Krav på registrering för hästhållare

Från och med den 21 april 2021 ska alla som har en anläggning med djur, som transporterar djur eller som hanterar avelsmaterial ha registrerat sin verksamhet hos Jordbruksverket. De nya reglerna gäller för dig som har hästar eller andra hästdjur.
 
Jo, det kan vara ägaren av gården. Jag läste docj att om hyr "hela stallet" och därmed är ansvarig över hästarna kan man själv registrera. Men om du hyr stallplats ska den som hyr ut boxen/platsen registrera.
Bara mina som står där, så då får väl jag registrera då.
Tycker det står väldigt luddigt.
 
Om hästar hade räknats som lantbruksdjur så hade inte Robert Berg inte haft några problem med hagarna till hästarna när han flyttade sin verksamhet till Hajom.
Nej, det är sant. Vad det har med mitt inlägg att göra förstår jag dock inte. I det fallet handlade det om miljöskydd, i detta fall handlar det om smittskydd.
 
Nej, det är sant. Vad det har med mitt inlägg att göra förstår jag dock inte. I det fallet handlade det om miljöskydd, i detta fall handlar det om smittskydd.
Smittskydd? Nja, det köper jag inte rakt av. Det handlar om att få kontroll över var djur befinner sig. Det kan sen kan användas till massor med saker förutom smittspårning. Tex så att staten vet var det finns potentiell mat vid eventuella problem i livsmedelsförsörjningen eller för att lägga in avgifter så de även kan ”beskatta” människors hobbyverksamhet mer och lättare hitta småskaligt svartarbete inom en bransch där det är rätt vanligt förekommande.

Själv är jag faktiskt inte alls pigg på att registrera mig någonstans om det här registret blir sökbart för allmänheten på något sätt. Låter finfint med ett sökbart register med hästgårdar där det kan finnas massor med sadlar att stjäla....
 
Smittskydd? Nja, det köper jag inte rakt av. Det handlar om att få kontroll över var djur befinner sig. Det kan sen kan användas till massor med saker förutom smittspårning. Tex så att staten vet var det finns potentiell mat vid eventuella problem i livsmedelsförsörjningen eller för att lägga in avgifter så de även kan ”beskatta” människors hobbyverksamhet mer och lättare hitta småskaligt svartarbete inom en bransch där det är rätt vanligt förekommande.

Själv är jag faktiskt inte alls pigg på att registrera mig någonstans om det här registret blir sökbart för allmänheten på något sätt. Låter finfint med ett sökbart register med hästgårdar där det kan finnas massor med sadlar att stjäla....
Men det ska väl inte bli ett för allmänheten sökbart register? Vart har du fått det ifrån?
 
Smittskydd? Nja, det köper jag inte rakt av. Det handlar om att få kontroll över var djur befinner sig. Det kan sen kan användas till massor med saker förutom smittspårning. Tex så att staten vet var det finns potentiell mat vid eventuella problem i livsmedelsförsörjningen eller för att lägga in avgifter så de även kan ”beskatta” människors hobbyverksamhet mer och lättare hitta småskaligt svartarbete inom en bransch där det är rätt vanligt förekommande.

Själv är jag faktiskt inte alls pigg på att registrera mig någonstans om det här registret blir sökbart för allmänheten på något sätt. Låter finfint med ett sökbart register med hästgårdar där det kan finnas massor med sadlar att stjäla....
Vad man tycker om det är en sak, vilka krav som ställs är en annan. Jag är inte heller så pigg på det, men det är inget jag kan göra något åt. När det gäller sadelstölder lär det inte vara ett öppet register på det sättet. De andra registren för djurhållning är inte det, så det är inte troligt att detta blir det heller. Uppgifterna i CDB är inte öppet för andra än djurhållaren själv (och myndigheterna som har med djurhållningen att göra)
Hur sjv behandlar personuppgifter
 
Senast ändrad:
Vad man tycker om det är en sak, vilka krav som ställs är en annan. Jag är inte heller så pigg på det, men det är inget jag kan göra något åt. När det gäller sadelstölder lär det inte vara ett öppet register på det sättet. De andra registren för djurhållning är inte det, så det är inte troligt att detta blir det heller. Uppgifterna i CDB är inte öppet för andra än djurhållaren själv (och myndigheterna som har med djurhållningen att göra)
Hur sjv behandlar personuppgifter

”Som myndighet följer vi även den svenska offentlighetsprincipen när någon begär ut uppgifter från oss.”
Uppgifter ska dessutom ”Lagras för all framtid”. Det låter inte speciellt betryggande alls faktiskt.
 
Hundregistret är sökbart så varför skulle inte detta vara det? Blir det som med SE-numren så är det ett betydligt bättre upplägg även om IT-säkerheten hos många myndigheter verkar vara brutalt dålig.

Så är det ju med hundar...
Ja hundregistret är sökbart för att man ska kunna hitta bortsprungna hundar. Som ägare kan man dessutom välja om man vill att ens uppgifter ska synas eller inte.
 
Ja hundregistret är sökbart för att man ska kunna hitta bortsprungna hundar. Som ägare kan man dessutom välja om man vill att ens uppgifter ska synas eller inte.
Lyder myndighetens register under offentlighetsprincipen så går det att få ut alla uppgifter som inte är uttryckligen sekretessbelagda. Om man själv vill att det ska vara sökbart eller inte är irrelevant, det blir bara aningen knöligare att få ut uppgifterna.
 
Är registret reglerat under offentlighetsprincipen så går det att få ut alla uppgifter som inte är uttryckligen sekretessbelagda. Om man själv vill att det ska vara sökbart eller inte är irrelevant, det blir bara aningen knöligare att få ut uppgifterna.
Ja, men jag tror knappast att sadeltjuvarna kommer engagera sig i det. Lite för besvärligt.
 
Ja, men jag tror knappast att sadeltjuvarna kommer engagera sig i det. Lite för besvärligt.
Det är skönt för dig att du är bekväm med det. Jag är det inte och kommer inte vara det. Tjuvar är förvånansvärt engagerade i sitt jobb ibland. Men jag är å andra sidan inte bekväm med att lämna ut för mycket i sociala medier osv heller. Många andra verkar trots allt vara det.
 
”Som myndighet följer vi även den svenska offentlighetsprincipen när någon begär ut uppgifter från oss.”
Uppgifter ska dessutom ”Lagras för all framtid”. Det låter inte speciellt betryggande alls faktiskt.
Pja. Som folkbokföringen fast knöligare att få ut uppgifter från. Några listor på hästhållare lär det inte gå att få ut för privatpersoner, så, nej, att sadeltjuvarna skulle gå den vägen för att få reda på var stallen ligger är inte så troligt. Och om det är just sadelfrågan som upprör mest får man göra vad man kan för att skydda sin egendom precis som sin bil eller sitt hus. Med försäkring och godkända lås precis som innan registreringskravet.
 
Ja, men jag tror knappast att sadeltjuvarna kommer engagera sig i det. Lite för besvärligt.
Tyvärr så har jag råkat ut för en som ringde och började prata om hundar för att sedan undra om jag är kåt. Uppgifterna kom ifrån hundägarregistret som personen sökt upp och sedan sökt upp mig genom pappa som var reg på dom hundarna.

Besvärligt för att göra inbrott för sadlar, nä knappast.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ska du resa utomlands med din häst? Då måste anläggningen som hästen reser ifrån vara registrerad, annars kan ni fastna vid landsgränsen.
Svar
0
· Visningar
425
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ifjol infördes krav på registrering av hästar och anläggningar men ännu saknas många anläggningar och hästar i registret. Tänk på att...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan oktober 2021 ska alla hästar i Sverige vara registrerade hos Jordbruksverket för att underlätta smittspårning vid utbrott av...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag ska alla anläggningar och hästar vara registrerade hos Jordbruksverket. Men i förmiddags var det bara 75 000 hästar registrerade.
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp