J
jupiter-judex
hur gör ni när hästarna går på gräs dygnet runt, ger ni kraftfoder ändå om hästen rids ca 4 gånger i veckan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jupiter-judex skrev:min häst är just nu ganska rund om magen och antar att den inte blir mindre av det gröna... frågan är om han behöver kraftfoder överhuvud taget eller klarar dom sig lika bra utan? han får havre och betfor+mineraler, men betforen har jag tagit bort redan för det ihop med gräs har jag fått lära mig inte e bra...
jupiter-judex skrev:min häst är just nu ganska rund om magen och antar att den inte blir mindre av det gröna... frågan är om han behöver kraftfoder överhuvud taget eller klarar dom sig lika bra utan? han får havre och betfor+mineraler, men betforen har jag tagit bort redan för det ihop med gräs har jag fått lära mig inte e bra...
lundborg skrev:vet inte om jag vågar ge nåt lusern när han går på väldigt kraftigt bete.
tackmilly skrev:Det ska du inte behöva ge... Gräs innehåller mycket näring och hög halt protein!!
Men något energirikt (och lite protein) kan du ge om hästen har svårt att hålla hull med enbart betet. Låter bra med fri tillgång på hö+gräs och sen korn, kli och lite betfor. :smirk:
thyrniròs skrev:Samma här! Min har heller inte några problem att hålla hullet. Nu får han havre+mineraler+lite betfor en gång i veckan, men om han rids hårdare än vanligt (2 pass för instruktör/v och sedan lättare pass på volt och ute max 3ggr) får han extra någon kväll. Problemet med kraftfoder är att han blir så j*la pigg! han är redan uppe i varv av bara gräset, så jag tror inte att han behöver mer...