Kraftfoderfrågor!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Mannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 655
M

Mannie

Har lite funderingar vad det käller det färdigpelleterade fodret krafft grund! Gick över från den här sortens foder för ett par år sedan till havre mineraler o betfor mm och har nu nästan glömt varför grunden skulle vara bra!? Till saken hör att den nyinköpta hästen gått på krafft grund hos förra ägaren och jag vet inte om det är någon ide att byta foder nu. Undrar till vilket syfte man ger en häst detta kraftfoder? Vilken typ av hästar passar fodret till och varför vill man utfodra med det? Vad innehåller det och är det något särskilt som bör tillsättas?

Tyvär har jag ingen analys på grovfodret. Kan ngn ge mig tips om vart jag kan få det gjort?

Sv: Kraftfoderfrågor!

Jag anlitar AnalyCen för analyser av hö och silage, men det finns fler labb också. Varför man ger Kraft? Ja, jag själv föredrar att mixa ihop det jag behöver själv av ex havre, korn, betfor, lucern, mineraler. Men en anledning kan väl vara att det är "bekvämt", allt i ett så att säga.

Sv: Kraftfoderfrågor!

Krafft grund är ju just ett grundfoder. Som passar ett hö med "normalvärden". De som ger det ger det förmodligen för att de tycker att det är enklare att ge det än t ex havre och mineraler. Vilket det oftast inte är eftersom du måste ge en viss mängd foder för att komma upp i rätt mineralmängd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
727
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 369
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet