Kraftig anemi, hb 8!!

Ellinors

Trådstartare
Jag förstår ingenting.

Min hund blev väldigt trött för någon månad sedan och hade kraftig blodbrist. Hon fick blodtransfusion direkt hos veterinären. De trodde det var någon autoimmun blodsjukdom. Men sedan hittade de en kapsyl i hennes magsäck som de tog ut. Då trodde de hon haft magkatarr och fått i sig den vilket förvärrat allt. Hon kom hem och mådde jättebra och har ätit medicin mot magsår. Hon har varit hur pigg och glad som helst och är fortfarande. Hon har varit på lite veterinärbesök och kollat värdena som varit fortsatt jättelåga. Hon har fått några sprutor med extra järn och b-12. Igår ringde veterinären och sa att hennes nya prover är fruktansvärt dåliga. Hälften så dåliga som när hon kom in akut. Hb 8. Men hon är 100% pigg, jag förstår ingenting!! Veterinären säger att hon kan bli dålig snabbt och att då bör hon avlivas för att inte då en för plågsam död. De vill ge henne blod en gång till nu. Dock har vi två sjuka hundar som nått taket på försäkringarna och vi har fått lägga ut massor med pengar från egen (lånade :/) ficka. En blodtransfusion kostar massor. Och nyss läste jag att blodtransfusion kan förvärra anemi?? Vet. misstänker magkatarr och att hon har sår i magen som blöder och/eller någon läskig benmärgssjukdom. Jag förstår inte. Hon är helt pigg och leker, busar, springer, snor mat, tigger, hoppar, skäller, ställer krav osv. Precis som hon var när hon var 3 år. Nu är hon 9 år.

Någon som har några tankar?
 
Jag förstår ingenting.

Min hund blev väldigt trött för någon månad sedan och hade kraftig blodbrist. Hon fick blodtransfusion direkt hos veterinären. De trodde det var någon autoimmun blodsjukdom. Men sedan hittade de en kapsyl i hennes magsäck som de tog ut. Då trodde de hon haft magkatarr och fått i sig den vilket förvärrat allt. Hon kom hem och mådde jättebra och har ätit medicin mot magsår. Hon har varit hur pigg och glad som helst och är fortfarande. Hon har varit på lite veterinärbesök och kollat värdena som varit fortsatt jättelåga. Hon har fått några sprutor med extra järn och b-12. Igår ringde veterinären och sa att hennes nya prover är fruktansvärt dåliga. Hälften så dåliga som när hon kom in akut. Hb 8. Men hon är 100% pigg, jag förstår ingenting!! Veterinären säger att hon kan bli dålig snabbt och att då bör hon avlivas för att inte då en för plågsam död. De vill ge henne blod en gång till nu. Dock har vi två sjuka hundar som nått taket på försäkringarna och vi har fått lägga ut massor med pengar från egen (lånade :/) ficka. En blodtransfusion kostar massor. Och nyss läste jag att blodtransfusion kan förvärra anemi?? Vet. misstänker magkatarr och att hon har sår i magen som blöder och/eller någon läskig benmärgssjukdom. Jag förstår inte. Hon är helt pigg och leker, busar, springer, snor mat, tigger, hoppar, skäller, ställer krav osv. Precis som hon var när hon var 3 år. Nu är hon 9 år.

Någon som har några tankar?

När hunden har en så kraftig anemi som din så kan man inte vänta på att sätta in behandling, risken är att hunden hinner dö under tiden som man funderar på om det är magsår eller något annat som orsakar din hunds anemi. Blodtransfusion vid anemi ger man endast om anemin är verkligt akut. Eftersom din veterinär rekommenderar transfusion så är det sannolikt akut. Jag tycker inte att det finns så mycket att fundera över faktiskt. När det är så akut så måste man först behandla för att köpa lite tid, sedan kan man börja leta efter orsaken.

Man kan vara hyfsat pigg vid anemi om blodförlusten sker successivt under lång tid, så att din hund ändå är pigg är inte ett tecken på att det är bra.
 
Ang vara pigg, så det kan vända extremt fort på häst i alla fall. Min häst kom in pigg och glad (vaken, uppmärksam, travade och blåste upp sig av att vara på ny plats etc). Det togs blodprov, sen kom de tillbaka vit i ansiktet och så att det måste vara fel på maskinen, de skulle ta om provet. Sen blev det ett himla pådrag. Han hade en hematokrit på 12%.. Fick akut behandling både med olika sorters dropp och de tappade donatorhäst och gav honom helblodstranfusion. Men som sagt, pigg och glad när han kom in. Men enligt vet tveksamt om han överlevt natten hemma.

När han 2 v senare (kvar på djursjukhuset) dog, så han hade varit pigg på morgonen, trots ganska dåliga provvärden (minns inte exakt, har för mig det var 15% men kan minnas fel). Vid lunch hade han blivit sämre, och de ringde mig och sa att ville jag vara med vid avlivning var det dags att komma in.. Det provet de tog då visade 7% hematokrit :S När jag kom in en knapp timme senare hade han strax innan blivit superdålig trots massiv understödjande behandling. Så dålig att han innan de hann få fram avlivningsgrejerna kollapsade i cirkulationssvikt. Strax innan jag kom hade de tagit ett ytterligare prov, som de ju inte hann analysera förrän efter hans död. Hematokriten då var så låg att den inte gick att mäta alls.

Ett dygn innan han dog var jag där och hälsade på. Han var pigg som en spigg och jätteglad, helt som vanligt. Om jag inte vetat hur illa det var, och de istället sagt "han är frisk, ta hem och rid" så hade jag glatt gjort det och inte sett något konstigt i rekommendationen. Så pigg och glad och helt normal var han.

Så, gläd er åt att hunden är pigg och glad, men likt föregående talare skulle jag nu direkt fatta ett beslut om jag ville låta hunden somna nu, medan den ännu är pigg och glad, eller om jag ville fortsätta försöka och ge blodtranfusion. Jag skulle inte avvakta, just för risken att/om det vänder och vänder snabbt.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 342
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 475
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp