Krav på registrering för hästhållare

Från och med den 21 april 2021 ska alla som har en anläggning med djur, som transporterar djur eller som hanterar avelsmaterial ha registrerat sin verksamhet hos Jordbruksverket. De nya reglerna gäller för dig som har hästar eller andra hästdjur.
 
Har en hel del frågor runt detta. Kan häst vara sällskapsdjur om det är en vanlig hobbyhäst? Om jag står inackorderad, hyr stallet och gör all service själv räknas jag eller hen som äger stallet som driftansvarig? Känns lovligt oklart allt..
 
Kommer anse att mina hästar inte kommer behöva föras in där pga denna rad.

"Hushåll där sällskapsdjur hålls räknas i regel inte som anläggningar och är därför undantagna från de nya kraven på registrering. Det gäller under förutsättning att dessa djur hålls för privata ändamål utan kommersiellt syfte."

Mina hästar går hemma utan att vara tävlingsredskap och hyr inte in andra hästar utifrån och har än inte på +20 år sålt en häst och inget jag planerar att göra.
 
Har en hel del frågor runt detta. Kan häst vara sällskapsdjur om det är en vanlig hobbyhäst? Om jag står inackorderad, hyr stallet och gör all service själv räknas jag eller hen som äger stallet som driftansvarig? Känns lovligt oklart allt..
Uppfattar det som att hyr du anläggningen så är det den som hyr som är ansvarig till skillnad från hyra en plats eller box.
 
Kommer anse att mina hästar inte kommer behöva föras in där pga denna rad.

"Hushåll där sällskapsdjur hålls räknas i regel inte som anläggningar och är därför undantagna från de nya kraven på registrering. Det gäller under förutsättning att dessa djur hålls för privata ändamål utan kommersiellt syfte."

Mina hästar går hemma utan att vara tävlingsredskap och hyr inte in andra hästar utifrån och har än inte på +20 år sålt en häst och inget jag planerar att göra.
Jag skulle vilja påstå att du ska registrera dina hästar.

Screenshot_20210211-181059.jpg
 
För vår del kändes de som snark ... Våra hästar har sin hemadress hos ST ( Svensk travsport) då man ska registrera alla man har i träning och vart de är uppstallade, de är väl islandshästen då som inte har någon såkallad hemadress. De blir dubbelt jobb så att säga. Vet att en hel del är förbannade över de här just pga av att de blir dubbelt upp.
 
Jag skulle vilja påstå att du ska registrera dina hästar.

Visa bifogad fil 64602
Finns även denna text

"Årlig kostnad för registrering
Efter att du har registrerat dig kommer du att få betala en årlig avgift på 50 kronor per anläggning. En faktura kommer hem till dig. Det kommer att vara samma kostnad för alla anläggningar oavsett vilket djurslag du håller. Glöm därför inte att gå in och avregistrera dig om du inte längre driver en anläggning som håller djur eller avelsmaterial."

Har bin som är registrerad på 2 olika ställen och än inte fått någon faktura trots det var i maj 2019 bina införskaffades.
 
Observera att hästar inte räknas som sällskapsdjur enligt den nya djurhälsolagen.” Citat från Jordbruksverkets hemsida.

Högst oklart vad som gäller i övrigt... Det står att den som ”driver” en anläggning är skyldig att registrera. Frågan är vad man menar med ”driver”? Näringsverksamhet?
 
Observera att hästar inte räknas som sällskapsdjur enligt den nya djurhälsolagen.” Citat från Jordbruksverkets hemsida.

Högst oklart vad som gäller i övrigt... Det står att den som ”driver” en anläggning är skyldig att registrera. Frågan är vad man menar med ”driver”? Näringsverksamhet?
Jag har 10 höns. Jag har registrerat dom och det räknas som att jag driver en anläggning. Enbart för eget bruk. Så har du två hästar hemma "driver" du en anläggning.
 
Jag har 10 höns. Jag har registrerat dom och det räknas som att jag driver en anläggning. Enbart för eget bruk. Så har du två hästar hemma "driver" du en anläggning.
Jag hyr in mig på en privat gård, eller mina hästar då. Men då ska väl ägaren av gården registrera, som jag förstått. Och inte jag 🤔 .
 
Både definitionerna av vad som räknas som ”driver anläggning” samt vad som är ett sällskapsdjur känns absolut som det behöver definieras betydligt bättre. Jag ser mig absolut inte som att jag driver någon sorts anläggning utan har bara mina två egna hobbyhästar hemma på lösdrift. Det är då eventuellt min hyresvärd som måste ordna med detta men det lär de knappast göra då de inte har något i skötseln av mina hästar att göra.
 
Både definitionerna av vad som räknas som ”driver anläggning” samt vad som är ett sällskapsdjur känns absolut som det behöver definieras betydligt bättre. Jag ser mig absolut inte som att jag driver någon sorts anläggning utan har bara mina två egna hobbyhästar hemma på lösdrift. Det är då eventuellt min hyresvärd som måste ordna med detta men det lär de knappast göra då de inte har något i skötseln av mina hästar att göra.

Men vad som är sällskapsdjur är väl ganska klart? Eller vad kan tänkas vara gränsfall? (Undrar pga ingen fantasi, de enda djur jag kan tänka mig att ha är häst, hund och katt men bor inte lämpligt för någotdera just nu)

Från Jordbruksverket:

Lista över arter som i detta sammanhang kan räknas som sällskapsdjur​


  • Hund (Canis lupus familiaris)
  • Katt (Felis silvestris catus)
  • Iller (Mustela putorius furo)
  • Ryggradslösa djur (utom bin, blötdjur som tillhör stammen Mollusca och kräftdjur som tillhör understammen Crustacea)
  • Vattenlevande prydnadsdjur
  • Fåglar: exemplar av andra fågelarter än höns, kalkoner, pärlhöns, ankor, gäss, vaktlar, duvor, fasaner, rapphöns och strutsfåglar (Ratitae)
  • Däggdjur: gnagare och kaniner, utom de som är avsedda för livsmedelsproduktion
 
Jag hyr in mig på en privat gård, eller mina hästar då. Men då ska väl ägaren av gården registrera, som jag förstått. Och inte jag 🤔 .
Jo, det kan vara ägaren av gården. Jag läste docj att om hyr "hela stallet" och därmed är ansvarig över hästarna kan man själv registrera. Men om du hyr stallplats ska den som hyr ut boxen/platsen registrera.
 
Fast hästar räknas inte heller som lantbruksdjur idag. Hästdjur tycks vara i en egen grupp som inte är sällskap eller lantbruksdjur.

Lista över arter som i detta sammanhang kan räknas som sällskapsdjur​


  • Hund (Canis lupus familiaris)
  • Katt (Felis silvestris catus)
  • Iller (Mustela putorius furo)
  • Ryggradslösa djur (utom bin, blötdjur som tillhör stammen Mollusca och kräftdjur som tillhör understammen Crustacea)
  • Vattenlevande prydnadsdjur
  • Fåglar: exemplar av andra fågelarter än höns, kalkoner, pärlhöns, ankor, gäss, vaktlar, duvor, fasaner, rapphöns och strutsfåglar (Ratitae)
  • Däggdjur: gnagare och kaniner, utom de som är avsedda för livsmedelsproduktion
 

Lista över arter som i detta sammanhang kan räknas som sällskapsdjur​


  • Hund (Canis lupus familiaris)
  • Katt (Felis silvestris catus)
  • Iller (Mustela putorius furo)
  • Ryggradslösa djur (utom bin, blötdjur som tillhör stammen Mollusca och kräftdjur som tillhör understammen Crustacea)
  • Vattenlevande prydnadsdjur
  • Fåglar: exemplar av andra fågelarter än höns, kalkoner, pärlhöns, ankor, gäss, vaktlar, duvor, fasaner, rapphöns och strutsfåglar (Ratitae)
  • Däggdjur: gnagare och kaniner, utom de som är avsedda för livsmedelsproduktion
Om hästar hade räknats som lantbruksdjur så hade inte Robert Berg inte haft några problem med hagarna till hästarna när han flyttade sin verksamhet till Hajom.
 
Observera att hästar inte räknas som sällskapsdjur enligt den nya djurhälsolagen.” Citat från Jordbruksverkets hemsida.

Högst oklart vad som gäller i övrigt... Det står att den som ”driver” en anläggning är skyldig att registrera. Frågan är vad man menar med ”driver”? Näringsverksamhet?
En person som har ett stall som hen har hästar i. Oavsett om det är ett stall med några egna hästar som hagsmycken eller om det är inackorderingsverksamhet med kommerisellt syfte.

Tanken är att veta var alla anläggningar med hästar finns, även lilla ligghallen ute i busken. Hundar ska registreras hos jordbruksverket med adress, alla djur inom livsmedelsproduktionen ska registreras individuellt och var de hålls (även när de flyttas under enkortare period). Det här registreringsravet känns som en naturlig utveckling av smittskyddsarbetet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ska du resa utomlands med din häst? Då måste anläggningen som hästen reser ifrån vara registrerad, annars kan ni fastna vid landsgränsen.
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ifjol infördes krav på registrering av hästar och anläggningar men ännu saknas många anläggningar och hästar i registret. Tänk på att...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan oktober 2021 ska alla hästar i Sverige vara registrerade hos Jordbruksverket för att underlätta smittspårning vid utbrott av...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag ska alla anläggningar och hästar vara registrerade hos Jordbruksverket. Men i förmiddags var det bara 75 000 hästar registrerade.
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp