Det går liksom automatiskt nu, och jag har sett med egna ögon att ungen inte svälter ihjäl så det är inget jag lägger något vikt vid, utan det är bara så här det är. Han fyllde nyligen 10 år så vi har ju haft det såhär i ganska många år.

Vårat största problem var egentligen skolan, då han oftast inte åt något alls där, han äter inte ens knäckebröd. När vi tillslut fick hjälp med logoped/dietist så fick vi ett läkarintyg på specialkost direkt, så nu får han alltid en portion pasta varje dag, sen brukar han ta grönsaker till, morot, majs och ärtor.

Annars så är det mest pasta (och ketchup) som går hem, kokt potatis går om den kokas perfekt, är den för hård eller för lös så äter han knappt. Bullens pilsnerkorv och (kall) lithells grillkorv är det som funkar i ”köttväg”, löskokta ägg, McDonalds cheeseburgare med bara ost och ketchup, billys panpizza, havregrynsgröt med kanel och socker, mannagrynsgröt ibland, risgrynsgröt älskar han, strips, hemmagjord pizza med bara ost, mjuka tacobröd med gräddfil, riven ost och majs, pågenlimpa, fil, ev yoghurt om den är helt slät, banan, äpple. Det är nog typ allt? Pannkakor och stekt korv går bort då de får mörka fläckar på sig, våfflor tex är för frasiga. Allt kött (typ köttfärs) är för mörkt. All sås går bort för det är kladdigt, och jag tror att det blir för rörigt med olika färger och konsistenser som det blir med många såser.

Han får rysningar och kväljningar om han behöver bara ta på annan mat, eller ha någon annan mat på sin tallrik. Råkar han få annan mat i munnen, eller om någon skulle pressa han så hårt att han tillslut skulle smaka, då kräks han upp allt igen.

Det som är jobbigast nu är att han kommer till den åldern där man kanske vill följa med en kompis hem från skolan, en massa kalas, utflykter med skolan. Han blir i bland ifrågasatt och han väljer då istället att undvika dessa aktiviteter. Kalas vill han inte gå på längre, det dröjde ett tag innan det kom fram att han inte vill gå för han vill inte äta tårta då många har någon slags sylt i (då blir det bitar av bär, då kräks han) så det blir nästa tuffa steg att ta oss igenom. Men jag och övriga familjen har helt släppt pressen här hemma iallafall.

Om det blir bättre? Om det kommer gå över? Jag har ingen aning! Bättre hoppas jag att det blir, men gå över helt… Det tror jag faktist inte.

Vi är för övrigt under utredning och det lutar mot autism. Där är det så vitt jag förstått också ganska vanligt med just selektivt ätande.

Jag rekommenderar er att ta kontakt med vården. Vi har fått jättebra hjälp av logopeden och dietisten. Även om vi inte kom så långt med sonen och kunde öka hans ätande så fick vi föräldrar så mycket stöttning så det kändes som en Sten släppte från oss varenda gång vi var dit.

Jag minns speciellt ett besök där jag, min mamma och sonen skulle åka utomlands en vecka och jag var så orolig över maten när vi inte var hemma, men logopeden sa typ: Ja, men han äter ju chips? ”Låt han äta chips en vecka då! Han får i sig salt i värmen och potatis, så det är då ingen fara alls att leva på chips en vecka!”

Nu löste sig maten okej endå, gick att beställa strips och ren pasta utan några tillbehör på de flesta ställena, tack och lov!

Det värsta är när man äter ute och påpekar flera gånger att det ska BARA vara strips på tallriken, inget annat, sen kommer det in en tallrik med strips, sallad, stripskrydda, och ibland en klick dressing vid sidan av. :banghead: Då äter han inte alls, och det spelar ingen roll om jag plockar av all sallad och skrapar bort dressingen, för han är tallriken och maten som förgiftad då typ.
 
Det är nog lite där vi landat just nu. Hon äter det hon äter och verkar nöjd så då är jag nöjd. Har nog själv lugnat mig lite och är inte orolig på samma sätt som när jag startade tråden. Pratade med en kompis vars barn var likadan som nu äter mycket mer varierat och vill smaka på saker så jag hoppas vår dotter också landar där tillslut.

Låter behändigt att kunna diskutera det på ett mer vuxet sätt än att få ”blä” och ”äckligt” tillbaka 😄
När jag läser tråden så är min gissning att det kommer bli bättre för er sen. Ert barn verkar ju ha ätit fler saker tidigare och även det ätande som beskrivs nu är ju ganska varierat. Sen är det ju svårt att säga hur lång tid det tar innan det förändras såklart 😊
 
När jag läser tråden så är min gissning att det kommer bli bättre för er sen. Ert barn verkar ju ha ätit fler saker tidigare och även det ätande som beskrivs nu är ju ganska varierat. Sen är det ju svårt att säga hur lång tid det tar innan det förändras såklart 😊

Tack! Jag hoppas verkligen det. Jag och sambon pratade faktiskt om det senast idag (kul sammanträffande att tråden vaknade till lite) och vi är överens om att hon är fortsatt kräsen men att hela matsituationen blivit bättre. Förmodligen för att vi alltid erbjuder något hon tycker om och för att vi slutat tjata och truga henne.

Jag har dessutom vid två tillfällen köpt olika kakor och bröd från tex Lidl eller ICAs ”världens mat”, säg 5-6 olika saker som vi sen dukar upp på bordet och så smakar vi! Jättekul är det och hon smakar gladeligen på allt eftersom hon älskar kakor precis som sin mor 😄 Vissa saker äter hon mer av och vissa saker tycker hon inte om. Och så lyssnar vi på hur det låter när vi äter osv. En kul grej som jag hoppas kan bidra till något positivt för henne.
 
För oss har det hänt nåt med ätandet! Plötsligt vill hon smaka på saker hon inte brukar äta, och tycker ofta det är gott. Hon var jättepepp på att göra pizza med skinka, ananas och curry som dom gjorde i Bolibompafamiljen, och sen åt hon det också, hon som annars bara äter köpemargaritha. :banana: Nyss fyllda 5 år.
 
Har inte barn men har varit ett. :D
Allmän reflektion: Kan det hjälpa om kräsna barn får vara med och handla+laga maten? Så de ser vad den kommer ifrån och att de gjort den ”själv”?
Kan hjälpa, eller så blir det som för vår kille - älskar att hjälpa till men vill ändå inte ha.
 
Har inte barn men har varit ett. :D
Allmän reflektion: Kan det hjälpa om kräsna barn får vara med och handla+laga maten? Så de ser vad den kommer ifrån och att de gjort den ”själv”?

Det tror jag absolut kan hjälpa. Problemet just nu är att hon är tämligen ointresserad av det tyvärr. Eller handla tycker hon väl är kul och man skulle säkert kunna styra upp det lite mer och förklara att det är till en specifik måltid vi ska handla.
 
Sällar mig till gruppen som rekommenderar Solidstarts, tänket där är mycket snarlikt det som @Araminta listar upp och verkar funka fantastiskt, förutsatt att barnet inte har nån sorts sensoriska problem etc. för då behövs det ännu mer hjälp (har jag förstått, bara återberättar vad jag läst!)

Jag var helt inställd på puré och barnmat innan vår dotter föddes, sen hittade jag solidstarts och blev helt fascinerad, så vi provade med BLW från när dottern var 6 månader och det har funkat så bra hittills. Känns också bra att ha tillgång till en massa bra tips om vi skulle köra fast.
 
Barnet har, för några veckor sedan, på eget bevåg testat potatismos 👍 Hon tyckte inte om det men kändes ändå som en seger! Igår testade hon också en ny typ av majskaka som hon från början nog egentligen visste att hon inte skulle tycka om. Jag såg på henne hur hon dividerade med sig själv om hur hon skulle ta sig an detta men tillslut tog hon ett bett 😄 Idag hade jag i keso och potatis i pannkakan när vi åt, märktes absolut inte på smaken och det kändes lite härligt på nåt sätt även om hon inte har en aning om vad hon åt ☺️
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Småbarn Våra barn (4 och 2,5 år gamla) är oerhört kräsna gällande mat. I matväg äter de i princip bara makaroner, ris, potatis eller lax...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 972
Senast: Petruska
·
Äldre Är det något ni lagar själv? Äter ute? Blir sugna på? En fundering som kom upp när en bekant ville bjuda på pannbiff, kokt potatis och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
11 326
Senast: Elo
·
Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp