KRAFFTs vara eller icke vara

varifrån har du fått veta det?jag tycker det är viktigt att tydligt redovisa sina källor om man har hört något...=) annars kan ju såna kritiska personer som jag låta bli att lyssna :D
 
Mina hästar blir tjocka i benen av krafft, vet inte vad det beror på. Fodrar med Hippo nu o det fungerar bra.
 
Jag måste såklart uttrycka mig, Krafft-fan som jag är.. :cool: Mina pållar äter Groov, funkar bra på det. Dom får åxå Miner Blå, bra! Tycker dom har bra foder och deras foderrådgivning är ju åxå bra... :) Nöjd!
 
Jag utfodrar med Groov och tycker det fungerar mycket bra. Lätt att dosera och hantera, nackdelen är då priset - 5,10/kg (vi har säckar). Han får halva sin giva i en aktivitetsboll till lunch och har länge att göra med sin mat eftersom han buffar runt med den tills det är slut innan han sätter tänderna i höet, och slipper då ha tråkigt ens en liten stund under eftermiddagen fram tills jag kommer.

Jag hade honom på bete i somras hos en kvinna som hade riktigt dåliga erfarenheter av produkten. En av hennes hästar hade fått en allergisk reaktion av Grund och tappat håret fläckvis, fått röd och irriterad hud över hela kroppen, rinnande röda ögon och näsa. Efter att ha varit inlagd och fått dropp blev han någorlunda återställd men var alltså i somras fortfarande några år efter händelsen hårlös och röd fläckvis på huvudet med "blöta" ögon. Hon använde också säckar. Hon hade försökt att driva det hela mot Krafft och domstol men inte lyckats. Resultat och undersökningar försvann eller ändrades påstod hon och veterinärer som uttalat sej negativt kom plötsligt inte ihåg att de alls varit inblandade i historien.

Visst blir man fundersam när man hör och ser ett sådan här fall. Om det var bindmedlet som den här hästen reagerat på, mögel eller något ämne i produkten i övrigt vet jag ju inte, och att det hela tystades ner låter inte så bra. Att den här stackars hästen inte var den första heller var något nytt för mej. Men det verkar ju som att man nu gjort om produkten och tillverkningen till det bättre.
 
Det gör jag så gärna! :)
Jag har dels pratat med en foderleverantör om det, men tyckte att det inte kändes riktigt rättvist då denna inte sålde Krafft... Så jag pratade med en foderexpert (kan det ha varit på foderbolaget? Jag minns tyvärr inte vart han jobbade då...) och han sa i princip samma sak. Han har under flera år hjälpt mig att lägga foderstat till mina hästar, han har gått igenom analyser och vägt allt foder in i det allra nogrannaste. Jag litar helt och fullt på honom, han är otroligt skicklig och en mycket tillfrågad foderexpert! :bow:
 
Om hästen är allergisk mot något i fodret så kan ju knappast krafft bli åtalade för det. Vem som blir allergisk mot vad vet man ju oftast inte om förrän det är försent. Det låter lika dumt i mina öron som de korkade Amerikanarna som stämmer MC Donalds för att de blir feta av deras mat.....
Själv fodrar jag med Krafft bla för att jag har en hostponny som inte hostar av krafften. Har haft Hippo basic till en av dem men fick sluta då han fick nässelutslag av det. Använder Krafft Groov,Breed,Grund och Ponny och är nöjd med alla produkterna.
Om det hade varit något fel på fodret eller om det inte funkade så hade nog inte de stora travstallarna haft det till sina hästar.
Foderrådgivare i all ära men de är ofta försäljare eller sponsrade med ett foder och då är de lite jäviga. Olika foder passar till olika hästar - så är det nog!
 
Precis som Welsh tycker jag inte att man kan lasta foderleverantören för allergier, alla tål ju inte allt :crazy:
 
Dammfria kraftfoder??? Müsli-foder av de flesta sorter (i alla fall dodson & horrel, top fit t.ex.)och Fibergi är väl utmärkta exempel på helt dammfria kraftfoder.. :) :)
 
Ja, men hur dyrt är inte det då! Dodson o Horrell har inte ordentliga analysvärden på sina foder, och Fibergi har för dåliga värden för mig o mitt hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 608
Senast: Fazeem
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp