Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Gallardo

Trådstartare
Ni som fodrar med Krafft Groov eller andra pelleterade färdigfoder, blötlägger ni pelletsen eller ger ni den torr?

Sen har jag även en fråga om lucern.
Jag fick hem min häst för 1 år sedan och då hände det en hel del saker som resulterade i att han gick ner väldigt i vikt. Jag började då fodra med lucern. Detta var på vårkanten och då började han klia av manen och svansen.
Åkte till ATG-kliniken och där gjordes en skrapning. De hittade inga parasiter och skickade hem oss med klådstillande medel+flugmedel.
Detta hjälpte inte, så han fortsatte klia sig. Efter ett tag så åkte vi tillbaka till kliniken och då gjordes en hudbiopsi. Enligt provsvaret så hade han tillväxtstörning i hårsäckarna orsakad av allergi (men emot vad, visste de inte).
Under hösten/vintern har han fortsatt att klia svansen mot väggen och nu finns det ju verkligen inga knott att skylla på. Han är maskfri, så det beror inte på det.
När jag började kolla tillbaka i dagboken, så såg jag att han faktiskt började klia sig när jag började ge honom lucern.

Kan det vara så att han är överkänslig mot något protein i lucernen?:confused:
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Vet fler hästar som fått ödem och nässelutslag av lucern. Så visst kan det var möjligt. Det du kan göra är att prova att vara utan nån månad eller två och se vad som händer. Alt. ta bort allt foder med melass i om du har fler sorter.

Gällande pelletsen så har jag alltid gett torrt.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

prova ta bort lucernet och se vad som händer.

Pellets blöter jag, det sväller ju till det dubbla och jag vill inte ha det svällande i magen på han.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jag ger Krafft pellets torrt. Det har funkat bra på hästarna i vårt stall.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jag blöter allt pelleterat foder efter en foderstrupsförstoppning i samband med utfodring av torra pellets på min ponny.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jag har blött krafftpelletsen eftersom stallet envisas med att ge kraftfoder tre timmar efter och tre timmar innan hö (fråga mig ej varför). Jag vill inte att hästen ska få foderstrupsförstoppning eller andra problem av torrt och sedan svällande foder, speciellt med tanke på att de inte ger hö samtidigt så att hästarna har fått igång någon salivproduktion.
Nu får jag dock ej göra det längre, känns mindre bra men så är det när man inte äger kusen själv:(

Jag har även gett blött till äldre hästar som haft svårt att tugga/ta upp näringen i hårt/torrt.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Japp, jag ska ta bort lucernen helt. Håller på och trappar ner så får jag se vad som händer.

Då blir det till att blötlägga Krafften när det blir större mängder. Just nu får har bara en näve/utfodringstillfälle.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Hej, ville bara säga att tänk på att det är lucernmjöl i krafft groov (i alla fall 125). Jag provade att ge det till min ena häst som också är överkänslig mot lucern och han fixade det inte, fick samma symptom som med lucern, dock något mindre.

:)
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Han får som nässelutslag på kroppen, verkar dock inte klia särskilt mycket.

Han fick rätt stora mängder lucern hela förra vintern då jag inte kopplade ihop utslagen med fodret. Utslagen försvann dock på våren när gräset kom och lucernen togs bort. I höstas när de kom in och jag började ge lucern igen kom de tillbaka på en gång och försvann så fort jag tog bort lucernen.

När han fick stora mängder lucern hade han utslagen över hela kroppen med framförallt på bröstkorgen. Inga jättemängder men ändå... På krafft grooven, var som mest uppe i 1 kg, fick han lite i ansiktet och lite på bröstkorgen men inte i samma mängder.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jag funderar på om mitt sto inte tål lucern! Hon får visserligen hackad strå.. Hon har ödem i ansiktet och under buken..men alla prover visar att hon är fullt frisk!! inga parasiter,inga virus,inga infektioner,lever,njurar och hjärta fungerar bra. Kan dom få ödem av lucern? Vad kan jag ge istället?hon är ganska tanig just nu och behöver verkligen mycket mat!
Jag har börjat med vetekli och krossat korn..hon får även lite kraft grund och betfor,multivitamin och linfröolja.Hon verkar mer svullen på kvällen än på morgonen..
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Ok.. Men vad skönt att du vet vad som orsakar det iaf.

Jag blir så trött på det här så jag funderar starkt på att åka till kliniken igen, så får de skicka iväg en blodanalys till Helsingborg och ta reda på vad han egentligen är allergisk mot.
Det kostar mellan 2000-3000:-, men det känns som att det är värt det.
*suck*
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Ja, det underlättar även om det är rätt besvärligt då det är en kille som verkligen skulle behöva lucernen...

Jag förstår att du funderar på det. Din häst har ju besvärligare symptom än min och kan de hitta vad han är allergisk mot så underlättar det ju än att själv prova sig fram. Jag hade ju mest tur i min upptäckt!
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jag vet inte om de kan få ödem av lucern men det kanske någon annan kan svara på?

Min kille är också han en häst som behöver mycket mat, att han inte kan äta lucern gör saker besvärligare, helt klart. Han har under hösten stått på hö, betfor och kornkross, nu får han bara hö (ca 15 kg) och betfor och än så länge håller han hullet bra.

Min fick också hackad strå och reagerade på det, han har även ätit pellets och mixen och reagerat på det också.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Tillochmed Kraffts foderrådgivare själva rekommenderar att deras pelleterade foder blötläggs. står också i deras allmänna råd på deras hemsida. risken för foderstrupsförstoppning är stor, då pelletsarna formar sig till en kompakt deg i matstrupen på hästen.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Min ena ponny reagerade med ödem på kropp och mage av lucerngiva, räckte med att ge liten mängd för att han skulle reagera. Han fick även större nässelutslag.

Han var dock allmänt nedsatt periodvis av en ekförgiftning, även om proverna låg bra så länge han fick mat som han klarade så var han extra känslig över lag mot vad man stoppade i honom, men just lucern och havre va rena giftet för honom.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Vad intressant! Vi har nämligen funderat på om det kunde varit ngn giftig växt i höet dom fick i höstas som kanske har gjort henne överkänslig.Min gamla valack som går med henne fick nämligen oxå ödem en tid,som är helt borta nu.Både jag och vet har kliat oss i huvudet ett bra tag för att vi inte kan lista ut vad det är,då alla hennes prover är bra.Har i dagsläget bytt hö och hage. Vad ger du din häst att äta istället?
Ngn som vet om det är havre i kraft grund?
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Hon är ju nämligen ganska mager och jag vet inte riktigt vad jag ska ge istället för lucern och tex kraft groov??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp