Kraftfoder till het häst med lite hjärnspöken!

Jag blir lite frågande till din "foderexpert". Lusern är ju ett grovfoder precis som hö och ensilage och att det allenarådande skulle hjälpa till att få upp hullet istället för att ge fri tillgång (utan slow feedingnät) av annat grovfoder stämmer ju inte. Den enda garanterade effekten utan att ha analys av det övriga grovfodret är för din plånbok. Är inte hästen väldigt tunn/mager vilket jag uppfattar det som att den inte är och att det katastrofala värden på ensilaget så kommer det definitivt att kosta dig mer än vad det ger hästen. Den skulle mycket väl kunna äta upp sig på bara fri tillgång av ensilage och i bästa fall också helt utan kraftfoder.
 
Jag blir lite frågande till din "foderexpert". Lusern är ju ett grovfoder precis som hö och ensilage och att det allenarådande skulle hjälpa till att få upp hullet istället för att ge fri tillgång (utan slow feedingnät) av annat grovfoder stämmer ju inte. Den enda garanterade effekten utan att ha analys av det övriga grovfodret är för din plånbok. Är inte hästen väldigt tunn/mager vilket jag uppfattar det som att den inte är och att det katastrofala värden på ensilaget så kommer det definitivt att kosta dig mer än vad det ger hästen. Den skulle mycket väl kunna äta upp sig på bara fri tillgång av ensilage och i bästa fall också helt utan kraftfoder.

Hästen va tunn när hon kom efter långresa, nu går hon på bete och har fritillgång men efter en vecka drygt hade hon tappat hull så vi började ge henne lucern igen och nu har hon lagt på sig igen.
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö .. och pållen min börjar snart gå ute på natten tsm med alla andra hästar i stallet. De är ju trots allt hästar, och därför vill vi att...
Svar
12
· Visningar
868
Senast: remmis
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 228
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp