• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Gebsona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 190
G

Gebsona

Två döda hästar i gårdagens terräng i Kreuth. Woodsides Ashby (Bettina Hoys vita sagohäst, som för övrigt ledde efter dressyren med endast 23 straff i CCI***) och Serving Time(ryttare Erica Watson). Woodsides Ashby fick typ hjärtattack eller något liknande(min tyska är inte den bästa...ursäkta mig..) och Serving Time bröt benet. Hemskt och fruktansvärt. :(

Sv: Kreuth

Och en tredje häst åkte iväg i ambulans. Pratade med Sofia igår och regnet bara öste ner. Känns skönt att inte jag åkte dit :crazy:

Mikaela Jönson ligger iallafall på 3 plats efter dressyr och terräng :banana:

Magnus är där iallafall, Johan med tror jag. Hoppningen gick inomhus idag, pga allt regn som kommit.

är inte så insatt, är sånt hät vanligt? :mad: gud va tråkigt!

Var inne här för att tag sedan och ville diskutera bl a etiken i fälttävlan och fick nästan huvudet avhugget för att man vågade andas om detta... Fin sport fälttävlan, och inte är den farligare än dressyr t ex :angel:

Tycker personligen att det är för j-ligt att man får utöva denna sport. Räcker det inte nu? :mad:

tretjak skrev:
Var inne här för att tag sedan och ville diskutera bl a etiken i fälttävlan och fick nästan huvudet avhugget för att man vågade andas om detta... Fin sport fälttävlan, och inte är den farligare än dressyr t ex :angel:

Tycker personligen att det är för j-ligt att man får utöva denna sport. Räcker det inte nu? :mad:

Jo men du tycker att an ska förbjuda sporten på grund av en del drastiska dödsfall, det är inte ett hålbart resonemang, och det går inte att förhindra att hästar får tex hjärtinfarkt.

Tycker du att man ska förbjuda banhoppning också eftersom en kompis till mig, dennes häst bröt benet på en hopptävling, ska vi förbjuda hoppning nu också?? Tycker du att vi ska förbjuda dressyr för att en av mina ponnyer vrickade sig på dressyr träning och aldrig blev frisk igen, ska vi förbjuda dressyr??

Det som gör att vi inte bryr oss/respekterar/lyssnar på dig är för att du vill FÖRBJUDA fälttävlan. Kom tillbaks och snacka om etik när ditt slut mål inte är att förbjuda.

Sen om du tycker vi saknar moral i fälttävlan så ska du nog sluta hålla på med hästar över huvd taget eftersom det är lika oetiskt att ens rida på dem eller ha dem i fångenskap.

vad är det som är så mycket hemskare när en häst bryter benet i fälttävlan än om den gör det på en hoppbana? en fälttävlansbana är juh naturligare för hästen..

Egentligen är det samma sak som att stånga huvudet blodigt att diskutera med dig men i alla fall....

Det moraliska ligger väl egentligen väldigt långt tidigare än att man använder dagens hästar till fälttävlan. En gång i tiden valde man att inte låta alla hästar vara vilda längre utan tämjde dem för att använda dem till olika saker som människan bestämde. Rätt eller fel, kan man redan där undra. I stor utsträckning har hästar används i krig över hela världen sen man tämjde dem. Hur gick det för många hästar då?? Jo, de dog. Rätt eller fel kan man undra. Hästarna hade förstås inte själva valt att delta i kriget, men tyckte förmodligen att det var rätt skoj att spränga fram över slagfälten. Steget är egentligen inte särskilt långt till dagens tävlingshäst. Vi väljer att använda dem till hoppning, dressyr, fälttävlan, trav, galopp etc. Hästarna tycker att det är kul, men det är klart att en häst inte hade hoppat över en hel terrängbana eller gått ett travlopp i naturen. Det säger ju sig själv. En mycket, mycket liten del av hästar som används i tävling omkommer varje år och det gäller ALLA grenar!! Så kommer det alltid att vara. Om fälttävlan skulle förbjudas så skulle det ändå omkomma hästar på tävlingbanorna. En och annan hopphäst kommer att bryta benet, nån travhäst kommer att trassla in sig i vagnen etc. Detta kommer vi ALDRIG att komma ifrån!! Olyckor händer ju hela tiden. Visst, det är människan som väljer att låta sin häst tävla överhuvud taget, men det steget tog vi när vi valde att inte låta hästar vara vildhästar längre!!

Usch vad tragiskt... förbjuda fälttävlan vill jag inte - men därmed önskar jag att man kunde göra något för att minska skadorna. De flesta skador verkar ske på terrängritten, så kanske går det att göra något åt den? Är själv inte insatt i fälttävlan, så jag vet inte vad - men det är så trist när sånt här händer.

Skulle tro att det är lika vanligt att hästar dör på galoppbanan som i fälttävlan och förmodligen vanligare. Jag tycker iaf. att man oftare hör om brutna ben och senskador på galoppörer.
Men jag har aldrig hört någon ifrågasätta galoppen :confused:
Fälttävlan ska däremot förbjudas...
Självklart måste man reda ut alla dessa dödsfall som beror på hjärtattack och liknade, som har hänt väldigt ofta senaste tiden inom alla grenar. :eek: Jag tycker också man ska fundera på om man verkligen ska genomföra en tävling när det regnar så mycket som det gjorde i Kreuth. Oavsett om det var det benbrottet berodde på eller inte (har inte koll på det)

Argumentet att skador kan hända överallt och att det är "en slump" att det händer på terrängbanan är väl att ta i... det är klart hästen löper större risk att bryta benet på en trestärning terrängbana än när den går ett dressyrprogram. Och visst är det fruktansvärt
hemskt och dramatiskt när det händer.
MEN jag förstår inte varför det är värre än en häst med utslitna kotor som står i boxvila för att tillslut avlivas pga. att den har blivit felriden. För att ta Buke som exempel hör man väldigt ofta om det. Men det är inte ofta det kommer någon som vill förbjuda ridning för det :smirk:
Håller även med San Q :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka