_Runaway_

Trådstartare
Hur går man tillväga om man vill låta kremera sin häst? Enskilt, så man får tillbaka askan, går det?

Sv: Kremering

Man kan få sin häst enskilt kremerad, fast det kostar ju förstås x tusenlappar... Tror det gick loss på 5000 kr när en kompis gjorde det för ca 10 år sedan. :angel: Har för mig att hon fick det fixat via Ultuna, men det borde finnas fler alternativ. En häst i halvblodsstorlek blir ungefär en 25-kilos säck aska och benrester.

7 - 8000 kr, plus transporten till Ultuna av kadavret var det pris en bekant fick förra året när hon frågade.

Jag vet faktiskt inte om något mer ställe än Ultuna separatkremerar nuförtiden, förr var de i alla fall ensamma om det, men kanske kommit någon mer nu?

Det senaste jag läste var ett grundpris på 10 000 och sedan kom en avgift per kilo.

En person har ansökt om att få bygga ett hästkrematorium utanför Ängelholm, men stöter på patrull från närboende. Vet inte vilken instans det ligger i nu. På detta krematorium skulle det kosta omkring 5000, enligt uppgifter i lokaltidningen.

Immer

Låter inte alls orimligt med en avgift per kilo med, så har de (SVA/SLU, vilka det nu är som sköter det eg) för smådjur iaf. Att seperatkremering kostar X kr/kg, minns inte om det var grundavgift (jag frågade åt en kompis, la det inte på minnet längre än att vidarebefodra det hela. Icke-separatkremering kostar 400 kr, ingen aning om de går på kilo där heller, men hanen togs ju bort av hemmavet, och kremerades på SVA/SLU (Ultuna), och där kostade det - jag betalade direkt till vet - 400 kr. Han var ett stort benrangel, 70 cm i mkh, vägde 24 kg)

Och ingen aning om kompisens pris för häst förra året var med eller utan moms heller (8 + moms blir ju 10), fast hon pratade inte om något per kilo, men jag har ju bara hennes uppgifter och jag vet inte hur samlad hon var när hon ringde. Hon valde dock att inte separatkremera då det blev för dyrt. Transporten dit med kadaverbilen skulle gå loss på flera tusen också, trots hyfsat kort avstånd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Min föräldraledighet är snart slut. Jag är sjukt stressad över ekonomin och framtiden. Har inget jobb att gå tillbaka till men en plan...
Svar
4
· Visningar
706
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
957
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31