kramp + förlamning = vad för sjukdom?

psychogrrl

Trådstartare
Finns det någon sjukdom som kan ge både kramp och förlamning?
Att djuret krampar i nacke/rygg, men är alldeles lealös i benen.
 
Finns det även hos andra djurarter, eller är det bara hos häst?

Drabbar det bara föl, eller även äldre hästar?
 
Som jag har förstått det finns det två typer av abortvirus ett som drabbar ston så dom kastar sina föl.Och ett som drabbar det lokalanervsystemet och det kan vilken häst som helst få.Abortvirus är smittsamt!

Det flesta sjukdommar som angriper ryggen och nerverna kan ge de symtom du angivit.tex korsförlamning,slinger,borelia och botulism tex kan ge liknade symtom/H
 
Anledningen till att jag frågar är att en kalv (ja, inte häst, men på "andra djur" är det bara frågor om fiskar och kaniner..) i stallet dog igår och hade de symptomen. Kalven dog när (den inkompetenta) veterinären till slut hade kommit ut till stallet (när vet höll på och fipplade med termometer). Den var bra kvällen innan och sprang omkring och busade. Igår fm (vid 10) hittade jag kalven så som jag beskrev, den krampade bakåt med huvudet, men benen var alldeles lealösa, den ryckte även till någon gång och hostade (den andades bra och kunde prata med mamman). Stallägaren ringde veterinär direkt, men denne kom inte ut förrän klockan 13 (distriktare). Veterinären hade ingen aning om vad det var, stallägaren gissade på tarmvred eller något eftersom den mådde bra kvällen innan och sen skrek en del när den var dålig. Kalven var väl en vecka eller något, mamman är en väldigt duktig och bra mamma.

Jag tänkte på botulism eftersom de ju har stora gärden att gå på och det kan ha kommit in jordbakterier genom navelsträngen innan den torkade upp och försvann. Men vad jag har läst borde ju inte kalven krampa då? de blir väl bara mer och mer förlamade.

Tack för din hjälp! Du kanske inte vet hur det är med kor dock?
 
Låter som CCN, en typ av B-vitaminbrist, svarar i så fall bra på stora doser Beviplex, en halv flaska intravenöst till att börja med. Att kalven dog så snabbt talar dock emot det, man kan tänka sig att kramperna helt enkelt berorodde på att kalven var döende o då går det ofta inte att avgöra grundorsaken, 3 tim väntetid på något som ringts in efter telefontid går knappast att klaga på, det är ofta svårt för en vet att totalt lägga om rutten mitt under förmiddagsrushen.
PL
 
Han ville inte ge någonting, inte vitamin, smärtstillande etc. Stallägaren föreslog vitamininjektion, men då blev veterinären väldigt irriterad.

Hon krampade ju inte på det sättet (ryckte) utan det var som om musklerna fastnat i kontraherat läge (den sortens kramp, mer sendrag kanske?).

Jag kan förstå att det kan vara svårt att komma dit väldigt fort, men eftersom det var så akut tycker jag ändå att det borde gå på något sätt.

Hur kan de få b-vitaminbrist? Fodret innehåller bra värden och de har också fått mineraler (ja, det är ju inte vitamin, men..). Kan det vara något i kalvens tarm som gör att den inte kan ta upp b-vitaminet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Silver Girl
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·
Hästvård Halloj! Jag har fått beskedet om att min kära polle har fått utvecklad ringkota höger fram. Jag har klartecken av veterinär att...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 894
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Hijabis i stallet!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp