Kraftfoder och bete?

mijan

Trådstartare
Ger ni era hästar kraftfoder under tiden de går på bete eller får de nöja sig med gräset?

Sv: Kraftfoder och bete?

Det brukar räcka utmärkt med betet, våra hästar måste snarare motioneras under hela sommaren för att inte lägga ut allt för mycket.

Min förra tant, Pinky, var iofs helt perfekt på detta bete.
Men hon var ett sällsynt undantag...;)

Stödfodrar endast ston med föl o extremt svårfödda hästar som inte klarar sig på enbart bete.

Ger ni era hästar kraftfoder under tiden de går på bete eller får de nöja sig med gräset?

Om hästen ifråga håller sig fin i hullet på enbart betet (och det gör typ 90% av alla hästar med RÅGE!) så får de bara gräs + ev. mineraltillskott.

Det finns ingen mening med att ge kraftfoder om de håller hullet bra på gräs. Vare sig de arbetas eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 361
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka