Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

TheDot skrev:
Min häst äter

Morgon: 6 dl müsli + 9 dl havre
Lunch: 6 dl müsli + 6 dl havre
Em: Betfor + multivitamin och biotin
Kväll: 6 dl müsli + 9 dl havre

Och såklart får han ju hö också till varje måltid ;) Detta funkar super på min häst! :) Vad äter din?


Hej!
Jaa du, min häst äter inte alls lika mkt som din=) Han är mkt lättfödd kan man säga=) Och pigg.. Han har fri tilgång i stort sett, till gott hö som han älskar. Och nu börjar ju gräset växa, så jag vill inte ge för mkt.
En av hans stallkompisar fick fång! för ngra veckor sedan, som tur är upptäcktes det snabbt och hästen blev bättre!

Men iaf, han äter

Hö! ( i hagen, vid insläpp, vid 20.00)
På kvällen får han 0.5 betfor och morötter, samt en dl linfröolja.
På morg har han fått ca 05. havre, vi håller på att vänja över honom till musli, så vi får se hur mkt han ska ha av den.
Han får även mineraler och morötter till morgonen.

Sedan får han äpple när han har vart duktig :rofl:

Tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Ja men det väl alla att de fodrena framställs på fabrik...
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

DavidS skrev:
Varifrån kommer det "fakta" att korn inte innehåller lysin? Enligt en fodertabell från 2003 är 3,5 % av råproteinet lysin i korn. I havre är andelen 3,8 %. Det ser inte ut som någon större skillnad...

David
Åtminstone delvis från SLU. Jag har hör o läst det från SLU-folk flera gånger.
I "Hästens näringsbehov o utfodring" står det "Tillväxande hästar bör korn kompletteras med havre , sojamjöl eller ngt annat lysinrikt fodermedel för att få en tillräckligt hög proteinkvalitet" .
PL
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

lolo19 skrev:
Det känns som om det inte skulle "räcka" med bara betfor hö och mineraler. Men vad vet jag.
Det skulle du veta exakt om du tog höanalysen och sedan räknade på foderstaten i stället för att ägna dig åt rena gissningslekar.

Det finns ingen chans i världen att veta om din häst får rätt balans av det som den behöver.
Särskilt så gäller det Ca/P.
Hö kan ha Ca/P kvot från 0,8 till 5,0 och då så måste man fodra därefter.
Ett hö med Ca/P kvot på 0,8 passar oerhört illa ihop med havre.
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

peter_lundin skrev:
Åtminstone delvis från SLU. Jag har hör o läst det från SLU-folk flera gånger.
I "Hästens näringsbehov o utfodring" står det "Tillväxande hästar bör korn kompletteras med havre , sojamjöl eller ngt annat lysinrikt fodermedel för att få en tillräckligt hög proteinkvalitet" .
PL
Att korn innehåller mindre lysin än havre har jag inget problem med, men att skillnaden mellan havre och korn skulle vara så stor att man kan komplettera bristen på lysin i korn med havre har jag svårt att förstå! Om man anser att det behövs mer lysin skulle sojamjöl eller möjligen ärtor vara ett vettigare komplement eftersom det är fodermedel som innehåller betydligt högre andel lysin än både havre och korn. Som jag skrev i förrra inlägget är skillnaden i innehåll av lysin i havre och korn ganska liten. Jag tycker också att det är märkligt att man kallar havre lysinrikt eftersom skillnaden är så liten. De siffrorna jag använde då kommer också från publikationer från SLU och är väldigt lika uppgifterna i "Animal Nutrition" 6:e upplagan.

David
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Luleå skrev:
Till skillnad från hö, havre och betfor då...:rofl:
(Sorry, kunde inte låta bli!)

jo men vissa kraftfoder har en massa annat iblandat, tex har krafft har limm i sitt foder.
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Inka-90 skrev:
jo men vissa kraftfoder har en massa annat iblandat, tex har krafft har limm i sitt foder.
LIM???
Det får du utveckla lite. Varför och hur finns det lim i kraftfoder?
// Linda
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Jag tycker också att det är märkligt o jag har gått på det tills nyligen eftersom påståendena har kommit från folk vars kunskap jag haft förtroende för. Varför inte diskutera saken på HUV?
PL
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Tapetklister = vetemjöl och vatten.
Eller potatismjöl och vatten.

Lim - vad är det?
Socker?
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

peter_lundin skrev:
Åtminstone delvis från SLU. Jag har hör o läst det från SLU-folk flera gånger.
I "Hästens näringsbehov o utfodring" står det "Tillväxande hästar bör korn kompletteras med havre , sojamjöl eller ngt annat lysinrikt fodermedel för att få en tillräckligt hög proteinkvalitet" .
PL

För att krångla till diskussionen vill jag påstå att det kan vara tvärtom! Dvs det är inte omöjligt att hästen får i sig mer lysin från 1 kg korn än från 1 kg havre.

Med den mätmetod som anges i tabeller innehåller visserligen havre lite mer lysin än korn.

Men havre innehåller också lite mer fytatfosfor än korn. Detta hämmar upptaget inte bara av mineral utan binder sig också till stärkelse och vissa aminosyror, bl a lysin, så att upptaget i tunntarmen minskar. Inga experiment finns på häst veterligen. På andra djurslag har man sett att små mängder fosfofytat signifikant påverkar flera aminosyrors upptag.

Dessutom medför korn ca 10 ggr mer eget fytas än havre. Fytas inaktiverar fytatet så att det slutar hålla fast mineralerna eller aminosyrorna som då kan bli tillgängliga för att tas upp i tunntarmen.

Effekten skulle kunna vara att trots att havre innehåller litet mer lysin kan fler gram lysin bli tillgängligt ur korn än ur samma mängd havre.

I vilken utsträckning fytaset hinner inaktivera fytatet i hästens mage/övre tunntarm är inte studerat. Att fosfofytat binder aminosyror kan dock inte vara djurslagsberoende. Och är också ytterligare ett argument mot fodring av större mängder kli. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Eftersom lysinet i de tabeller jag sett anges som andel av det smältbara råproteinet borde värdet redan vara kompenserat för skillnader i upptag...

David
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

Borde ja men du vet inte säkert?
Sen är väl smältbart o upptaget inte riktigt samma sak?
PL
 
Sv: Krafft Musli Utan Havre?? Går det??

DavidS skrev:
Eftersom lysinet i de tabeller jag sett anges som andel av det smältbara råproteinet borde värdet redan vara kompenserat för skillnader i upptag...

David

Det borde man ju kunna kolla eftersom det tidigare i tråden har angivits värden på lysinhalten i havre och korn beräknat som andel av råproteinet (3,8% resp. 3,5%). Skiljer sig proportionerna mellan andelarna i råproteinet mot andelarna i det smältbara råproteinet har det tagits hänsyn till något i alla fall...

Och smältbart och upptaget definieras väl som samma sak? Eller vad är skillnaden?:confused:
(Jag fattar att det inte är samma sak som utnyttjade eller tillgängliga aminosyror...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 004
Senast: saltopeppar
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 564
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp