Kraftfoder till het häst med lite hjärnspöken!

charliesangel

Trådstartare
Hämtade i helgen hem en ny häst som är lite av den speciella sorten, just nu äter hon 1.5kg lympos havrefri musli, 1kg lucern och nästan fri tillgång till hösilage.
Hon har tidigare ätit ca 10kg silage och muslin åt hon hos förra ägaren också.
Lucernen har vi lagt på här eftersom hon är lite för tunn.
Hon kan inte äta havre och har väldigt mycket energi i sig själv.

Hon funkar okej på lympos fodret men då vi inte har någon återförsäljare i närheten så måste vi hitta något liknande.
Tanken nu är väl att hon endast ska få 1kg musli och 2kg lucern.
Inne får hon sitt silage i hönät och de fylls regelbundet så hon hela tiden ska kunna äta när hon är inne, ute får dom ena givan i slowfeeding nät och sen körs skottkärror ut med hösilage så dom ska hålla igång magen.

Har funderat lite på pavo care4life eller spillers cool mix.
Någon som har erfarenhet av något av dom?
Andra tips är självklart också välkomna :)
 
Är hästen het och ser bra ut i kroppen skulle jag ta bort allt kraftfoder och enbart ha kvar en del lucern beroende på höets värden..
 
Är hästen het och ser bra ut i kroppen skulle jag ta bort allt kraftfoder och enbart ha kvar en del lucern beroende på höets värden..
Har funderat på att göra de, men som jag skrev så är hon lite tunn därför hon får lucernet, dock tycker hon inte de är så gott så nu blandas de med hennes musli och då äter hon iallafall.
 
Har du Granngården i närheten har de en havrefri müsli i sitt egna sortiment.
Lite mer miljövänligt med svenskt.
 
Nu är inte vår häst så het, så han fungerar utan problem på det.
Min kompis hade en rätt laddad häst (men otroligt svårfödd) som fick salsa foder och fungerade mkt bra på det.

Låter bra. Min häst är nog inte direkt svårfödd utan hon tappade endel pga lång resa och stress.
Är de salsa fodret som finns på granngården och hööks?
 
Hon får pellets, ger henne nog inte så gärna med melass, pga att hon är såpass het redan. Ska prova imorgon att skiva morötter och blanda i lucernen och endast ge henne de så får vi se om hon äter.
det är melass i pellets från krafft :) Testa deras hackade lusern? Ska väl innehålla ungefär samma. Eller lusern mixen, då får du lite mer energi till hästen om den behöver gå upp i vikt.
 
det är melass i pellets från krafft :) Testa deras hackade lusern? Ska väl innehålla ungefär samma. Eller lusern mixen, då får du lite mer energi till hästen om den behöver gå upp i vikt.

Ja alla pellets från krafft som jag kollat på iallafall vilket är synd då jag alltid kört med krafft till mina hästar :( Ska testa hackad. Hon är inte jättesmal och jag upplever henne inte så svårfödd heller, hon har redan lagt på sig bra på bara några dagar :)
 
Låter bra. Min häst är nog inte direkt svårfödd utan hon tappade endel pga lång resa och stress.
Är de salsa fodret som finns på granngården och hööks?
Ja, det är ju inte helt ovanligt att de gör det. Min får Salsa Xtra Mix, men de har som sagt en havrefri variant.
Du kan kolla på salsas hemsida ang närmaste återförsäljare. Det finns inte på mitt Granngården dock, och Hööks säljer Mustangfoder tror jag. Där kan du även kolla innehållet, det är 3% melass i den havrefria müslin nu när jag snabbkollade.
 
Har ni analys på grovfodret?
En häst som man vill få upp i vikt skulle jag ha tagit bort alla hö/slowfeeding nät till. Då är det lättare att få i henne mer grovfoder, sedan hade jag lagt till lusern beroende på vad som fattas i grovfodret, behövs mer MJ (som de går upp i vikt av) så är olja bra. Max 1dl/utfodringstillfälle. Innehåller ca 3mj/dl.
 
Hon får pellets, ger henne nog inte så gärna med melass, pga att hon är såpass het redan. Ska prova imorgon att skiva morötter och blanda i lucernen och endast ge henne de så får vi se om hon äter.

Då hade jag bytt till den hackade utan melass, den innehåller olja istället. Men jag hade fortfarande plockat bort muslin och försökt få i henne lucernet på annat sätt.
 
Har ni analys på grovfodret?
En häst som man vill få upp i vikt skulle jag ha tagit bort alla hö/slowfeeding nät till. Då är det lättare att få i henne mer grovfoder, sedan hade jag lagt till lusern beroende på vad som fattas i grovfodret, behövs mer MJ (som de går upp i vikt av) så är olja bra. Max 1dl/utfodringstillfälle. Innehåller ca 3mj/dl.

Ja de har vi och vi har ganska bra värden. Hon får som sagt inte alla måltider i nät utan nätet får hon för att hon blir väldigt rastlös så de är ett sätt att aktivera hennes huvud, hon äter annars väldigt fort och stressat vilket inte heller är bra. Som jag skrev så äter hon lucern redan, dock pellets men jag ska efter tips försöka byta till hack istället eftersom hon inte tycker pelletsen är gott alls, ska prova olja!:)
 
Jag tycker också du ska ta bort slowfedingnätet. Det är ju till för just slow feeding för hästar som inte kan få så mycket hö av olika anledningar. Om du ger hästen så mycket hö inne att hon alltid har kvar kommer hon dessutom ganska snabbt inse att hon inte behöver stressa i sig maten de stunder den är lättillgänglig (vilket den inte är i slow feeding). En stressad, hungrig häst blir inte mindre stressad av att maten är svår att komma åt.
 
Jag tycker också du ska ta bort slowfedingnätet. Det är ju till för just slow feeding för hästar som inte kan få så mycket hö av olika anledningar. Om du ger hästen så mycket hö inne att hon alltid har kvar kommer hon dessutom ganska snabbt inse att hon inte behöver stressa i sig maten de stunder den är lättillgänglig (vilket den inte är i slow feeding). En stressad, hungrig häst blir inte mindre stressad av att maten är svår att komma åt.
Hade hon varit jättesmal så hade jag nog tagit bort hönätet men nu är hon ju inte de utan endast lite tunn efter resan.
Sen får hon 2/6 måltider i nätet så hon har möjlighet att äta vanligt också, till natten får hon ett nät och på golvet och då äter hon nätet först.
Hon har mycket mindre hjärnspöken och är mindre stressad när hon får nätet för då håller hon igång huvudet och de är främsta faktorn att hon får de, sen är de så klart för att hon ska hålla igång magen fler timmar om dagen för att slippa stressen av att vara hungrig.
 
Har haft en "foderexpert" här nu (som också är min dressyrtränare) Hon har kollat på hästen vid ridning och hennes hull och skrivit en foderstat som vi hoppas ska funka.
Hon ska fortsätta med höet precis som nu, sen ska hon äta 2.5kg lucern så ska vi testa med 0.5kg spillers cool mix, olja och magnesium. Oljan ska tas bort när hon lagt på sig lite till och lucernen ska även minskas, när hon nått målvikten är tanken att hon ska äta ett kg lucern, ett kg spillers och magnesium.

Vi testar detta nu så hoppas jag de blir bra, tack för alla tips så länge :)
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö .. och pållen min börjar snart gå ute på natten tsm med alla andra hästar i stallet. De är ju trots allt hästar, och därför vill vi att...
Svar
12
· Visningar
868
Senast: remmis
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 228
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp