Bukefalos 28 år!

Kraftigt svullen has

Trocadero_lover

Trådstartare
Pållen var kraftigt svullen på ena hasen idag, även på insidan & lite högre upp. Inte speciellt varmt, ömmar inte men ordentligt svullet...
Masserade in kylbalsam och lät henne vila idag. Men vad kan detta vara? Hur ska jag "behandla" henne? låta henne vila några dagar & se om svullnaden går ner?
Har aldrig varit halt/skadad. Reds senast igår och då var hon pigg & glad och ingen svullnad.
 
Sv: Kraftigt svullen has

Vad tråkigt med din häst!
Jag har en åring som också lyckats skada hasen, otäckt svullen på både in och utsida. Jag åkte in på klinik med honom och där blev hasleden ultraljudad.
Vet tror på kraftig vrickning/stukning+att ett ligament såg lite skadat ut:eek:
Min häst går nu i sjukhage och får smärtstillande/antiinflammatorisk medicin och vi ska på återbesök om ett par veckor.
Svullnaden har nu lagt sig lite men han är fortfarande varm, jag fick rådet att massera in isbalsam så det är ju bra att du gjort på din häst.
Min häst är inte heller särskilt halt(markerar lite)
Lycka till med din häst:)
 
Sv: Kraftigt svullen has

Jaa riktigt tråkigt ! Bara haft henne sedan november och letar tränare nu för fullt så vi kan komma igång & träna så händer detta... :/
Usch då ! Hur länge väntade du med att ringa veterinären? Har en kiropraktor som kommer på onsdag, hon är duktig på skador och sånt så tänkte låta henne titta på detta så får vi se vad hon säger. Hon är inte jättevarm, väldigt lite. Får köra på med isbalsam & vila, hon verkade inte halta idag i alla fall. Ska springa med henne imorgon & se hur det ser ut.

Deras hage som hon går i, där finns en ganska rejäl slutning, mer som en "hylla". Det kanske inte är så bra att de kan gå ner där? För de springer nästan alltid ner dit. Funderar på¨om vi ska stängsla om så de inte kan gå dit... vad tror ni?
 
Sv: Kraftigt svullen has

Jag ringde kliniken redan dagen efter jag hittade svullnaden, jag är en sån som oroar mig ganska mycket och tyckte att det kändes skönast att få veta vad svullnaden berodde på direkt. Min häst är dock fortfarande väldigt varm..
Om jag vore dig skulle jag stängsla bort den lilla "backen" i hagen, det är kanske onödigt om din häst springer där mycket nu när den är svullen.
Om det är samma skada som min häst har så fick jag rådet att han ska ta det så lugnt som möjligt i liten hage(det är inte direkt lätt med en vild åring):angel:
Lycka till!
 
Sv: Kraftigt svullen has

Jag har bytt till en helt annan hage, den är lite mindre och där kan hon inte springa så mycket. Hon är fortfarande lika svullen och lite varmare i den hasen, har kylt & låtit henne vila & bara låtit henne gå ute som vanligt & inne på nätterna. Kiropraktorn tittade på henne igår & behandlade henne med laser och hon tyckte jag skulle rida henne normalt i helgen & se hur hon känns & är de inte bra på tisdag så ska jag ringa.. Tror jag bara skrittar & ev travar litelite bara för känna på henne. Hon har varken blivit bättre eller sämre O hon haltar inte... svårt & veta hur man ska göra!
 
Sv: Kraftigt svullen has

Det behöver inte va detta, men tänkte bara berätta om min häst som också fick svullen has, (men lite mer som en galla) inte varm och ingen hälta. Det visade sig att det var en lös benbit. Tycker inte du ska rida henne förän du har kollat upp det.
 
Sv: Kraftigt svullen has

Hon blir varken bättre eller sämre i hasen. Testade & rida en kort sväng idag, skrittade mestdels, travade lite bara för att känna lite och hon var pigg & framåt.. lite snubblig var hon också men det kanske berodde på att hon var pigg & lite tittig.
Svårt & veta hur man ska göra, om de inte blivit bättre på måndag så ska jag ringa.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 292
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 516
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp