Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Tack!

Jag funderar på att ta med mitt kök på nästa utlandsresa för att få kokmöjligheter. Har en eldriven kastrull men köket är lättare och faktiskt enklare att hantera och kan ju även användas utomhus. Jag brukar ha ugnsfolie under på t ex träytor utomhus och det borde funka inomhus med kan jag tycka.

Jag är uppvuxen med att man kokar nudlar eller blåbärssoppa på trangiat i badrummet som nödmat under barndomens semestrar. :d

Man får riktigt mycket värme från vanliga ljus och det går att värma upp iaf dricksvatten till te, soppor mm bara man har en ställning man kan ställa värmeljus under och något att värma upp det i. :up:

Om man har en hederlig gammal glögggryta blir det väldigt smidigt. :)Kommer inte att koka upp om det är mer än någon deciliter i en sådan, men det blir ätvarmt.
 
Om man känner att det tar emot eller är krångligt att fixa beredskap idag så är svaret nej.
Det finns massor av färdiga kit man bara kan klicka hem och vips är beredskapen betydligt bättre än ingen alls.

Här finns det exempelvis olika färdiga krislådor.

Själv har jag faktiskt köpt på mig lite nödmat med 25 års hållbarhet, utöver det lager som roteras. Om det inte kommer till användning innan dess så blir det lite matlådor när jag blivit pensionär.
 
Vilken lämplig tråd! Vi har just nu ett elavbrott utan prognos. Lagom till middagen! Just idag beställde vi hemkörning, då det är ett lokalt avbrott. Annars drar vi igång grillen! Vi har en powerbank som vi får testa snart för mobilerna. I övrigt är det nog värmen som kan bli ett problem långsiktigt. Vi har beställt en kamin som levereras i februari. Skulle det bli besvärligt går vi nog till "grannen", det är en stuga som vi hyr ut i timmer, som dels är lite mindre och dels håller värmen väldigt bra. Skulle det bli kris på riktigt finns det en skorsten som inte är besiktad på ett tag, då får man väl hellre tjuvelda än frysa ihjäl. Så har vi en bastuvagn som snabbt går att elda värme i, där kan vi också sova om det skulle krisa.
 
Shoppade lite på Clas O nyss, de har värmereflekterande filtar för 40 kr så köpte en sån.
Tänkte köpa Trangiakök också men det var rätt dyrt, har inte råd just nu men kanske efter nyår.
Köpte även en batteridriven bordslampa, den har inte så starkt ljus men bra ändå vid elavbrott plus att man kan ju ha den varsomhelst till vardags också då det inte behövs sladd.

Tips: Clas O har 15% rabatt online t.o.m. i morgon om man köper minst två varor.
 
Jag kom till skott idag och köpte ett värmeelement. Lite knepigt då det ska vara en meter ifrån alla typer av möbler och väggar, finns inget sånt utrymme i min lilla etta. Dessutom får man inte ha skarvsladd till den, dvs det måste finnas ett uttag nära, då sladden är knappt en meter. Men den står okej mitt i hallen på prov just nu. Har haft den på 750 W i 45 min, men det har inte blivit nån skillnad i värme, så nu testar jag att höja till 1250 W.

Köpte även brandfilt och brandsläckare, det var på tiden mtp att jag bott här ett år nu.
 
Jag vet inte om jag varit mer uppmärksam pga tråden, men har det inte varit ovanligt många anledningar att fundera över krisberedskap de senaste veckorna?

* Stormen Ciarán härjar i Europa. Minst 15 döda. Nödläge i Toscana pga översvämning. Flera dödsfall pga fallande träd = det är klokt att stanna inne när extremstormar härjar.
* Vulkanutbrott på Island med evakuering av hel by, som jag förstår det mitt i natten.
* Slukhål på E4 norr om Stockholm med stor påverkan på trafiken.
* Dricksvattenproblem i Ö-vik, vissa områden riskerade att bli utan vatten.
* Dricksvattenproblem i Visby.

@Rosett - XXL har just nu en kampanj där man kan köpa ett Trangiakök i 25-serien (=den större) för 499, vilket är ungefär halva priset. Men det är sista dagen idag, så man får vara rask att beställa. Det är fullt utrustat kök med två kittlar, kaffepanna och stekpanna.
 
@Rosett - XXL har just nu en kampanj där man kan köpa ett Trangiakök i 25-serien (=den större) för 499, vilket är ungefär halva priset. Men det är sista dagen idag, så man får vara rask att beställa. Det är fullt utrustat kök med två kittlar, kaffepanna och stekpanna.
:heart Tack men det känns också för dyrt just nu. Kan kolla iaf.
 
@Myrten Äh jag slog till på den. :D Det stod att det är öppet köp i ett år, behöver ju inte öppna förpackningen så kan returnera den i nödfall.
Tror du gjort ett bra köp!

Jag hade ju två kök sen tidigare, men båda väldigt små. När jag använde dem senast på Halloween, då vi kokade korv och glögg till hundklubben, tänkte jag att jag skulle vilja ha ett större. Funderade på Biltemas, men när jag kunde köpa ett riktigt Trangia för nästan samma pris i och med XXLs erbjudande slog jag till. Invigde det i helgen som fondue-gryta vilket var mycket enklare än den ”riktiga” grytan. Så jag är nöjd. Härnäst b
får köket följa med en mån till Egypten - förutsatt att jag får klart att lämpligt bränsle finns att tillgå.

På Youtube finns många videos med tips på matlagning på campingkök, om man vill nörda ner sig. Jag tycker av någon anledning sådant är avslappnande att titta på.
 
Jag vet inte om jag varit mer uppmärksam pga tråden, men har det inte varit ovanligt många anledningar att fundera över krisberedskap de senaste veckorna?

* Stormen Ciarán härjar i Europa. Minst 15 döda. Nödläge i Toscana pga översvämning. Flera dödsfall pga fallande träd = det är klokt att stanna inne när extremstormar härjar.
* Vulkanutbrott på Island med evakuering av hel by, som jag förstår det mitt i natten.
* Slukhål på E4 norr om Stockholm med stor påverkan på trafiken.
* Dricksvattenproblem i Ö-vik, vissa områden riskerade att bli utan vatten.
* Dricksvattenproblem i Visby.

@Rosett - XXL har just nu en kampanj där man kan köpa ett Trangiakök i 25-serien (=den större) för 499, vilket är ungefär halva priset. Men det är sista dagen idag, så man får vara rask att beställa. Det är fullt utrustat kök med två kittlar, kaffepanna och stekpanna.
Ja, lyssnar man på vetenskapens konsensus så kommer det bli mycket mer extremväder framöver. Det kommer påverka vattnet och VA systemen. Det kommer ge fler slukhål och skred, mer skyfall och torka, mer påverkan på livsmedelsproduktionen och bli besvärligt.

Sen ovanpå det har vi krig, nu även i Europa, och den politiska anspänningen. Dessutom har vi det ansträngda ekonomiska läget i hela väst. I EU ser vi en i normalläget nyckfull elproduktion och elmarknad som snabbt kan ställas på ända vid sabotage eller konflikter. Vi har osäker tillgång på viktiga läkemedel, sårbara globala leveranskedjor osv osv.

Nu håller man på att rusta upp beredskapen igen. Det tar lång tid och mycket resurser innan samhället kommer in i matchen igen. Många verkar inte ha fattat än, utan ser sig yrvaket omkring och undrar vad vi ska ha beredskapen till? Tyvärr även på ansvarande och beslutande poster i samhället.

Det är dags att sätta igång - nu, nyss, igår. Vår minister för civilt försvar verkar i alla fall fatta. Säga vad man vill om regeringen, men vi har i alla fall några ministrar på rätt platser. Länk till DI
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 267
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp