Kraftfoder till äldre häst

Betfiber är just rena betfiber. Betfor kan säkert också funka men det innehåller väldigt mycket socker om man jämför med betfiber.
Det finns ett antal olika märken, till exempel granngårdens betfiber, pavos speedibeet och kwikbeet :)
Misstänkte att det var det som avsågs, men då jag läste lite expertsvar och dyl där de omnämnde även betfor som betfiber (fast blandade med melass), så ville jag vara säker på vad själva tipsen gällde :)
 
Tacl för alla svar :bow:

Sökte lite på betfiber och insåg att det är lite olika begrepp. Ni som tipsar om betfiber, menar ni slobber mash, granngårdens produkt eller betfor? :)
@Problematisk @TinyWiny
Jag syftar på ren betfiber. Finns med och utan tillsatt mellass. Med tillsatt melass är det betfor och utan tillsatt finns sorterna speedibeet och kwikbeet. Har hästen ingen historia av fångkänslighet så hade jag gett vanlig betfor. Betfor är billigast vilket självklart är viktigt om man behöver ge större mängd. Slobber mash och betfiber mash innehåller en massa andra grejer och räknas inte som grovfoder utan som kraftfoder.

Även om både betfiber och lucern (i lucern räknar jag även in de höpellets som finns på marknaden som är rena produkter) räknas som grovfoder är det en god idé att vänja in för precis som när man byter grovfoder i vanliga fall så behöver tarmen få en chans att ställa om bakteriefloran. Däremot behöver du inte vänja in som med ett kraftfoder utan du kan börja ge större mängder, typ ett kilo/dag direkt och öka med ett kilo/dag sedan precis som när man vänjer in vilket hö som helst. En av mina tidigare hästar fick problem med tänderna pga sjukdom. Hon levde sin sista tid enbart på betfor (och mineraler). Hon fick hö som vanligt för även om hon inte kunde tillgodogöra sig det så behövde tuggbehovet bli tillfredsställt och sedan fick hon betfor för att täcka sitt behov. Hon var en lättfödd fjording och fick sju kilo betfor/dag om jag inte minns helt fel. Det blir mycket så ett tips är en vanlig vattenbalja i boxen. En krubba förslår inte långt.
 
Misstänkte att det var det som avsågs, men då jag läste lite expertsvar och dyl där de omnämnde även betfor som betfiber (fast blandade med melass), så ville jag vara säker på vad själva tipsen gällde :)
Betfor har numera sänkt sockerhalt. Det innehåller 10,5% socker vilket är samma som många hö/ensilage. Till en fångkänslig häst rekommenderar man en sockerhalt under 10% men till en äldre häst utan fånghistoria hade jag inte varit rädd för att ge vanlig betfor. Speedibeet och kwikbeet innehåller 5% socker vilket gör det lämpligare till fångkänsliga hästar.
 
Misstänkte att det var det som avsågs, men då jag läste lite expertsvar och dyl där de omnämnde även betfor som betfiber (fast blandade med melass), så ville jag vara säker på vad själva tipsen gällde :)
Betfor är inget annat än ett varumärke, där produkten är melasserad betfiber.
Är man rädd för sockret kan man blötlägga det i för mycket vatten och hälla bort överskottet.
I min värld är det dock ingen nackdel med sockret, eftersom det tillför lite extra energi till en häst som har ett stort behov - förutsatt att det inte finns någon fånghistorik, som sagt.
(min gammelgubbe - shetland 30 år - har enligt uppgift haft fång en gång som 17-åring, men aldrig mer. Han äter ca 1½ liter uppblött betfor om dagen utan problem)

Det viktigaste skälet till att jag personligen hellre köper betfor och sköljer bort överskottsmelass än att köpa kwikbeet eller speedibeet är att Betfor tillverkas i Sverige av svenska sockerbetor. Jag tycker det är lika onödigt att köpa importerat foder som att köpa importerat vetemjöl, nötkött eller grönsaker om samma sak finns inom landets gränser.
 
Betfor är inget annat än ett varumärke, där produkten är melasserad betfiber.
Är man rädd för sockret kan man blötlägga det i för mycket vatten och hälla bort överskottet.
I min värld är det dock ingen nackdel med sockret, eftersom det tillför lite extra energi till en häst som har ett stort behov - förutsatt att det inte finns någon fånghistorik, som sagt.
(min gammelgubbe - shetland 30 år - har enligt uppgift haft fång en gång som 17-åring, men aldrig mer. Han äter ca 1½ liter uppblött betfor om dagen utan problem)

Det viktigaste skälet till att jag personligen hellre köper betfor och sköljer bort överskottsmelass än att köpa kwikbeet eller speedibeet är att Betfor tillverkas i Sverige av svenska sockerbetor. Jag tycker det är lika onödigt att köpa importerat foder som att köpa importerat vetemjöl, nötkött eller grönsaker om samma sak finns inom landets gränser.
Absolut, är medveten att betfor är ett produktnamn, men tänkte det var ett smidigt sätt att diskutera vad jag menade :)

Tack för tipsen iaf! Visste inte att betfiber var en sån bra grovfoder-giva. Betfor gillar hon, så att öka den är inget problem :) Fång har hon inte haft de 18åren vi ägt henne *peppar peppar* så att öka det (kanske när betet minskat lite) känns inte som ett problem.
 
Betfor är inget annat än ett varumärke, där produkten är melasserad betfiber.
Är man rädd för sockret kan man blötlägga det i för mycket vatten och hälla bort överskottet.
I min värld är det dock ingen nackdel med sockret, eftersom det tillför lite extra energi till en häst som har ett stort behov - förutsatt att det inte finns någon fånghistorik, som sagt.
(min gammelgubbe - shetland 30 år - har enligt uppgift haft fång en gång som 17-åring, men aldrig mer. Han äter ca 1½ liter uppblött betfor om dagen utan problem)

Det viktigaste skälet till att jag personligen hellre köper betfor och sköljer bort överskottsmelass än att köpa kwikbeet eller speedibeet är att Betfor tillverkas i Sverige av svenska sockerbetor. Jag tycker det är lika onödigt att köpa importerat foder som att köpa importerat vetemjöl, nötkött eller grönsaker om samma sak finns inom landets gränser.
Extra energi tillför inte betfor i och med den högre sockerhalten. Det är samma energiinnehåll i betfor, speedibeet och kwikbeet. I övrigt håller jag helt med dig :)
 
En vän till mig har en 32 årig fd travare som inte heller kan tillgodose sig helt under vintern på grovfoder och hon ger lusernpellets plus suregrow och han är riktigt fin fortfarande. Är ett avelsfoder.
 
Min 22 åring som dessutom haft fång ( gör de ännu svårare ) har dock fina tänder för sin ålder men lite svårt att hålla hull på vintern från Betfiber Mash 0,5 liter, 1 kg krafft senior senitive och sen 10-12 kg hö mer äter hon inte. Betfiber får hon för att hon gärna får kolikkänningar på vintern då hon dricker dåligt så slaffsar på massa vatten.
 
En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på grovfoder/gräs inte räcker.
Fram tills nu har hon fått krafts grov original samt höpellets och betfor. I vintras var vi uppe i så stora mängder att jag skulle gärna hitta något mer anpassat för henne så att hon inte behöver äta så stor mängd.

Vi har bra grovfoder, men av naturliga skäl ingen analys ännu ;) Vill dock gärna ha ett kraftfoder att ge även nu på betet, så börjar kolla redan nu så får vi komplettera foderstaten när vi börjar ge hösilage igen.
Föredrar pelletsform, då det är mjukt att äta för henne när det blötts upp.

Någon som har ett bra tips? Gärna inte det dyraste, eller svåraste att få tag på heller!
Jag föredrar potatisprotein framför Luzern, det är mer koncentrerat och påverkar inte balansen mellan kalcium och fosfor.
 
Men till en äldre häst med dåliga tänder, där problemet är att den inte kan äta tillräckligt med hö, är inte potatisprotein ett bra alternativ i mina ögon. Däremot är det super om man bara vill tillföra extra protein!

Nej, jag håller med. Potatisprotein och lusern är inte jämförbara på det sättet.
 
Min 22 åring som dessutom haft fång ( gör de ännu svårare ) har dock fina tänder för sin ålder men lite svårt att hålla hull på vintern från Betfiber Mash 0,5 liter, 1 kg krafft senior senitive och sen 10-12 kg hö mer äter hon inte. Betfiber får hon för att hon gärna får kolikkänningar på vintern då hon dricker dåligt så slaffsar på massa vatten.
Men alltså ärligt talat, Krafft Senior Sensitive innehåller 18 % stärkelse plus 5% socker - det är inget lämpligt foder om man vill undvika fång...
Betfiber mash innehåller 9 % stärkelse plus 6 % socker.

