kraftfoder under sommaren?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare favvo_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 769
Den häst jag rider fortsätter jag med kraftfodret- den andra får bara sina mineraler+vitlök eftersom hon bara går i hagen utan att arbeta...

Ja fast bara kvällsgivan eftersom dom går på bra bete hela sommaren dygnet runt.
Sedan är det skönt att dom fortfarande har fodret när det är dax att stalla in så man slipper problem vid nyfodring.

Nix. Inget kraftfoder under sommaren.

Gräset räcker gott och väl.

Absolut inte...kraftfodret är ju i stort sett bara en ersättning till ett taskigt hö...så länge hästarna håller sitt hull under sommaren behövs varken det ena eller det andra...även om dom motioneras...Man ska inte underskatta betet...det är bättre än man tror...

Ja, de kommer få lite kraftfoder men inte mycket. Hästarna får idag inte speciellt mycket kraftfoder, den ena får 400 g
havrekross och den andra får 200 g havrekross + 200 g kornkross och betfor. De får typ 1½ l om dagen samt mineraler.

I sommar kommer givan ligga kvar där i kring någonstanns vad beträffar havre, korn och betfor. De får även salt, mineraler och vitlök.

Resterande period (vila) och endast kanske skrittprommenader i olika former (vid sidan, ridning) kommer de antagligen få betfor, kanske en ½ l med mineraler och vitlök.

Jag brukar ge lite betfor m vitlök efter ridturerna för att få i honom vitlöken (och som "godis"/belöning)
beror oxå på hur han håller sig i hull osv
förra året räckte inte betet till ordentligt(sista månaden) och då gav jag lucern och havre.
/Arabizar

ja, jag har lite dåligt med bete i sommar.. men de kommer att ha tillgång till hö också som läggs ut i hagen så de absolut inte blir utan mat! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: Snurrfia
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
404
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka