Re: Lånar Tråden...
Vet inga kraftfoder som är lämpliga men hö i stor mängd är i alla fall till synes ofarligt, om du har dåliga värden på ditt hö så att det inte räcker till kanske du kan ge kraffts lucernhack eller liknande?
Betfor kan man ju ge lite eftersom det blir lite mat trotts att man inte ger så mkt.
Olja (tex. majs) är att föredra till korsförlamningshästar.
Min rids ju hyffsat intensivt och är ju knappast den lättgödda typen ... :smirk:. Han får 3 dl. betfor om dagen fördelat på tre givor. När jag blandar dem häller jag också i olja.
INGA pellets kommer i närheten av min häst.. nåja, mineralerna är i för sig pelleterade så de får väl gå men inget krafftfoder i pelletsform. Är mkt. kritisk mot det.
Havre verkar inte vara någon hitt heller, fick tidigare kraffts högfettshavre. Och korn är inte att tänka på.
Förutom chevinal pluss och mineraler får han också B-vitamin året runt eftersom det är bra för musklerna.
Det som utlöste korsförlamningen var överutfodring i samband med vila, överutfodring till en predisponerad häst behöver inte vara speciellt mkt. Det du ska tänka på är att dagaen innan vilan ska du ta bort fodret- hellst helt. Där gör många fel.
För att ytterligare undanröja riskerna kan man försöka ge dem ett snabbjobb ca. 3 dagar i veckan. Behöver bara röra sig om ca. 3 minueter men då bör de gå på maxjobb för att tömma ur typ II B fibrerna- fullt ös alltså.
Vid lindrig korsförlamning bör man arbeta hästen rejält dagen efter, gärna full galopp i uppförsbacke eller liknande.
Vid tredje graden- som min häst hafft- får man hålla tummarna att den överlever... Min var oförmögen att röra sig i 26 timmar och jag tackade gud för att han åtminstonde kunde stå upp...
Min häst är en riktig tunnis, men vad fasen- det är en fullblodshäst och jag har med åren fått inse att ingen mat i världen kan få honom tjock. Så länge han sätter muskler och är pigg att rida (han har alltid energi så det både räcker och blir över) får jag vara nöjd. Hellre smal och levande än tjock och död... :smirk:
Lycka till, det är ett helvete att ha en korsförlamningsbenägen häst och gör inte som jag gjorde.. utmana aldrig ödet. Det är inte värt det. Min pålle led helvetes kval vid den senaste korsförlamningen och det var vidrigt att se honom hyperventilera av smärtan, svetten fullkomligt sprutade om honom så ont han hade och detta hoppas jag att jag aldrig utsätter honom för igen...