OM jag vore du skulle jag byta ut detta mot (sköljd) betfor och melassfria lusernpellets., för att minska risken för fångåterfall.
 
Men alltså ärligt talat, Krafft Senior Sensitive innehåller 18 % stärkelse plus 5% socker - det är inget lämpligt foder om man vill undvika fång...
Betfiber mash innehåller 9 % stärkelse plus 6 % socker.

OM jag vore du skulle jag byta ut detta mot (sköljd) betfor och melassfria lusernpellets., för att minska risken för fångåterfall.
Lusern är inte aktuellt tyvärr. Hon kan inte äta de redan prövat de flera gånger med samma resultat hon blir dålig, svullna ben och odräglig ;) I sommar äter hon bara mineraler. Stått på samma foderstat på vintern i två år nu. Inget över hull och klarat sig bra på detta. Vi får se hur årets hö blir innan vi tar några nya beslut angående hennes foderstat. Men något lusern kommer inte in i hennes krubba iaf!
 
Min gammelman (blev 31 år), fick de sista åren, "fri tillgång" på hö i boxen. Även ute, eftersom han gick själv på vintern.
Fri tillgång på lusern, både pellets och hack. I en upphängd hink i boxen. Där fick han även sina Edel Avel/ Groov125 (som det hette då), runt 1 kg per dag. Torra eftersom han vägrade äta blött mat. Åt runt 3-4 kg lusern per dag.
Lyran 6.jpg
här är en bild från de sista åren
Havre, betfor, vetekli, mineraler + hans "pulver" (kiselgur, nypon, Flexijoint).
De 3 sista somrarna stod han på box på nätterna, ute på bete dagtid. Fick i princip samma foderstat året runt
 
Har ni Granngården nära er? I en del butiker (jag vågar inte svära på om det gäller alla, eller bara de som har den utökade hästavdelningen), så har de ett foder från Dodson och Horrell som heter Sixteen plus som är just för äldre hästar och deras behov. Jag har jobbat där och det är utan tvekan det foder som sålt absolut allra bäst, och folk verkar vara nöjda. Dodson och Horrell borde väl dessutom säljas på andra ställen. Höjer ett varningens finger för att det är karens på det, så om det är en piggare äldre häst som fortfarande tävlar kan det vara bra att känna till.
 
Har ni Granngården nära er? I en del butiker (jag vågar inte svära på om det gäller alla, eller bara de som har den utökade hästavdelningen), så har de ett foder från Dodson och Horrell som heter Sixteen plus som är just för äldre hästar och deras behov. Jag har jobbat där och det är utan tvekan det foder som sålt absolut allra bäst, och folk verkar vara nöjda. Dodson och Horrell borde väl dessutom säljas på andra ställen. Höjer ett varningens finger för att det är karens på det, så om det är en piggare äldre häst som fortfarande tävlar kan det vara bra att känna till.
Skapligt nära, så ska kolla närmare på det :) Tack! Tävlas gör hon inte, så det är lugnt för vår del.
 
Har ni Granngården nära er? I en del butiker (jag vågar inte svära på om det gäller alla, eller bara de som har den utökade hästavdelningen), så har de ett foder från Dodson och Horrell som heter Sixteen plus som är just för äldre hästar och deras behov. Jag har jobbat där och det är utan tvekan det foder som sålt absolut allra bäst, och folk verkar vara nöjda. Dodson och Horrell borde väl dessutom säljas på andra ställen. Höjer ett varningens finger för att det är karens på det, så om det är en piggare äldre häst som fortfarande tävlar kan det vara bra att känna till.

Varför är det karens på det?

@Ceta Till min gamle kräsne 26 åring som inte äter så mkt grovfoder som jag kanske hade önskat så får han Dodson Build up cubes och riskli nu . Det funkar alltid och fort går det! Efter en dryga vecka ser man redan att han börjar runda på sig. Makalöst bra är det! Fast dyyyrt !
 
Varför är det karens på det?

@Ceta Till min gamle kräsne 26 åring som inte äter så mkt grovfoder som jag kanske hade önskat så får han Dodson Build up cubes och riskli nu . Det funkar alltid och fort går det! Efter en dryga vecka ser man redan att han börjar runda på sig. Makalöst bra är det! Fast dyyyrt !

Det är glukosamin i det. Då blir det 96 h karens för tävling.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 908
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 106
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp