Kränkande särbehandling/mobbing?

Poppiesandpeonies

Trådstartare
Vi har en tråkig situation på jobbet som till största delen beror på ofattbart dåliga chefer, mer än 50% av personalen har sagt upp sig och slutat.

För ett tag sedan bjöd några av de som slutat in till en träff på lokal, de som bjöds in var alla som slutat samt ett fåtal av de som fortfarande är anställda på arbetsplatsen.

Detta har lett till att de som är kvar på arbetsplatsen och inte bjöds surar för detta, men det vi funderar på är; kan detta ses som kränkande särbehandling/mobbing?

De som bjöd in till träffen är ju inte längre anställda på företaget.. de som är anställda, blev bjudna och gick till träffen, har de gjort något fel? 🤔

Mobbning skulle jag inte kalla det iaf. Det enda jag personligen skulle bli stött av hade vart om jag var bundis med någon av de som slutat och bestämt sig tillsammans med andra att arrangera träffen och inte blivit inbjuden. Då hade jag undrat varför jag inte blev bjuden. Annars hade jag nog inte orkat bry mig ärligt talat.

Sen kan man ju undra varför inte alla var bjudna. Men finns kanske en förklarlig anledning till det?

Vad var meningen med träffen och varför var bara ett fåtal som fortf är anställda inbjudna?

Det är ju skillnad på om det är för att bara umgås eller om det är för att diskutera arbetsplatsen?

På mitt förra jobb var det 4-5 grabbar som träffades regelbundet från jobbet, efter jobbet. Jag frågade ett par gånger om jag kunde få komma, vi var alla bra kompisar på jobbet. Men jag fick inte komma för det var alltid "bara för grabbar". Det gjorde mig lite ledsen faktiskt men jag kan ju inte kalla det mobbning

De som ordnade träffen är inte anställda längre, de är privatpersoner. Kränkande särbehandling/mobbing är en arbetsmiljöfråga. De är inte en del av arbetsmiljön.
Plus att det skett utanför arbetstid.

Det enda de hade gemensamt var arbetsplatsen. Övrigt är det en privat tillställning.
Känns märkligt om delar av ens privatliv ska betraktas som kränkande särbehandling på jobbet.

@Poppiesandpeonies - vilken soppa!

Jag kan inte riktigt förstå tanken att det handlar om det är relaterat till arbetsplatsen.

När det gäller mobbning och kränkande särbehandling på jobb så är det arbetsgivarens ansvar att ta tag i det och kan man inte kräva när majoriteten inte ens är anställda.

Det är inte mobbning att inte bjuda alla, möjligen att bjuda alla utom enstaka personer men vad jag förstår är majoriteten av de som jobbar kvar inte bjudna.

Detta har lett till att de som är kvar på arbetsplatsen och inte bjöds surar för detta, men det vi funderar på är; kan detta ses som kränkande särbehandling/mobbing?

De som bjöd in till träffen är ju inte längre anställda på företaget.. de som är anställda, blev bjudna och gick till träffen, har de gjort något fel? 🤔

1) Nej
2) Nej

Vad människor gör på sin fritid, vilka de umgås med, vilka de bjuder in på träff/festligheter har noll med arbetsplatsen att göra, speciellt när de flesta inte ens jobbar kvar..

Känns som att ni som jobbar kvar är lite väl lättkränkta om ni tycker att fd kollegor mobbar er för att ni inte blev bjudna till deras träff.

1) Nej
2) Nej

Vad människor gör på sin fritid, vilka de umgås med, vilka de bjuder in på träff/festligheter har noll med arbetsplatsen att göra, speciellt när de flesta inte ens jobbar kvar..

Känns som att ni som jobbar kvar är lite väl lättkränkta om ni tycker att fd kollegor mobbar er för att ni inte blev bjudna till deras träff.

Jag var bjuden och är inte kränkt. Däremot är jag nästan säker på att när chefen får vetskap om detta blir jag inkallad på samtal, han har tidigare försökt förbjuda oss att umgås med varandra utanför arbetstid, därav frågan. Ska ringa facket idag också men jag ville ha lite kött på benen..

Jag var bjuden och är inte kränkt. Däremot är jag nästan säker på att när chefen får vetskap om detta blir jag inkallad på samtal, han har tidigare försökt förbjuda oss att umgås med varandra utanför arbetstid, därav frågan. Ska ringa facket idag också men jag ville ha lite kött på benen..

Vad du gör efter arbetstid är din ensak, men rör mötet något som kan betraktas som illojalt mot företaget, som att det handlar om hur man ska få fler att sluta, så kan det i förlängningen vara en grund för avsked. Är det ett socialt event har chefen inget att göra med det alls.

Utifrån frågan här förstår jag inte kopplingen till mobbing och och kränkande särbehandling. På något vis tror jag inte det är taget ur luften men ska någon kunna ge ett vettigt svar.

Chefen är ute och cyklar, fortsätter hen med sådana fasoner kommer facket att få riktigt roligt... Vem ni träffar på er fritid har hen inte med att göra.

Det finns inget din chef kan göra. Du får umgås med vem du vill, träffa vem du vill, prata om vad som helst med dem - oavsett om de jobbat på företaget eller inte. Det låter som att ni ger ickefrågor alldeles för stort utrymme.

Fast chefen kan ha att göra med om en anställd försöker motarbeta företaget, om mötet handlar om något sådant. Annars håller jag med.
Va? Om företaget är skitdåligt så har väl anställda och fd anställda rätt att på sin fritid träffas och snacka skit om det? Vi lever väl ändå inte i en diktatur? Förresten är det väl skitbra om några modiga personer vågar gå ihop och agera mot företag som här beskrivs som uruselt?

Va? Om företaget är skitdåligt så har väl anställda och fd anställda rätt att på sin fritid träffas och snacka skit om det? Vi lever väl ändå inte i en diktatur? Förresten är det väl skitbra om några modiga personer vågar gå ihop och agera mot företag som här beskrivs som uruselt?
Läs igen, jag skrev "Fast chefen kan ha att göra med om en anställd försöker motarbeta företaget, om mötet handlar om något sådant. "

Var skrev jag snacka skit?

Ett företag har rätt att vänta sig en viss lojalitet från sina anställda och är man illojal kan det vara grund till avsked. Jag tvivlar starkt på att det räcker med att snacka skit med fd anställda, det är helt dina ord.

Det känns som om aktiviteten är en fritidssysselsättning. En pubrunda eller liknande är jämförbart. Fy FN vilken diskussion att ens behöva fundera över att en fritidsaktivitet är illojalt! Vore intressant att veta vilken typ av företag men släpp det. Har målet med fritidsysselsättningen varit omstörtande verksamhet att medverkande bör straffas ? Vi är fortfarande inte livegna i Sverige.

Det finns inget din chef kan göra. Du får umgås med vem du vill, träffa vem du vill, prata om vad som helst med dem - oavsett om de jobbat på företaget eller inte. Det låter som att ni ger ickefrågor alldeles för stort utrymme.

Har full förståelse för att det kan framstå så, men hade man jobbat här och sett hela bilden så hade man nog tänkt annorlunda.

Har full förståelse för att det kan framstå så, men hade man jobbat här och sett hela bilden så hade man nog tänkt annorlunda.
Är det så infekterat?

Jobb är jobb och fritid är fritid.
Den chef somj försöker lägga beslag på personalens fritid är nog ute på alldeles för djupt vatten Och den personal som lägger sig i varandras privata umgänge är inte sund!

Tack alla för svar! Eftersom jag fortfarande jobbar kvar (söker varenda jobb jag hittar..) så vill jag inte berätta mer, men ja.. det är en mycket osund arbetsmiljö. Det är såklart lätt att skylla på chefen men här är det en underdrift att ledningen bär ansvar för situationen.

Träffen som var hade inget illojalt över sig, det var ett gäng gamla kollegor som samlades och hade en avslappnad och trevlig kväll tillsammans. Många av oss har jobbat ihop i många, många år och hade aldrig slutat om det inte vore för hur situationen blivit och är. Vi trivs tillsammans, har väldigt kul när vi ses och vill försöka hålla kontakten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 188
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 575
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Jag kan inte bestämma mig för om jag ska byta jobb eller inte. Min chef/chefer vet om att jag är supermissnöjd + att jag och en av de är...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31