Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Men nånting som kanske händer vart 20 år känns för mig alltför liten risk för att det ska vara värt att leva i ständig beredskap. Jag bor dessutom i stockholms innerstad, elförsörjningen är väldigt stabil. Flera dagars strömavbrott är extremt ovanligt, det troliga är att man aldrig kommer få uppleva det.

Hade jag bott i stockholms innerstad hade jag verkligen sett till att ha ett lager lättlagad/ätfärdig mat, en dunk vatten och en skithink.

Det är du och typ vad... 340 000 stycken andra som ska dela på den allmänna krisberedskapen.

Jag lever inte under ständig beredskap bara för att jag kan ta hand om mig och min familj under en vecka.
 
Jag misstänker att du är medveten om att större städer inte försörjer sig själva i någon som helst omfattning? Det vill säga, händelser som påverkar dig behöver inte vara inom synhåll. Om infrastrukturen som för in vatten, el och livsmedel till staden slås ut (uppenbart kan E6 rasa exempelvis) kommer det att märkas och bli ett problem mycket snabbt.

Att tro att man inte kan drabbas av bränder för att man bor i en stad är bara naivt. Hittills har inte skogsbränderna i Sverige varit så omfattande sett i ett globalt perspektiv (jämfört med t ex Kalifornien och Sydeuropa). Detta till trots dog en person i branden i Västmanland 2014 och många förlorade hus, hem och kapital i form av skogen. Det finns ett exempel i brandområdet där det länge var synligt på vegetationen att branden hoppade över en sjö. Inte en stor, men det var ett skutt på ett antal meter över vattenspegel. Det fanns också en reell oro för vad som skulle hända om vinden drev branden mot Västerås.

Det du uppvisar är inte brist på katastroftänk, det är brist på konsekvestänk. Vad är problemet med att faktiskt göra som myndigheterna rekommenderar? Att ha en krislåda hemma.
Men vad ska jag ha krislådan till? Jag tänker att om katastrofen kommer på nivån att hela Stockholm står i brand pga omfattande artilleribeskjutning eller liknande, då skulle ett trangiakök och en vattendunk inte heller lösa problemet.

Och jag tänker att risken för det är extremt liten. Skulle hela infrastrukturen i hela Stockholm slås ut helt utan förvarning, så att det inte går att ta sig därifrån och det varken finns vatten eller el, då är man nog rökt, helt enkelt.

Just vid brand har man väl väldigt liten användning av vattendunkar etc, eftersom man snabbt behöver ta sig bort?

Det är väl rimligt att olika ställen har olika risker. Den troligaste katastrofen för min del är väl att huset sprängs (av kriminella), och då hjälper inga vattendunkar eller trangiakök.
 
Hade jag bott i stockholms innerstad hade jag verkligen sett till att ha ett lager lättlagad/ätfärdig mat, en dunk vatten och en skithink.

Det är du och typ vad... 340 000 stycken andra som ska dela på den allmänna krisberedskapen.

Jag lever inte under ständig beredskap bara för att jag kan ta hand om mig och min familj under en vecka.
Men vad är det som ska hända, så att vatten och el slås ut i hela Stockholm i en vecka, och det inte heller går att ta sig därifrån på en hel vecka? Vilket scenario är det du ser framför dig?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men vad ska jag ha krislådan till? Jag tänker att om katastrofen kommer på nivån att hela Stockholm står i brand pga omfattande artilleribeskjutning eller liknande, då skulle ett trangiakök och en vattendunk inte heller lösa problemet.

Och jag tänker att risken för det är extremt liten. Skulle hela infrastrukturen i hela Stockholm slås ut helt utan förvarning, så att det inte går att ta sig därifrån och det varken finns vatten eller el, då är man nog rökt, helt enkelt.

Just vid brand har man väl väldigt liten användning av vattendunkar etc, eftersom man snabbt behöver ta sig bort?

Det är väl rimligt att olika ställen har olika risker. Den troligaste katastrofen för min del är väl att huset sprängs (av kriminella), och då hjälper inga vattendunkar eller trangiakök.

Har Stockholm undantagits för rekommendation av krislåda?
 
Men vad är det som ska hända, så att vatten och el slås ut i hela Stockholm i en vecka, och det inte heller går att ta sig därifrån på en hel vecka? Vilket scenario är det du ser framför dig?

Har du någonstans att ta vägen? Då är det annat.

Jag tänker att myndigheter har kalkylerat på risker och konsekvenser och kommit fram till att en veckas egen beredskap hos befolkningen är lämplig. Vad kan hända?

Cyperattacker (utslaget internet/bank/betalfunktion t ex), otjänligt dricksvatten pga kemisk parameter, långvarigt haveri i fjärrvärmenätet, sabotage mot elnät, strejk inom transportsektorn osv.
 
@Mabuse Jag föreslår att du helt enkelt läser på, t ex här: https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/

Det är ju inte så att våra myndigheter dragit skräckscenarier ur röven och därför tagit slutsatsen att alla bör ha en krislåda. Det är givetvis bättre grundat än så. Bara genom att läsa på har du åtminstone ökat din mentala beredskap. Att sedan se till att man har lite vatten, konserver och förbandslåda hemma innebär ju knappast att man skulle leva under "ständig beredskap". Drar man den slutsatsen har man nog en förvriden bild av vad beredskap innebär.
 
Har du någonstans att ta vägen? Då är det annat.

Jag tänker att myndigheter har kalkylerat på risker och konsekvenser och kommit fram till att en veckas egen beredskap hos befolkningen är lämplig. Vad kan hända?

Cyperattacker (utslaget internet/bank/betalfunktion t ex), otjänligt dricksvatten pga kemisk parameter, långvarigt haveri i fjärrvärmenätet, sabotage mot elnät, strejk inom transportsektorn osv.
Jag hade inte räknat med att kunna ta mig någonstans om något händer i Stockholms innerstad. Tänker bara på hur folk fick gå i flera timmar för att ta sig hem under Drottninggatan när kollektivtrafik slogs ut, exempelvis. I storstäder tänker jag det är ännu viktigare att ha lite extra mat hemma, framförallt med tanke på hur många som bara svänger förbi närmsta ICA för att köpa kvällens middag.
Sen behöver det inte bara vara saker som händer i Stockholm. Vad händer när transporter för olika anledningar inte kan nå Stockholm?
 
Men vad är det som ska hända, så att vatten och el slås ut i hela Stockholm i en vecka, och det inte heller går att ta sig därifrån på en hel vecka? Vilket scenario är det du ser framför dig?
Ett scenario som drabbat en del platser är att vattnet förorenas och blir odrickbart under några dygn. Det skulle kunna drabba Stockholm också.
 
Byt ut vin- och ciderflaskorna mot vatten i flaskor ... :p

Så sjukt opraktiskt!! :eek::down:
Vattnet behöver du cirkulera. Min champagnehylla är redan från början planerad för att förbrukas om mellan 5 och 10 år. Behöver inte lägga en minut på dem innan dess. Och så fyller jag på den efterhand, så att det alltid finns ett par flaskor som är på sin absoluta topp just i år. Om inte DET är proffsig prepping så vet jag inte vad som är det. :idea:

Tillsammans med en påse frystorkad risotto, ett par liter torkad svamp och parmesan (som tål rumstemperatur ett tag och cirkuleras flitigt) så ser vi fram emot åtminstone en natts strömavbrott. :D
 
Så sjukt opraktiskt!! :eek::down:
Vattnet behöver du cirkulera. Min champagnehylla är redan från början planerad för att förbrukas om mellan 5 och 10 år. Behöver inte lägga en minut på dem innan dess. Och så fyller jag på den efterhand, så att det alltid finns ett par flaskor som är på sin absoluta topp just i år. Om inte DET är proffsig prepping så vet jag inte vad som är det. :idea:

Tillsammans med en påse frystorkad risotto, ett par liter torkad svamp och parmesan (som tål rumstemperatur ett tag och cirkuleras flitigt) så ser vi fram emot åtminstone en natts strömavbrott. :D
Lyxprepping är aldrig fel :D
 
Så sjukt opraktiskt!! :eek::down:
Vattnet behöver du cirkulera. Min champagnehylla är redan från början planerad för att förbrukas om mellan 5 och 10 år. Behöver inte lägga en minut på dem innan dess. Och så fyller jag på den efterhand, så att det alltid finns ett par flaskor som är på sin absoluta topp just i år. Om inte DET är proffsig prepping så vet jag inte vad som är det. :idea:

Tillsammans med en påse frystorkad risotto, ett par liter torkad svamp och parmesan (som tål rumstemperatur ett tag och cirkuleras flitigt) så ser vi fram emot åtminstone en natts strömavbrott. :D
Det här är prepping på elitnivå. :bow:
 
Jag bor mitt i stan, en km från brandstationen, så skogsbrand är inte troligt och husbränder släcks snabbt. Givetvis kan olyckan vara framme och den egna lägenheten skadas, men affärer och hotell finns ju kvar.
För fem år sen blev det en större skogs/gräsbrand i Nacka. Flygplan från utlandet vattenbombade. Iofs inte storstad men nära till bostäder och viktiga vägar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-grasbrand-vid-svindersvik
 
Men vad ska jag ha krislådan till? Jag tänker att om katastrofen kommer på nivån att hela Stockholm står i brand pga omfattande artilleribeskjutning eller liknande, då skulle ett trangiakök och en vattendunk inte heller lösa problemet.

Och jag tänker att risken för det är extremt liten. Skulle hela infrastrukturen i hela Stockholm slås ut helt utan förvarning, så att det inte går att ta sig därifrån och det varken finns vatten eller el, då är man nog rökt, helt enkelt.

Just vid brand har man väl väldigt liten användning av vattendunkar etc, eftersom man snabbt behöver ta sig bort?

Det är väl rimligt att olika ställen har olika risker. Den troligaste katastrofen för min del är väl att huset sprängs (av kriminella), och då hjälper inga vattendunkar eller trangiakök.
Du ska ha krislådan för att kunna klara dig själv vid t.ex. ett långvarigt strömavbrott, eller någon annan störning. Se info på MSB.

Att bara lita till att samhället kommer lösa allt, eller att allt kommer fortsätta som tidigare även fast förutsättningarna ändrats, är att stoppa huvudet i sanden. Det finns ju många orsaker till att vi rekommenderas ha en viss grad av beredskap nu.

Samhället kommer ha fullt upp att lösa problemen för de svagare individerna (gamla, sjuka, drabbade osv). Du som hyfsat fungerande, frisk individ förväntas ha lösningar en del problem själv, och torde hamna rätt lågt på priolistan att hjälpa om du helt enkelt gett tusan i att följa myndigheternas rekommendationer.

Att lita på andra människors beredskap kommer göra att deras beredskap räcker kortare tid än planerat.
 
Så sjukt opraktiskt!! :eek::down:
Vattnet behöver du cirkulera. Min champagnehylla är redan från början planerad för att förbrukas om mellan 5 och 10 år. Behöver inte lägga en minut på dem innan dess. Och så fyller jag på den efterhand, så att det alltid finns ett par flaskor som är på sin absoluta topp just i år. Om inte DET är proffsig prepping så vet jag inte vad som är det. :idea:

Tillsammans med en påse frystorkad risotto, ett par liter torkad svamp och parmesan (som tål rumstemperatur ett tag och cirkuleras flitigt) så ser vi fram emot åtminstone en natts strömavbrott. :D

Jag har en vingarderob som går från drickfärdigt till en 10 år framåt. Kris - Bring it on :cool:
 
[…]
Har inget att laga mat med. Finns det nåt sånt typ trangiakök som man kan använda inomhus? Bränslen avger ju farliga gaser.
[…]
Jag har tänkt på det här. Bränsle som används till fonduegrytor borde väl vara ok för inomhusbruk och även kunna användas i Trangiakök?
 
Ja, absolut! Du använder samma rödsprit till ett vanligt Trangiakök. Det är helt ok att använda ett spritkök inomhus. Det kommer att bli lite varmt under brännaren så tänk bara på hur köket placeras.
Tack!

Jag funderar på att ta med mitt kök på nästa utlandsresa för att få kokmöjligheter. Har en eldriven kastrull men köket är lättare och faktiskt enklare att hantera och kan ju även användas utomhus. Jag brukar ha ugnsfolie under på t ex träytor utomhus och det borde funka inomhus med kan jag tycka.
 
Ja, absolut! Du använder samma rödsprit till ett vanligt Trangiakök. Det är helt ok att använda ett spritkök inomhus. Det kommer att bli lite varmt under brännaren så tänk bara på hur köket placeras.
Är det vanlig t-röd? Eller finns det billigare/bättre sprit?
 
Jag har tänkt på det här. Bränsle som används till fonduegrytor borde väl vara ok för inomhusbruk och även kunna användas i Trangiakök?
Jag har använt trangiakök inomhus ett par gånger. Vid korta strömavbrott, och mest för att det var roligt. Det är möjligen inte en fördel för luftkvaliteten, men inte heller akut giftigt. (Detta var inte krisberedskap, utan ett sätt att skoja till det vid strömavbrott, eller när spisen gick sönder. Trangiaköket ingår i fritidskittet snarare än kriskittet.)
 
Man får riktigt mycket värme från vanliga ljus och det går att värma upp iaf dricksvatten till te, soppor mm bara man har en ställning man kan ställa värmeljus under och något att värma upp det i. :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp