Krafft Protein

T

Tican

Vår travare är 12 år och blev kastrerad för bar några veckor sen! Han har VÄLDIGT lätt att tappa hull och äter Krafft Protein för att inte tyna bort helt. Just nu får han:
Ca 12 kg hö / dag
1 kg Krafft Protein / dag
3 dl Betfor / dag
+ 75 g Miner Blå och B-vitaminer

Kan man fodra med bara Protein?? Han går rätt bra på det iaf... Kan tyvärr inte ge några hövärden, för vårt hö är från olika skördar och har alltså helt olika värden och man vet inte vilket som är vilket! :(

//Anna
 
Men jisses.. du måste ju veta vad höet innehåller om du ska komplettera med SÅ PASS MYCKET krafft protein!!! :crazy:

Samla in prov så gott det går från balar som ser annorlunda ut och från hela höskullen... du får iaf ett samlingsprov.

Om in häst behöver 1 kg krafft protein kan du räkna med ett kasst hö. Om jag vore du skulle jag ge 10 kg hö 2 kg krafft lusern hackat strå och 1 kg krafft groov innan jag gick över på något rejält proteinmedel.. Hur gjorde ni innan? Hur ser hästen ut?? Arbetar han?
 
Han rids lätt ca 4 ggr i veckan och är VÄLDIGT tunn. Inte direkt mager, men man ser revbenen rejält... Han är ordentligt avmaskad och sköts oklanderligt, men lägger inte på sig! Går i stor fin hage med massa gräs och går in på natten (står på halm).

Jaa, jag vet att det låter skumt, men det här är det han går bäst på, en massa protein... Han är ju travare, och har ju varit hingst tills nu, och har rätt hög förbränning.. Han har lagt på sig lite sen han började få protein, men inte avsevärt.. :(
 
Som sagt, gör en analys på höet, ta lite varstans ifrån om du inte vet vilket hö som är från vilken åker. Det är bättre än ingenting..

Har ni kollat tänderna på hästen?

Det kan även vara så att han får för mkt mat, att han inte orkar smälta allt..

Om revbenen syns så pass bra är det mkt energi som ska till med.. Så prova att ge 1-2 kg lusern och 1 kg krafft groov utöver höet..

Om vi säger att erat hö har 7 MJ per kg får han nu i sig 97,5 MJ. Och det kanske inte räcker, även om han äter halm också. Med 12 kg hö, 2 kg lusern och 1 kg krafft groov får han i sig 110 MJ- om det nu stämmer med höet.. + halm. Med 2 kg lusern och 1 kg krafft groov får du nästan lika mkt protein som med 1 kg krafft protein. Dock kan du ju ha kvar några hundra gram protein då.. Men gör analys!!

Vad har han ätit tidigare för att hålla sig fin(okej)?

Proteiner från lusern är en mkt säkrare proteinkälla än krafft protein- som dock är säkrare än soja, men du ska inte överdosera i för stora mängder.
 
jag kan tillägga att när jag haft hingstar i dåligt hull så är krafft turbo oftast det bästa att ge...man brukar se resultat på bara en enda säck....det gäller sen att veta när man skall ge sig, risken för en fet häst är annars stor...nu utgår jag ifrån att hästen i övrigt är frisk...ingen magkatarr eller mask o så....
 
Jag har travare själv. Man får börja med att konstatera att vissa hästar inte går att få feta precis som med människor. Men att proppa en häst med massor av protiner som inte motsvara det jobb han utför är inte bra det kommer i slutändan att resultera i protinförgiftning. Hästar är av naturen experter på att utvinna näring ur näringsfattig mat. Så du får problemsöka både i hans omgivning osv. Går han ensam i hagen elr har han kompisar? Är han ensam i stallet elr har han kompisar? Trivs han med sin boxkompis? Äter han upp allt eller ligger det kvar hö elr liknande? Hur ofta utfodras han? Morötter är fettbildande så mer moröter. Man kan ge en häst hur mycket mat som helst men är det nåt som stör honom så lägger han aldrig på sig hull. Hittar du problemet så kommer du att kunna sänka fodergiven markant.
 
Va? Använder du pelleterat foder ibland? :smirk:
Krafft Turbo kommer utgå ur Kraffts sortiment i vår (på tal om ingenting..). Men Turbo har ju lite protein, om hennes häst behöver både och, så är väl inte Turbo det smartaste att ge? Vad har du haft för hö när du gett Turbo och vad har du mer gett? *nyfiken*
 
jag har ju haft olika hö under åren, men de hästar(oftast faktiskt hingstar)som man inte får hull på har svarat bra på just turbon....sen vet ju trådskaparen inte vad hon har för värden i sitt hö, och hästen är en gammal hingst.....
det bästa exemplet är min egen hingst som blev mager under vintern 98......huka dig nu...han fick fri tillgång på hö(46 smrb,7.5 mj)2 kg turbo,betfor 1 liter uppblött, 8 kg havre :o....på 1,5 månad hade han tagit upp sig och var kanonfin i hullet, och jag la ner mastodont fodringen....det året var han som allra bäst faktiskt, vann både V75 och på Solvalla(som favorit)
Ibland får man improvisera och glömma bort alla regler om hur det skall vara, man ser ju på hästen om det funkar eller inte....en häst som är såpass gammal som hennes och inte lägger på sig(dom kan ju vara lite knepiga upp till 4-5 års ålder)kan man ju ändå prova på tycker jag....han kanske stått på en högenergifoderstat i hela sitt liv förut och kräver det....
 
Hör inte till tråden, men iaf...Ska Turbo utgå??? :eek: Det enda jag visste var att det ska komma en "vassare" variant av Groov. Där ser man...

mvh :bump:
 
Oj jäklar, 8 kg!! :eek: Arbetades han samtidigt som han fodrades upp eller gick han bara i hagen?

Men visst, klart det är värt att pröva, men om jag vore hon skulle jag nog testa lucern och groov innan, eller kanske både och då! :D Fast du tror inte det var de 8 kg:na havre som gjorde det då, och inte de 2 kg turbo? :p

Fragvis: Ja, jag har fått lite insiderinfo från em76! :cool: Miner vit kommer att ges ut som pellets också! :) Och alla pellets (utom mineralerna) kommer att vara i samma storlek. Tror Sport får mer MJ och Breed byter namn till "Pluss grön". Och så en ny sorts Groov som du sa, med mer MJ och Smrp.
 
Vilken bra sida! Hoppas att den sprids som vinden! TACK!!!
mvh Camilla :idea:
 
Fragvis: Ja, jag har fått lite insiderinfo från em76! :cool: Miner vit kommer att ges ut som pellets också! :) Och alla pellets (utom mineralerna) kommer att vara i samma storlek. Tror Sport får mer MJ och Breed byter namn till "Pluss grön". Och så en ny sorts Groov som du sa, med mer MJ och Smrp.

Ohå, allt för att krångla till det. Vet du när dessa förändringar ska till?
Attans, jag som precis gett upp och köpt mig en säck mineral vit! :( Behöver bara ge 50 g/dag så nu badar jag i mineral vit. :cry: Någon som behöver en halv säck???? :angel:

mvh :bump:
 
han tränades ganska så hårt då.....utan träning vinner man inte V75 :p :D
Jag drog ju ner fodret kraftigt då jag fått han dit jag ville, och efter det så¨har han gått på ca 2-3 kg havre och idag äter han ur eggersmans sortiment oxå....
 
Ahhh okej.. :smirk: Så man måste träna för att vinna V75? Oj det hade jag ingen aning om! När blev detta känt? :p

Mm eggersman ja, gud så gott det luktar..! Men det passade inte till mitt kassa hö tyvärr. :(
 
Jag har luskat lite i kvarnbyfoders luserpellets lite oxå nu...
30 kg säck, ca 3,54 + moms(132,75 säck inkl)
150 smrb
8,0 MJ
calc 16
fosfor 2,5
lite dåligt att dom inte hade analys på hemsidan, men det är ju ett bra alternativ till kraffts produkter verkar det som....
 
"Fragvis: Ja, jag har fått lite insiderinfo från em76! Miner vit kommer att ges ut som pellets också! Och alla pellets (utom mineralerna) kommer att vara i samma storlek. Tror Sport får mer MJ och Breed byter namn till "Pluss grön". Och så en ny sorts Groov som du sa, med mer MJ och Smrp. "

Ngn som närmare vet när dessa byten & ändringar kommer att ske. Att nya grooven kommit har jag koll på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 535
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 214
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 156
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 530
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp